2704
Sök

Förklaring till inställningar och dess betydelse!

DLS
1 147 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
Har länge funderat och måste nu höra vad som menas med alla inställningar jag har på min HU. Sitter på en Alpine Cde-114 bti.

http://www.alpine-electronics.se/produk … 14bti.html

De punkter jag undrar över är följande:

■Centerfrekvens Bas: 60/80/100/200Hz (valbart)

■Basbandsomfångjustering (Q): 4-vals (1=smal, 4=bred)

■Centerfrekvens Diskant: 10/12.5/15/17.5kHz (valbart)

Vad betyder dessa inställningar?
Senast redigerat av huntelaar (13 mars 2011)

DLS
1 147 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
Men en centerfrekvens på diskanten på tex 17.5k hz tex, vad betyder det rent lyssnadsmässigt? Spelar den högre frekvenser starkare eller hur funkar det?

DLS
1 147 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
Okej så om jag har inställt på 17.5k och höjer diskantnivån från 0 till 7 tex så kommer alla frekvenser ovanför 17.5k att förstärkas?

451 Inlägg
14 mars 2011
Jag vill bara påpeka att du förmodligen inte hör så höga frekvenser som 17.5 kHz. Detta kan du undersöa själv med typ detta programmet: (eller Audacity eller whatever)
http://www.nch.com.au/tonegen/index.html

DLS
1 147 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Ska undersöka saken lite senare..

Någon som lite kortfattat kan förklara vad som menas med branthet?

21 761 Inlägg
14 mars 2011
Branthet hos tex ett delningsfilter innebär hur kraftig dämpningen är av frekvenserna under och över delningsfrekvensen, det anges som "dB/oktav". Exempelvis ett filter som har brantheten 12dB/oktav dämpar bort frekvenserna med 12dB för varje oktav nedåt eller uppåt i frekvens. smile

DLS
1 147 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Okej säger mig sådär mycket faktiskt sad Går det förklara ljudmässigt eller är man tvungen att lyssna för att förstå? smile

DLS
1 147 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Jaha jag läste några rader och är kanske inne på rätt spår. Vad vet jag smile

Om man startar på halvhög volym, så låter framsystem och bas i harmoni. Ökar man ljudet kan man då dela av så att basen ligger kvar i samma läge samtidigt som effekten ökar i midbas och diskant till ny valda nivå på HU.

Så om man minskar brantheten i ett delningsfilter kommer diskantens absoluta topp inte komma förrens när högtalaren spelar som max. Medans om man har tex 24 db/oktav så kommer diskantens topp komma tidigare.

Är jag förvirrad nu?
Senast redigerat av huntelaar (14 mars 2011)

Superhedde
255 Inlägg
14 mars 2011
huntelaar skrev:
Jaha jag läste några rader och är kanske inne på rätt spår. Vad vet jag smile

Om man startar på halvhög volym, så låter framsystem och bas i harmoni. Ökar man ljudet kan man då dela av så att basen ligger kvar i samma läge samtidigt som effekten ökar i midbas och diskant till ny valda nivå på HU.

Så om man minskar brantheten i ett delningsfilter kommer diskantens absoluta topp inte komma förrens när högtalaren spelar som max. Medans om man har tex 24 db/oktav så kommer diskantens topp komma tidigare.

Är jag förvirrad nu?

Nu är du ute och cyklar. wink

Brantheten är precis som drönirettab förklarar: Hur mycket nivå mätt i decibel som dämpas per halverad/dubblerad oktav dvs halverad/fördubblad frekvens. Alltså: Om man delar basen 80hz 12/db per oktav så har ljudnivån vid 160hz(en oktav) dämpats med 12db. Dessutom så bryter ett typiskt butterworthfilter så att vid given frekvens 80hz har nivån redan sjunkit med 3db. Alltså: 80hz -3db samt därefter -12db per oktav. 160, 320 osv. Ju brantare filter desto fortare dämpas nivån.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

DLS
1 147 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Men alltså, om man delar på 80 hz som du nämnde. Så har man inställt -12db. Då är 160 hz dämpad med 12 db. Var är nästa oktav? 320?

Då måste jag fråga alla som pillar med inställningar av detta slag. Vad vill ni åstadkomma ljudmässigt?

Superhedde
255 Inlägg
14 mars 2011
huntelaar skrev:
Men alltså, om man delar på 80 hz som du nämnde. Så har man inställt -12db. Då är 160 hz dämpad med 12 db. Var är nästa oktav? 320?

Då måste jag fråga alla som pillar med inställningar av detta slag. Vad vill ni åstadkomma ljudmässigt?

Som jag skrev precis. wink Det man vill åstadkomma är det man upplever som den bästa ljudupplevelsen.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Sök