3129
Sök

Saab 9-5 automat slår i driven

7 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Hej!

Jag undrar om det är någon som varit med om att en automatlåda får för sig att slå i driven väldigt hårt, istället för att mjukt glida över till dragläge. Speciellt om man kört inspirerat så att hydraulvätskan (eller automatlådeoljan, om du vill...) blivit ordentligt varm inträffar detta. Då växlar den även vissa växlar lite ryckigare ibland.

Bilen är en 2002 9-5 aero, men jag vet att det sitter likadana lådor i t.ex V70.

2 164 Inlägg
2 mars 2009
Äk till saab och skaffa en uppdaterad programvara för lådan oc byt olja och filter i lådan.
Köp oljan och filtret på saab och byt själv eller på saab eller nån annan verkstad!

MVH

7 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Har uppdaterat till senaste programvaran för låda och motorstyrning samt sköljt lådan (inte bara bytt vätskan). Ingen förbättring tyvärr.

Något filter sitter det ej i dessa lådor vad jag vet.

12 Inlägg
29 mars 2011
Hej !
Helt riktigt , Det sitter samma (Aisin-Warner) låda i 9-5:an som V70:in, den vill ha ATF-3309 i sig (väldigt viktigt) och det finns inget filter i dom .. jag tycker ändå att det låter som ett data-box problem om inte packningarna börja ge med sig.

Testa att stå med back-växeln i typ 5 min för att se om det blir någon förbättring... (värt att testa)

hur mycket olja sköljde du lådan med ?

Hoppas att det löser sig för dej..

Byggare är Styggare

* Voff voff *
10 566 Inlägg
29 mars 2011
saab skrev:
Testa att stå med back-växeln i typ 5 min för att se om det blir någon förbättring... (värt att testa)

Nu blev jag nyfiken! Vad exakt uppnår man med detta?

//Brådhis

EDIT: Och varför misstänker du databoxen?
Senast redigerat av Brådhis (29 mars 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 Inlägg
29 mars 2011
Brådhis skrev:
saab skrev:

//Brådhis

Vad man skulle uppnå med det ..   Det var bara nått en bilmekaniker sade till mej för många år sen ... förklaringen kommer jag inte riktigt ihåg men det va nått med slidventiler och momentomvandlaren..
Det kostade ju liksom inga miljoner att testa så varför inte tänkte jag ..

varför jag tror att det är databoxen eller packningarna är för att han redan sköljt lådan och uppdaterat programvaran...  Jag hade exakt samma fel på min bil .. bytte till sist boxen och nu funkar den perfekt..

Har du några andra förslag på vad det kan vara så får du väldigt gärna dela med dej ...

Byggare är Styggare

* Voff voff *
10 566 Inlägg
29 mars 2011
saab skrev:
Brådhis skrev:
saab skrev:

//Brådhis

Vad man skulle uppnå med det ..   Det var bara nått en bilmekaniker sade till mej för många år sen ... förklaringen kommer jag inte riktigt ihåg men det va nått med slidventiler och momentomvandlaren..

varför jag tror att det är databoxen eller packningarna är för att han redan sköljt lådan och uppdaterat programvaran...  Jag hade exakt samma fel på min bil .. bytte till sist boxen och nu funkar den perfekt..

Har du några andra förslag på vad det kan vara så får du väldigt gärna dela med dej ...

Aha! Okej!

Nej, jag har inga andra förslag!

Blev mest nyfiken eftersom även jag har den där lådan i min bil och en vacker dag börjar den säkert strula! Och då kan det ju vara bra att vara förberedd med lite kunskap! smile

Men din bil slog alltså oxå i Driven, precis som trådskaparens, och i ditt fall löste det sig med ett byte av styrboxen? Fick du några felkoder innan dess, eller vad var det som fick dig att prova med att byta box?

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (29 mars 2011)

* Voff voff *
10 566 Inlägg
1 april 2011
Brådhis skrev:
saab skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Aha! Okej!

Nej, jag har inga andra förslag!

Blev mest nyfiken eftersom även jag har den där lådan i min bil och en vacker dag börjar den säkert strula! Och då kan det ju vara bra att vara förberedd med lite kunskap! smile

Men din bil slog alltså oxå i Driven, precis som trådskaparens, och i ditt fall löste det sig med ett byte av styrboxen? Fick du några felkoder innan dess, eller vad var det som fick dig att prova med att byta box?

//Brådhis

Saab: Frågar igen då jag är mycket nyfiken... smile

//Brådhis

12 Inlägg
4 maj 2011
Hej ! , Jag har varit på semester därmed det sena svaret.
Jo det var så att jag tog ner lådan och lämnade in lådan till en kille som renoverade den men problemet försvann inte , det enda i det läget som var kvar´att pilla med var ventil paketet , provade med att ta ner och göra rent och det fungerade inte heller men då hade jag en sånn tur att min polare lindade in sin 9-5:a runt ett trafik-ljus på fyllan och erbjöd mej hans data-box .. jag satte in den och presto! problemet var löst , bilen gick som en dröm..

glömde .. jag fick inga felkoder

hoppas att det var till någon hjälp

Byggare är Styggare

* Voff voff *
10 566 Inlägg
4 maj 2011
saab skrev:
Hej ! , Jag har varit på semester därmed det sena svaret.
Jo det var så att jag tog ner lådan och lämnade in lådan till en kille som renoverade den men problemet försvann inte , det enda i det läget som var kvar´att pilla med var ventil paketet , provade med att ta ner och göra rent och det fungerade inte heller men då hade jag en sånn tur att min polare lindade in sin 9-5:a runt ett trafik-ljus på fyllan och erbjöd mej hans data-box .. jag satte in den och presto! problemet var löst , bilen gick som en dröm..

glömde .. jag fick inga felkoder

hoppas att det var till någon hjälp

Där ser man! Klart intressant faktiskt! Tusen tack för ditt svar, kan vara mycket bra att känna till detta!

//Brådhis

18 Inlägg
5 maj 2011
Vill bara säga att det finns filter i lådan men går ej att byta utifrån.

Sök