2304
Sök

Volvo 740 GLE -87. Instrumentpanel blinkar. Bil går dåligt. Strömproblem?

445 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#1
Tjenare! Har fått något problem på min 740 GLE -87 Det är så att idag när jag var ute och körde med bilen så lyssnade jag lite på musik och allting funkade som det skulle, Plötsligt så började bilen hugga och alla lampor i instrumentpanalen dog dör en kort sekund och OD lampan började blinka i takt till musiken i bilen. Jag tänkte att jag stänger av stereon och ser vad som händer. Följande händer att istället för att blinka i takt, så slocknar OD-lampan och tänds lite då och då och instrumentpanelen tänds igen. Bilen har huggt till förut men inte med sånna här följder.

Har bas och sånt inkopplat Ifall ni undrar.

Undrar vad är det som är fel?

Snälla behöver all hjälp jag kan få!

Mvh Rasmus


20 Inlägg
3 april 2011
#2
Det är inte så otroligt simpelt som att batteriet sitter lite löst? På min 740 glappa det lite och då "högg" bilen till och allt slockna nån sekund när man for över ojämnheter. Drog fast det och allt blev frid och fröjd.
Hoppas du hittar felet!


445 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#3
Tanz_Mein_Engel skrev:
Det är inte så otroligt simpelt som att batteriet sitter lite löst? På min 740 glappa det lite och då "högg" bilen till och allt slockna nån sekund när man for över ojämnheter. Drog fast det och allt blev frid och fröjd.
Hoppas du hittar felet!
battariet sitter fast, men ska prova att skruva fast plusen bättre om det går. För den ser ut att sitta på bra när jag kollade sist. hur byter man kolen? för när ja kikade så satt det med 4 skruv? såg ut som att de va en jord och en plus kopplad till kolen. Har aldrig sett de förut.

Jag känner mig ganska nollad på detta:)

Mvh


Forummoderator
17 902 Inlägg
4 april 2011
#4
Rubrik fixad.

Mvh
Dieselsmurfen

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

445 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#5
Dieselsmurfen skrev:
Rubrik fixad.

Mvh
Dieselsmurfen
Tack:)


445 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#6
Har varit ute nu och kollat till jordpunkterna och filat och pillat, men har fastnat på ett så löjligt ställe. Men andra ord så har jag fått gängpaj på ena muttern vid plussen. Såg förövrigt att en kabel som satt fast där satt otroligt löst, så det är förmodlign felet. ska ja såga av original bulten och sätta dit en annan istället?


21 761 Inlägg
4 april 2011
#7
Om du menar själva batteripolskon så tycker jag att du bör byta ut hela den, köp en ny på macken för några tior eller så. Den lösa kabeln kan vara den som går till pluslinten, där de flesta sakerna i bilen får sin spänning. Ganska viktig kabel med andra ord. smile

Kolla också hur det ser ut inuti nuvarande polsko, är det en massa grönt ärg eller rost så får du kapa bort ett par cm om det går bra utan att kabeln blir för kort.

445 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Om du menar själva batteripolskon så tycker jag att du bör byta ut hela den, köp en ny på macken för några tior eller så. Den lösa kabeln kan vara den som går till pluslinten, där de flesta sakerna i bilen får sin spänning. Ganska viktig kabel med andra ord. smile

Kolla också hur det ser ut inuti nuvarande polsko, är det en massa grönt ärg eller rost så får du kapa bort ett par cm om det går bra utan att kabeln blir för kort.
Jag tror att jag kör på det du säger:) Har kollat över min nuvaranade Polsko men det va mest en massa olja och sånt, Tog fram stålborsten och gjorde rent polerna så gott jag kunde och tryckte fast polskorna ordentligt på polerna. den där kabeln du pratar om är det nog, Såg att den glappade på plusen. Men ska skaffa ny Polsko då:)

Har dock inte vågat ta en provsväng än sålänge, Får ändå göra det imorgon:)

Mvh


Forummoderator
17 902 Inlägg
4 april 2011
#9
whoiswho skrev:
Drönirettab skrev:
Om du menar själva batteripolskon så tycker jag att du bör byta ut hela den, köp en ny på macken för några tior eller så. Den lösa kabeln kan vara den som går till pluslinten, där de flesta sakerna i bilen får sin spänning. Ganska viktig kabel med andra ord. smile

Kolla också hur det ser ut inuti nuvarande polsko, är det en massa grönt ärg eller rost så får du kapa bort ett par cm om det går bra utan att kabeln blir för kort.
Jag tror att jag kör på det du säger:) Har kollat över min nuvaranade Polsko men det va mest en massa olja och sånt, Tog fram stålborsten och gjorde rent polerna så gott jag kunde och tryckte fast polskorna ordentligt på polerna. den där kabeln du pratar om är det nog, Såg att den glappade på plusen. Men ska skaffa ny Polsko då:)

Har dock inte vågat ta en provsväng än sålänge, Får ändå göra det imorgon:)

Mvh
Undvik provsväng om du är osäker. Generatorn kan ge upp om den inte laddar mot nåt. Lyssna på Drönirettab. Kunnig kille.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

445 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#10
Dieselsmurfen skrev:
whoiswho skrev:
Drönirettab skrev:
Om du menar själva batteripolskon så tycker jag att du bör byta ut hela den, köp en ny på macken för några tior eller så. Den lösa kabeln kan vara den som går till pluslinten, där de flesta sakerna i bilen får sin spänning. Ganska viktig kabel med andra ord. smile

Kolla också hur det ser ut inuti nuvarande polsko, är det en massa grönt ärg eller rost så får du kapa bort ett par cm om det går bra utan att kabeln blir för kort.
Jag tror att jag kör på det du säger:) Har kollat över min nuvaranade Polsko men det va mest en massa olja och sånt, Tog fram stålborsten och gjorde rent polerna så gott jag kunde och tryckte fast polskorna ordentligt på polerna. den där kabeln du pratar om är det nog, Såg att den glappade på plusen. Men ska skaffa ny Polsko då:)

Har dock inte vågat ta en provsväng än sålänge, Får ändå göra det imorgon:)

Mvh
Undvik provsväng om du är osäker. Generatorn kan ge upp om den inte laddar mot nåt. Lyssna på Drönirettab. Kunnig kille.
Ja han är riktigt duktig, han har hjälpt mig förr och väldigt många andra:) Men jag gjorde rent eventuella Jordpunkter så får hoppas att det går ihop sig.


445 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#11
Okej imorn införskaffar jag en ny polsko, Men funderar lite på varför det glappar i belysningen på instrumenteringen, Är det bara och löda och bakom instrumentpanelen så att de ska fungera utan att glappa? För när man löder om så är det väl bara och lägga dit en ny klick lod så är det prima sen:) Tänkte även om man kunde fixa det klassiska felet tankmätare:) För den visar rätt ibland och ibland inte.. vevar upp och ner..

Tack på förhand!



Sök