I Italien såldes C70 med 2.0t-motor eftersom det var lite speciella miljökrav i Italien. Så vitt jag vet såldes inte detta motoralternativ i Sverige. Många påstår att 2.0-motorn är väldigt tråkig. Själv har jag en 2.4t och det funkar bra.
Generellt att tänka på med import är nog att historiken stämmer så att mätaren inte varit skruvad osv. Saknas dokumentation eller inte är komplett så ska man vara extra försiktig. Kolla ratt, spak, stol, pedalgummi och bedöm om det är rimligt slitage. Annars är det väl just att undvika 2.0:an som är mitt tips.
Specifika fel på C70 som är vanliga: Rutor som inte sluter tätt, upp i motorvägsfart och lyssna efter brus. Krångligt att fixa själv. Förarstolen sliten på yttersidan av ryggstödet då man ofta glider ner där. Framvagnsslitage, inget som är utmärkande för C70, men däremot för Volvo. Jag har haft en del strul med antennringen på min bil. Den är bytt 2 gånger på 6000 mil, verkar vara ett allmänt volvo-fel.
M-testad betyder att bilen har genomgått Motormännens bilkonditionstest:
http://www.motormannen.se/medlem/m-tjan … index.htmlHittar du en bil som _nyligen_ gått igenom ett sånt test så har du en utmärkt bild av vilket skick bilen är i. Deras test är väldigt omfattande, mycket mer än bilprovningens.
Lycka till med sökandet. Det är en mycket trevlig bil tycker jag.