3334
Sök

Behöver jag byta kolvar?

146 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej, Jag har köpt en saab 93 aero 2002.

Steg 4 bio power chip, 3 helsats rör me racekat, sportluftfilter..

Endel säger att jag MÅSTE byta kolvar, andra inte.

får ut 300 hk.

Tack på förhand


193 Inlägg
17 mars 2011
#2
9-3 Aero från -02 har "T7 motorn". Och kolvar har ju rasat på 9-5or vid lägre effekt än 300hk, men det beror väl mycket på skicket på bilen och hur man sköter och har skött service osv.

Men att man måste, det finns inte. Men det ökar ju helt klart driftsäkerheten smile

För den effekten bör man iaf byta spridare, bränslepump, "7ans stift", koppling och intercooler. ICn är av betydligt sämre kvalisort än på standard 9-5or.

Lycka till.

Jag personligen skulle nog inte köra steg4 utan kolvbyte, om det skulle hända något med kolvarna så kommer det kännas "dumsnålt" i efterhand att ha lagt ut rätt mycket pengar på "nästan allt" utom just det...


edit: Jag kanske missförstod ditt inlägg? Du har köpt en 9-3 Aero med steg 4 och undrar om kolvarna kommer hålla? Svaret är: Time will tell... tongue
Senast redigerat av Falcy (17 mars 2011)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

Xenoholic
2 559 Inlägg
17 mars 2011
#3
Kan bara säga med facit i handen att jag skulle fundera starkt på att skaffa mig nya kolvar.
T7ans är ju inge vidare pålitliga. sad

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

146 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#4
Okej. Jag har bytt till Viggen kopling, stor intercooler, större bränslepump, 630cc spridare , 3 tums rör o sportluftfiltet .


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2011
#5
EN tråd räcker

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök