har en saab 900 turbo som e steg 2 chipad. den ska gå på 98 eller v-power. men vad händer om jag tankar den med 95 oktan?? sliter de på bilen eller tappar jag bara effekt?? och i såna fall hur mycket effekt?? mvh/ volleypro
har en saab 900 turbo som e steg 2 chipad. den ska gå på 98 eller v-power. men vad händer om jag tankar den med 95 oktan?? sliter de på bilen eller tappar jag bara effekt?? och i såna fall hur mycket effekt?? mvh/ volleypro
Du tappar lite effekt, hur mycket är omöjligt att säga. Tror dock inte att det märks särskilt mycket. Jag körde ofta Aeron på BF95 då jag vägrar tanka 98 till rövarpriser på bemannade mackar, men jag märkte ingen skillnad trots att den var specad för 98 oktan.
Det som händer är att 95 oktan spikar (eller knackar, kommer inte ihåg) lättare än 98 oktan, och Trionic kommer då att ställa ned laddtrycket lite, litegrann i taget tills det inte spikar längre. Tror dock som sagt inte att det är något man ens märker såtillvida att knackreglering och spikdetektion lämnats ifred i trimprogrammet. Det ryktas ju att en del trimfirmor klabbar i dessa parametrar för att få ut mer effekt, och då är det ju fara för motorskador. Men spika och knacka kan det göra på 98 oktan med.
tack för svaren ne jag har kört lite med 95 för att jag ändå inte har "gasat" så kände de var onödigt med V-power å 98. har märkt rätt stor skillnad i kräm faktisk när jag tankat 95. tack för svaren grabbar
Asså grejen är du kan tanka 95 å snålköra... Men ska du köra på bra ska du minst ha 98... Skonsamare för motorn... Och de men tom plånbok stämmer sisådär för du kmr längre med högre oktan mkt bättre förbränning ... Dvs bilen går bättre med... Inget spill .. Hehe.. Haj fajv