2673
Sök

Problem med dämpare, volvo 240

63 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Igår så bytte jag dämpare + fjädrar fram på min volvo 240 - 89. Allting gick smidigt och bra tills jag ska ut och prov köra. Hör hur dämparen riktigt glappar på höger sida. Har dragit åt muttern uppe i tornet max men det glappar fortfarande. Brickan ligger där den ska. Vad kan vara för fel?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
9 mars 2011
Vart är det den glappar då?

Kan ju vara så att låsningen i fjäderbenet inte sitter riktigt, brickan till fjädern, kanske själva bussningen i tornet som är dålig.....

63 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
Om man öppnar huven och kollar på tornet, samtidigt trycker man ner dämparn allt vad man kan. Då ser man hur det glappar uppe i tornet, precis som om man skulle behöva dra åt muttern mer. Vilket inte går.

Fri fart för ett fritt folk!
14 464 Inlägg
10 mars 2011
och du har kollat att dämparn sitter fast skruvad ordenkligt i fjäderbenet? förvisso ska det endå inte röra sig nämndvärt där uppe men det kan ge obegliga ljud när man kör

annars är lagert skrot det borde gå att se väldigt enkelt om muttern bottnar eller ej

om du tar bort muttern och brickan vart slutar gängorna då?

muttern vid fjäderbenet bör gå att provdra med fjädern på plats om jag inte missminner mig totalt

Kör fort så hinner inget hända...

63 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
Tror jag vet vad felet kan vara, såg ingen gummiring längst ner på dämparn när jag satte dit den. Hade inget verktyg för att dra fast dämparn i fjäderbenet så använde en rörtång. Gjorde samma sak på andra sidan och där glappar det ingenting. Får kanske ta lös skiten igen och kolla.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
10 mars 2011
Har du någon gammal kamrem som du inte ska ha så klipp av en bit och lägg emellan kolvstången och rörtången. Så gör jag och de funkar klockrent och du riskerar inte att förstöra kolvstången smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

63 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
okej, ska försöka ragga upp ett verktyg som är gjord för att dra åt den där saken. Kollade iaf nyss om den var dålig åtdragen eller inte. Går att dra den 3 gängor till men det ser likadant ut på andra sidan också, där det inte glappar.
Farsan snackade om något lager som kunde vara slut, vad kan det vara för lager och vars sitter det då?

Sök