2857
Sök

Huvudströmbrytare eller batterfrånskiljare BMW E32 750 V12 91:a.

83 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#1
Har problem med tjuvström. Den drar inte mycket ca. 30mA. Mätt i serie mellan batteripol och batterikabel. Spänningen sjunker med ca. 0.2V på ett dygn mätt över batteriet. Det innebär att efter en 4-5 dygn blir batterispännigen så låg att den inte startar utan kabelhjälp. V12.an kräver gott om spänning för att starta ordentligt.
Har mer eller mindre kopplat ur allt som har med el att göra och även dragit säkring efter säkring men hittar inget som drar. Har lessnat på tjuvjakten.

Tänkte göra en fuling och koppla på en huvudströmbrytare eller en batterfrånskiljare. Iom. att batteriet sitter under baksätet så tänkte jag sätta huvudbrytaren eller frånskiljaren i skuffen.

Vad skall man ha? En huvudbrytare som sitter kopplad på + kabeln eller en frånskijare som sitter på minuskabeln. Frånskiljaren är väl egentligen tänkt att sitta direkt på minus polen på batteriet. Kan man sätta den i skuffen ändå.
Om man använder en huvudströmbrytare vilken kabelarea skall man ha på + kabeln? 35mm2 eller 70mm2 eller något annat. Skall alltså skarva från + kabeln under baksätet upp till brytaren och tillbaks till
batteriets + pol. Hur många ampere måste huvudbrytaren klara?
Om man använder frånskiljaren monterad i skuffen ( om det överhuvudtaget går) vilken kabelarea skall man ha på minus kabeln?


Mackan

Forummoderator
17 984 Inlägg
6 april 2011
#2
Ta minus. Biltema har huvudbrytare som räcker gott. Den klarar 250A tillfälligt vill jag minnas. Det räcker för ditt behov om du nu inte maler på startmotorn 30 sek innan den startar... Sätt den i skuffen. Går bra.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
7 april 2011
#3
Batteriet till den bilen bör vara på minst 85 Ah enligt rekommendationstabellen hos Tudor. På 5 dygn har "tjuvströmmen" dragit 3,6 Ah, alltså bara lite drygt 4% av batteriets kapacitet. Detta ska inte märkas speciellt mycket i startförmågan och man ska absolut inte behöva starthjälp, antingen är tjuvströmmen betydligt högre eller så har batteriet bivit dåligt. smile

83 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#4
Det är möjligt att den "tjuvar" mer men lyckas inte mäta upp mer tjuvström än det jag har skrivit.
Det kan ibland blixtra lite grann när man sätter på minuskabeln på batteriet.
Batteriet är sprillans nytt, ett 88 Ah. Det förra batteriet gav upp i höstas, var visserligen bara ett 60 Ah och inte allt för gammalt, tror jag. Vill inte förstöra detta batteri också. Det var med detta batteri den laddade ur sig på 4- 5 dygn. Har inte utsatt det nya batteriet för den testen än.

Så det blir nog att sätta en huvudbrytare på minus kabeln och dra upp allt i skuffen.

Tackar för svar, tar tacksamt emot fler ideer på vad som kan orsaka tjuvströmmen.

mvh Mackan

Forummoderator
17 984 Inlägg
7 april 2011
#5
Mina Chrysler drar ca 15-20mA i viloläge. De kan stå mycket länge innan laddning behövs! Fast nu körs de inte över vintern så jag tog bort minuspolerna. 300C:n som stått 5 månader startade snällt sen efter dvalan.

Ideén är att du kollar tjuvströmmen under lite längre tid. Låt mätaren ligga inkopplad under nån timme eller så och kolla ibland. Man vet aldrig! Själv haft några 750. För mycket el för man ska orka! Jag vet! Trots eltekniker till yrket...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

83 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#6
Har idag inhandlat en huvudströmbrytare, diverse kabelskor och 5m 25mm2 svart minuskabel.
Räcker 25mm2 kabelarea? Dom hade ingen kraftigare. Kommer att skarva från befintlig minuskabel under baksätet till huvudbrytaren i skuffen och sedan tillbaks till minus polen på batteriet.
Det skall väl funka va.

Mackan

21 761 Inlägg
8 april 2011
#7
Hur lång blir den kabeln sammanlagt tror du?

Den svaga punkten är troligast alla "skarvar", dvs övergången mellan kabel och kabelskorna. Räknar man enbart den teoretiska spänningsförlusten i 5 m lång 25 mm2 kabel vid tex 200 A så blir det ca 0,7 V, men sedan tillkommer "övergångsförlusterna" i alla skarvar. smile

Vet inte hur mycket ström startmotorn drar på en sån bil.

83 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#8
Den enda skarven blir mellan befintlig minus kabel och den nya kablen. Den nya kabeln går sedan vidare till brytaren och från brytaren tillbaks till minus polen på batteriet. Blir ung. 4 m lång tror jag.

Eller skall man hoppa skarven och sätta sätta den nya kabeln på samma jordpunkt där den befintliga sitter.
Då går den nya direkt till brytaren och sedan från brytaren tillbaks till minuspolen på batteriet. Blir väl ca. 4.5 m lång då skulle jag tippa.



Drönirettab skrev:
Hur lång blir den kabeln sammanlagt tror du?

Den svaga punkten är troligast alla "skarvar", dvs övergången mellan kabel och kabelskorna. Räknar man enbart den teoretiska spänningsförlusten i 5 m lång 25 mm2 kabel vid tex 200 A så blir det ca 0,7 V, men sedan tillkommer "övergångsförlusterna" i alla skarvar. smile

Vet inte hur mycket ström startmotorn drar på en sån bil.

21 761 Inlägg
8 april 2011
#9
wentma skrev:
Den enda skarven blir mellan befintlig minus kabel och den nya kablen. Den nya kabeln går sedan vidare till brytaren och från brytaren tillbaks till minus polen på batteriet. Blir ung. 4 m lång tror jag.

Här får man även räkna klämning av kabelsko som en "skarv", är huvudbrytarens anslutningar gjorda för att skruva fast kabelskor så blir det alltså två skarvar där också. Korrekt klämning av kabelskor är mycket viktig med tanke på hög ström.

wentma skrev:
Eller skall man hoppa skarven och sätta sätta den nya kabeln på samma jordpunkt där den befintliga sitter.
Då går den nya direkt till brytaren och sedan från brytaren tillbaks till minuspolen på batteriet. Blir väl ca. 4.5 m lång då skulle jag tippa.

För att få så få skarvar som möjligt så är det egentligen bättre att sätta nya kabeln på samma jordpunkt. Sedan kan man förstås fråga sig om detta totalt sett ger bättre kontakt än om den ordinarie minuskabeln tex är på 50 mm2, en större area ger ju mindre förluster men å andra sidan blir det en extra skarv om ordinarie minuskabel utnyttjas. smile

Ifall ordinarie minuskabel har ungefär samma area så tycker jag att du bör sätta nya kabeln på samma jordpunkt.

Vill dock påpeka att så där lång kabel till minus inte är optimalt, ska helst vara så kort som möjligt.
Senast redigerat av Drönirettab (8 april 2011)


Sök