3250
Sök

Är de nån som vet, Lightforce 240 blitz eller NBB 225 som gäller vid xenonkonvertering ?

235 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#21
DanielssonC skrev:
Har 3st lightforce 240blitz konventerade med 70watts xenon och det räcker gått och väl för mig... Inte lika roligt att blända av för skyltarna wink

Du har inte jämfört med nån som har NBB då?


1 749 Inlägg
23 november 2009
#22
H-Hansson skrev:
patrikke skrev:
Jag ska inte uttala mig om ljuset nu, men lightforce är lite knepigare att konvertera.
De med h1 lampan är lite enklare än den med gl xx lampan.

Ha det i åtanke.

Men lightforce har väl nån egen konverterings kit till sina blitz?  Dom med h1 lampa har vädigt dålig bild när vi bilägare gjorde ett test på halogen. Men de kanske blir mycke bättre ljusbild när man monterar i xenon i den med h1 i stället för halogen?

Jag har inte märkt någon skillnad i ljusbilden när jag konverterat lightforce med gl lampan och h1 lampa.
Vad kostar deras egna konverteringkit?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Olika
907 Inlägg
23 november 2009
#23
Expoze skrev:
Mini_ice skrev:
Kör förbi oljebaren när du ändå är på väg till ludvika och köp xenonkitt därifrån, oljebaren.se..

Det kniviga med att xenonkonvertera bliz 240 är ju att du måste ha speciell hållare för att montera lampan..

Har pratat lite med NBB om att varför man skulle köpa deras orginal xenon i stället för att xenonkonvertera halogenarna sj, har fått 2 svar som jag är villig att hålla med om och det är att brännpunkten på ljuset flyttas så ljusbilden blir lite annorlunda... Vilket inte tycks vara ett problem för alla i denna tråd.. Sen påpekade de att reflektorn håller halva livslängden om man kastar i kraftigare xenonkitt än 35w men frågan är hur mycket man ska tro på det antar att det är samma ytbeläggning som halogen varianten och den klarar 100W halogen´..

Jag har lilla NBB X3M och är toppen nöjd.

Mitt tips om du tar NBB skaffa stenskotts skydd på en gång (som du kan ha på helatiden då det är klarpplast) sen köper du en ny uppsättnig när de börjar bli slitna.. Så är "ordinarie glaset" i toppskick..

Lägg gärna upp bilder på hur resultatet blir när du bestämt dig!!

Intressanta synpunkter, hade velat se ett orginal jämte mitt och jämföra av ren nyfikenhet.
Inser givetvis att brännpunkten ändras, sen tror jag faktiskt att själva reflektorn är samma på halogen och xenonvarianten, det sitter en lös monteringsbricka för lampan i dessa ljus och jag antar, obs antar, att de bara byter den till en variant som passar deras xenonlampa. vet inte vilken lampa de har? Någon som vet? Jag upplever att jag har massor av ljus, precis överallt, både brett och långt, precis som man ser i testet ovan. Som kuriosa kan nämnas att de där testerna som AMS har gjort är gjorda i NBB´s ljuslabb.

Det är D2R i Alpha 225 xenon, kanske blir D2R-sockel om man tar bort brickan, ska skruva isär och kolla!

Mvh
Fredrik

235 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#24
patrikke skrev:
H-Hansson skrev:
patrikke skrev:
Jag ska inte uttala mig om ljuset nu, men lightforce är lite knepigare att konvertera.
De med h1 lampan är lite enklare än den med gl xx lampan.

Ha det i åtanke.

Men lightforce har väl nån egen konverterings kit till sina blitz?  Dom med h1 lampa har vädigt dålig bild när vi bilägare gjorde ett test på halogen. Men de kanske blir mycke bättre ljusbild när man monterar i xenon i den med h1 i stället för halogen?

Jag har inte märkt någon skillnad i ljusbilden när jag konverterat lightforce med gl lampan och h1 lampa.
Vad kostar deras egna konverteringkit?

De är bra dyrt 1994:- st sad Så de kostar att ligga på topp om man ska ha de smile


235 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#25
https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98783/98783-707da7b8c3f9e7cb9caa11eb0cee150f.jpg
2st lightforce 240 me kombifilter 75w xenon

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98783/98783-a066f0bd3e39a1c5acb99aee81917808.jpg
Två NBB 225 me fjärrljusbild 75w xenon


2 024 Inlägg
2 april 2011
#26
Kul att se en jämförelsebild men jag tycker det ser ut som det sitter 3 lampor på NBB-bilden?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

235 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#27
Expoze skrev:
Kul att se en jämförelsebild men jag tycker det ser ut som det sitter 3 lampor på NBB-bilden?

Jo de gör de men de är bara två som ja hat tända när ja tog fotot, ska ta lite nya bilder ikväll, höll på att labborera med 6000k 4300k. Ska ta först med 3st NBB 4300k, sen blir de 3st lightforce 240 me 6000k, så ska ja försöka spela in nå film på dessa också smile


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 april 2011
#28
Expoze skrev:
Har pratat lite med NBB om att varför man skulle köpa deras orginal xenon i stället för att xenonkonvertera halogenarna sj, har fått 2 svar som jag är villig att hålla med om och det är att brännpunkten på ljuset flyttas så ljusbilden blir lite annorlunda... Vilket inte tycks vara ett problem för alla i denna tråd..

