3385
Sök

Volvo 855 R 2.0 spikning eller bara misständning?

9 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#1
Tjenare. hittade ingen tråd som passa denna... Somsagt har jag en volvo 855 r 2.0 den laddar eller laddade 1.1 och upp fort till 1.3 - 1-4 när man slutade trycka. Sen på slutet av 2:ans växel så börjar det spika / misstända. vet inte vilket av dom men de låter inte bra iallafall. sen 3 , 4 och 5:an så så blir det allt högre ladd för varje växel..
Ringde en snubbe på bilverksta, han sa att man skulle dra Wg:n 1 mm för att få på den på själva ögglan, ''då lär du ha ett grund ladd på 0.3 - 0.4 bar. Lyd, 1.4 bar dide det han sa. Poffrekt. och sent ladd på ca 3000 - 3500 varv. den motar innan och poff så suger det ner en i sätet. Så ta en titt på en av mina videor så får ni lägga märke till växlingen mellan 2:an till 3an. Ett hemskt eftervarv och sen pörjar den Spika/misstända.. Vet inte vad det är  av dom sakerna.. sad Tack på förhand! // erikssonn

länk till videon : http://www.garaget.org/video/102758
Senast redigerat av erikssonn (13 april 2011)


8 252 Inlägg
13 april 2011
#2
Dem håller ju kvar varvet en del normalt settm, men börjar det bli överdrivet så är det ofta för att man har ett läckage nånstans elelr för att någon givare inte ger rätt signal. Lyser motorelektroniklampan? Har du kollat så att grundladdtrycket ligger på 0,4 bar? kollat så att alla slangar till magnetventilen är hela? Kollat skicket på alla tänddelar?


9 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#3
mjo ja har kollat allt slangar bytt tomgångsmotor.. Men ifall ja kopplar in givaren till expandsionkärlet så lyser oljenivålampan och lambda.. Och datan får man ingen kontakt med sad
kollade du klippet?
Senast redigerat av erikssonn (14 april 2011)


17 Inlägg
15 april 2011
#4
hoppar in å lånar din tråd lite, för jag har samma problem att den hackar/låter så där när man ska dra ut på växeln!  har tidigare legat på ca 1.2 i ladd utan problem och sen en dag bara börja det så  nu ligger jag på ca 0.85 och ändå gör den så ibland...har bytt tänddelar osv men har inte hjälpt!...


8 252 Inlägg
15 april 2011
#5
erikssonn skrev:
mjo ja har kollat allt slangar bytt tomgångsmotor.. Men ifall ja kopplar in givaren till expandsionkärlet så lyser oljenivålampan och lambda.. Och datan får man ingen kontakt med sad
kollade du klippet?

Oljenivån..? Den funktionen tog volvo bort för länge sedan..? Säker på att det inte är nivån i expansionskärlet som tänds nä du kopplar in givaren? Har du kollat slangarna till tryckrören? Den mellan tryckrör och gasspjäll brukar ju spricka där slangen till tomgågsmotorn går in.


9 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#6
jag har kollat tryckrör, bytt slangar till ic:rör och dyligt. gjorde ret fördelare/ rotor. Tryckröret är det olja i på väggarna men det kanske är vanligt. har kollat näst intill allt sad.. och givaren till expandsionskärlet kanske är trasig bara? :S får kolla lite mera. mvh


8 252 Inlägg
15 april 2011
#7
Såg rotor och fördelare bra ut då eller var dem slitna? Tändkablarna då, hur gamla är dem?


9 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#8
den såg relativt bra ut. men ja ska byta tändkablar å hela köret. De e nog de bästa. bensinfilter också smile hörde du hur den lät på 3an ?


8 252 Inlägg
15 april 2011
#9
Jo, jag hörde och jag har haft sliknande att den varvade upp rejält på min och då drog den tjuvluft. Dock ingen slang som läkte då utan fick leta läckage runt insuget med startgas eftersom den läkte vid en spridare.
Senast redigerat av Marlboroman (15 april 2011)



Sök