4010
Sök

inte tillräckligt med ström?

27 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
#1
jag har 7 extraljus( 7* 100W) , ett 350W slutsteg och ett 500w slutsteg i min 740, men när man slår på helljuset dör slutstegen, kan man ha dubbla batterier?, eller hur gör folk?
jag har 75amp batteri och ny 80amp generator.



Gustav


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
26 december 2006
#2
jag hade samma fenomen i min 240, hade 5 X-tra ljus på den å steg på 1000W tillsammans...
totalt 1500Watt. Bytte till en 105A generator, 1 extra batteri och 1 kondensator i skuffen å de vart riktigt bra då...

men bara 1 batteri skulle göra sussen...


21 761 Inlägg
26 december 2006
#3
ahlmann skrev:
jag har 7 extraljus( 7* 100W) , ett 350W slutsteg och ett 500w slutsteg i min 740, men när man slår på helljuset dör slutstegen, kan man ha dubbla batterier?, eller hur gör folk?
jag har 75amp batteri och ny 80amp generator.

Visst kan du ha dubbla batterier men det är generatorn som inte orkar ladda ordentligt, den måste bytas om det ska fungera.

Om man räknar på att extraljuslamporna är specade till 100W vid 14V så kommer de att dra ca 50A! när de är igång. MEN då måste man också räkna med halvljus+bakljus+insprutningen som gissningsvis drar runt 20A eller liknande, har själv mätt upp att halvljus+bakljus +insprutning+fläkten i läge 2 drar ca 25A i min 240-86.

Räknar man ihop detta på din bil så blir det 50A+20A=70A KONTINUERLIGT, då finns inte utrymme för ännu mer belastning på generatorn. Tänk också på att din generator teoretiskt bara kan ge 75-80A vid runt 2000 motorvarv, betydligt mindre vid tomgång.

27 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
#4
från 80 till 100A kan väll inte göra så stor skillnad, finns det större generatorer som kan passa? 
går det att fördela laddningen på nått vis så att man kan ha två system på en generator och driva ljudet med ett separat batteri?


21 761 Inlägg
26 december 2006
#5
Ja, det är inga problem. Man brukar använda någon form av skiljerelä som kopplar bort det främre batteriet när motorn är avslagen men kopplar ihop båda batterierna när motorn är igång och generatorn laddar. På så sätt laddas båda batterierna när motorn är igång.

Hur stor generator man kan sätta på 740 utan att modda fästena vet jag inte, men åtminstone 100-110A eller liknande går antagligen att sätta dit direkt. När man sätter en större generator så ska man också byta ut pluskabeln från generatorn, om det har suttit en 55A generator från början så är det bara en 6mm2 kabel som sitter som original. Bör bytas ut till 10-16mm2.

Det skadar inte att byta batteriminuskabeln som går ner till karossen heller, den är inte grov. Den är nog 10mm2 som original, är det på min bil iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (26 december 2006)

2 655 Inlägg
26 december 2006
#6
Det ska gå och få dit en 120A generator från de lite nyare Volvo modellerna, kruxet är bara att dem är riktigt dyra.
Det finns egentligen inte så mycket annat att göra, för att montera massa extra batterier skjuter bara upp problemen ett tag.
Får batterier gå med dålig laddning under längre stunder så börjar cellerna att sulfatisera, får det pågå ett tag så får man cellbrott i en/flera celler och man måste byta ut batteriet.

Ett annat problem är att får din stackars 80A generator jobba för fullt under längre tid så kommer den också att ge upp. Ni hade kommit fram till att förbrukningen ligger på ca 70A och en 80A generator brukar ge ca 90-95A max under korta stunder.
När generatorn får jobba för fullt så brukar diodbryggan säga upp sej.

Så mitt råd är att jaga reda på en större generator för att få det att funka som du vill.

27 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
#7
Får väll byta till xenon ljus i alla lampor:lol:

vilka nyare volvo skulle kunna passa?
jag har även funderat på om det skulle gå att ha en extra generator i fästet för ac:n. har nämligen en extra 80A liggandes


21 761 Inlägg
26 december 2006
#8
Det finns de som har satt två generatorer på sina bilar, men det kräver en del injustering för att fungera bra. Man måste justera laddspänningen så att båda generatorerna ger exakt lika mycket spänning, annars blir det i princip bara den ena som får göra grovjobbet och den andra har lite semester.

Men det kan Streckkoden förklara bättre i så fall. Jag tror inte att det är värt besväret.

27 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
#9
om inte generatorerna laddar varsit batteri, en generator/batteri som driver ett par ljus och ljudet tex.


2 655 Inlägg
26 december 2006
#10
Ska du konvertera dina extraljus till xenon så klarar du dej med 3st, har byggt om mina Hella 3000 som jag har på vinterbilen med xenon. Drar mindre ström lyser riktigt bra.

Ska kolla upp vilka Volvo modeller som har samma fästen, har för mej att S/V40 har samma fästen. Återkommer med besked när jag kommit till jobbet imorrn.

Ang. dubbla generatorer så är det lite klurigt att justera in laddningsreläerna på samma spänning. Om du vill så kan jag gå in på det lite mer i detalj.
Mitt tips är att du tar och säljer bägge generatorerna du har idag och skaffar EN större.
Dels så tar det tid att slita den ACn och sen så ska det dras kabel mellan generatorerna och batterierna.
Du måste bygga om laddningslampans krets, om du vill ha kvar laddningslampan som sitter i instrumentgruppen.
En generator behöver ha en glödlampa/motstånd motsvarande 4-5W för att kunna komma igång att ladda och en 10W lampa som passar i originallamphållare finns inte. Du bör ha en BA9s sockel i Volvon.

543 Inlägg
27 december 2006
#11
När jag satt på x-tralysen på min mazda jag hade förut, så gick spolen i min 2000watts mds bas sad

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

27 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#12
Streckkoden skrev:
Ska du konvertera dina extraljus till xenon så klarar du dej med 3st, har byggt om mina Hella 3000 som jag har på vinterbilen med xenon. Drar mindre ström lyser riktigt bra.

Ska kolla upp vilka Volvo modeller som har samma fästen, har för mej att S/V40 har samma fästen. Återkommer med besked när jag kommit till jobbet imorrn.

Ang. dubbla generatorer så är det lite klurigt att justera in laddningsreläerna på samma spänning. Om du vill så kan jag gå in på det lite mer i detalj.
Mitt tips är att du tar och säljer bägge generatorerna du har idag och skaffar EN större.
Dels så tar det tid att slita den ACn och sen så ska det dras kabel mellan generatorerna och batterierna.
Du måste bygga om laddningslampans krets, om du vill ha kvar laddningslampan som sitter i instrumentgruppen.
En generator behöver ha en glödlampa/motstånd motsvarande 4-5W för att kunna komma igång att ladda och en 10W lampa som passar i originallamphållare finns inte. Du bör ha en BA9s sockel i Volvon.

tackar för hjälp.

bara att leta vidare efter generator då


2 655 Inlägg
27 december 2006
#13
Ja tyvärr är det så.
Kom och tänka på en sak om du mot förmodan skulle ge dej på att bygga om med 2 generatorer, så kan det bli lite knivigt att få remskivan att linjera med alla andra skivor.
Jag/vi har haft fullt upp med en massa frågvisa kunder idag men jag kommer att vara ledig resten av året så då får jag lite tid över till att kolla på en grövre generator åt dej.


Sök