Har 3 NBB som är konverterade på ena 9-5´an och upplever ljusbilden "lägre" än många andra extraljus jag provat. Lägre på så sätt att det blir oerhört noga att dom är rätt justerade i höjd då ljuskäglan är bred men smal på höjden. Men NBB ljusen lyser överlägset jämfört med vilka extraljus jag än provat tidigare.

Edit; Men en nackdel är att vita vägskyltar bländar som fan.
Senast redigerat av hotrodder (2 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

235 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#29
hotrodder skrev:
Expoze skrev:
Har pratat lite med NBB om att varför man skulle köpa deras orginal xenon i stället för att xenonkonvertera halogenarna sj, har fått 2 svar som jag är villig att hålla med om och det är att brännpunkten på ljuset flyttas så ljusbilden blir lite annorlunda... Vilket inte tycks vara ett problem för alla i denna tråd..

Har 3 NBB som är konverterade på ena 9-5´an och upplever ljusbilden "lägre" än många andra extraljus jag provat. Lägre på så sätt att det blir oerhört noga att dom är rätt justerade i höjd då ljuskäglan är bred men smal på höjden. Men NBB ljusen lyser överlägset jämfört med vilka extraljus jag än provat tidigare.

Edit; Men en nackdel är att vita vägskyltar bländar som fan.

Va har du för watt på dom då?
Får man lov att chimsa lampan nå i dom också, eller är de bara att montera i dom för att få den bästa ljusbilden?
Har du prövat lightforce 240 xenon nån gång också?


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 april 2011
#30
H-Hansson skrev:
hotrodder skrev:
Expoze skrev:
Har pratat lite med NBB om att varför man skulle köpa deras orginal xenon i stället för att xenonkonvertera halogenarna sj, har fått 2 svar som jag är villig att hålla med om och det är att brännpunkten på ljuset flyttas så ljusbilden blir lite annorlunda... Vilket inte tycks vara ett problem för alla i denna tråd..

Har 3 NBB som är konverterade på ena 9-5´an och upplever ljusbilden "lägre" än många andra extraljus jag provat. Lägre på så sätt att det blir oerhört noga att dom är rätt justerade i höjd då ljuskäglan är bred men smal på höjden. Men NBB ljusen lyser överlägset jämfört med vilka extraljus jag än provat tidigare.

Edit; Men en nackdel är att vita vägskyltar bländar som fan.

Va har du för watt på dom då?
Får man lov att chimsa lampan nå i dom också, eller är de bara att montera i dom för att få den bästa ljusbilden?
Har du prövat lightforce 240 xenon nån gång också?

55W sitter i dom och jag har bara "plugg and play" Ballasterna sitter innanför grillen men tydligen så går dessa att gömma inne i lamphuset på senaste generationen. Hade 4st Lightforce (inte xennon) på taket på en av lastbilarna så det går inte direkt att jämföra mot en personbil men helt klart... Det var ett sjujädra lyse på den trucken. Vägskyltarna blänade rejält även då men inte på samma sätt som på 9-5´an

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

235 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#31
2ooSX skrev:
hm, hoppas de går bra att ja lägger upp ett klipp på mina..

http://www.garaget.org/video/100893

5 st NBB 225 med 75w ref3 xenon..  jag skulle som sagt, ovan.. köpt NBB alla dagar i veckan.. dock inte provat lightforce.. men med bildbevis ovan samt mycket snack om dessa så vågar jag säga att NBB är bättre..

Ja de går så bra så.
Är alltid skoj med folk som tycker om att diskutera i dessa frågor.
Ska ut i kväll och ta lite nya bilder så kanske de blir nån film också, på NBB & lightforce 240. Har en bättre kamera än sist, så de ska bli skoj å se va de blir för resultat:lol:


235 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#32
hotrodder skrev:
H-Hansson skrev:
hotrodder skrev:
Har 3 NBB som är konverterade på ena 9-5´an och upplever ljusbilden "lägre" än många andra extraljus jag provat. Lägre på så sätt att det blir oerhört noga att dom är rätt justerade i höjd då ljuskäglan är bred men smal på höjden. Men NBB ljusen lyser överlägset jämfört med vilka extraljus jag än provat tidigare.

Edit; Men en nackdel är att vita vägskyltar bländar som fan.

Va har du för watt på dom då?
Får man lov att chimsa lampan nå i dom också, eller är de bara att montera i dom för att få den bästa ljusbilden?
Har du prövat lightforce 240 xenon nån gång också?

55W sitter i dom och jag har bara "plugg and play" Ballasterna sitter innanför grillen men tydligen så går dessa att gömma inne i lamphuset på senaste generationen. Hade 4st Lightforce (inte xennon) på taket på en av lastbilarna så det går inte direkt att jämföra mot en personbil men helt klart... Det var ett sjujädra lyse på den trucken. Vägskyltarna blänade rejält även då men inte på samma sätt som på 9-5´an

Vet du om lampan ska bakåt eller vilket håll den ska åt för att få samma brännpungt som orginal xenon?
Har sett många som har 55w, kanske blir för mycke ljus så de blir sämre ljusbild när de börjar komma upp i så pass höga watt hmm


235 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#33

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98783/98783-a63f5338835e4b781dedf5bde9605412.jpg
3st NBB 225 75w xenon 4300k 2 fjärrljus 1 pencilbeam. Halvljus 35w 4300k. Hel 55w 4300k



https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98783/98783-98376f80c76bc6cc1f002a4e4f81f189.jpg
3 lightforce 240 blitz 75w xenon 6000k 2 kombifilter 1 fjärrljusfilter.
Halv 35w 4300k hel 55w 4300k



Sök