4050
Sök

Tips på högtalare i Renault Megane 01a

88 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder:
Jag vill veta va det är för storlek på högtalarna som sitter i min Renault Megane.

Visst, jag kan gå ut å riva ner dörrsidorna och instrumentpanelen,
men jag tänkte att det finns någon annan vänlig själ som redan har gjort det.

Tar gärna emot tips på vettiga högtalare som man kan köra på originalstereon.
Lättdrivna, då stereon bara e på 4x15 watt

Tänkte typ något billigt kitt fram och koaxiaoler bak.

Har 2 st clarion 4" liggandes som jag kan , om det går använda fram i insrumentpanelen.

Tacksam för alla svar!!

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

88 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
MSR_VOLVO skrev:
Som rubriken lyder:
Jag vill veta va det är för storlek på högtalarna som sitter i min Renault Megane.

Visst, jag kan gå ut å riva ner dörrsidorna och instrumentpanelen,
men jag tänkte att det finns någon annan vänlig själ som redan har gjort det.

Tar gärna emot tips på vettiga högtalare som man kan köra på originalstereon.
Lättdrivna, då stereon bara e på 4x15 watt

Tänkte typ något billigt kitt fram och koaxiaoler bak.

Har 2 st clarion 4" liggandes som jag kan , om det går använda fram i insrumentpanelen.

Tacksam för alla svar!!

Fick tummen ur ... och tog mej en titt:
I instrumentpanelen sitter det 1" diskanter
I framdörrarna sitter det 5,25" midbasar
I bakdörrarna....nada
Men i skuffen (sidohatthyllorna) sitter det 5,25" koaxialer

När tid finnes, samt att högtalare är inhandlat så blir bygge!
Kanske även en projekttråd, då det finns få sådana om Renault

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

Team Autohifi!
865 Inlägg
1 april 2011
I Renaulten så är det ett skit ljud system från början så allt du gör blir oftast till en förbättring.
I din Bil ska det vara som du skriver 5.25" både fram & bak.

Om du ska använda orginal stereon så skulle jag rekomendera dig att inte titta på allt för tungdrivna högtalare då det kommer att göra att din anläggning näst intill kommer låta sämmre än nu.

Ska du byta huvudenhet och driva högtalarna på denna så gäller samma sak där. Ska du där imott köra högtalarna på ett slutsteg fram över så är det fritt fram att köra med vad som helst.

Tänk på att dämpa plåten bakom högtalaren något, bara en skiva med asfalltsmatta gör sussen och ger resultat på Renault bilarna.

Ska du inte driva högtalarna på slutsteg kan jag rekomendera Helix Darb Blue 5.1 ( 5.25" kitt) fram, dessa funkar även om du ska bygga på med ett slutsteg senare.
Bak kan jag rekomendera 5.25" koaxialerna från samma serie Helix Dark Blue.

Ska du bygga och ha lite mera drag i systemet samt använda dig av ett bättre slutsteg så rekomenderar jag dig µ-Dimension Jr 5comp som framsystem och då ex. µ-Dimension Element cx5 bak i bilen.

Lycka till med billjudsbygget!

6 851 Inlägg
1 april 2011
En rekomendation från mej är Magnat Edition 213 fram (kitt) och Magnat Edition 132 bak (koaxial).
Dessa är byggda för att klara av en CD spelares inbyggda effekt, men låter självklart bäst med ett externt slutsteg.

Vill man upp en pinne ljudmässigt så finns det även Magnat Dark Power (213 kitt och 132 i koaxial).
Dessa är lite tyngre att driva på CD spelaren, det går bra, men de vill helst ha ett slutsteg.

88 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Tack för tipsen!
Hade gärna bytt huvudenheten, om det inte hade vart för knappsatsen under ratten samt displayen i instrumentpanelen. Hade en fin Pioneer från förra bilen med MP3 och 4x50w. Fanns ju kraft i den till att driva det mesta, samt lågnivå. Men har nu blivit en tråkig gubbe :-) å kör original.

Har kikat på dörrsidorna fram och konstaterat att det går att få in 6,5 midbasar där, så tanken är att hitta något som han passa ihop med dom 4"koaxialerna jag tänkte klämma in i diskanternas bo ovanpå insrumentpanelen.
Eller om man hittar ett bra billigt 6,5"+1" kit.

I vilket fall så får det vänta. Har en grabb som fyller 7 ganska snart, och en ny cykel är lovad.

Skulle det dock dyka upp något beggat så e det intressant.

MVH

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

88 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Edit:
Nu har jag fått tummen ur och monterat 6,5" koaxialer i framdörrarna. Ett garagefynd i min fars domäner.
4" koaxialer får plats i instrumenpanelen, dock med lite modifikation.
Uppdaterar tråden när mer tid finnes!

MVH
Micke

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

Sök