2799
Sök

Hjälp med baslådebygge i volvo 944 (bild)

91 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
tjena, var och köpte mig en mds fr12 och ett t3 slutsteg på elmia och har funderat lite hur jag skulle bygga lådan. Har gjort en liten bild som ni kan se nedan, vad tror ni blir bäst? någon som gjort något liknande?
Ska täta runt om lådan så att ingen luft kommer bakåt.

Eller om man han basen riktad mot regskylten och porten antingen riktad åt samma håll eller genom skidluckan?

länk till basen http://www.mds.se/sv/product/42/MDS-Fanatic-FR12W
http://img88.imageshack.us/img88/3016/baslda.jpg

mvh eliasson
Senast redigerat av Eliasson93 (5 maj 2011)

2 914 Inlägg
25 april 2011
nr2 och sen tätar du riktigt duktigt runt hela lådan. då blir det skitbra smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2011
#1, definitivt! Kör själv en sån lösning nu och tycker att det fungerat rätt så bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 april 2011
Nr 1 med ett varningens ord om att du dels kan få en viss utsläckning av vissa frekvenser och en extra push av andra frekvenser dels pga fasen som ändras pga portens placering och dels av hörnladdningen porten får mot rutan.

Ingen en "normalanvändare" reagerar över för "det dunkar ju på" wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

260 Inlägg
25 april 2011
När jag hade min 944 hade jag en bandpasslåda med 1st 6" port upp i hyllan blev kanon det..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2011
Lonefox skrev:
Nr 1 med ett varningens ord om att du dels kan få en viss utsläckning av vissa frekvenser och en extra push av andra frekvenser dels pga fasen som ändras pga portens placering och dels av hörnladdningen porten får mot rutan.

Lite såna tendenser märker jag av ja, men det är enda vettiga sättet att få till portat i min bil så jag får väl stå och med det och jobba lite med EQn. Trycket på rätt bra iaf och det är ju en sub så det är inget som direkt stör. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

91 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
okej smile får väll ta o köra på alternativ 1 då, håller på o skissar på en låda just nu lägger upp en bild snart smile tack så mycke

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 april 2011
ChriZtoffer skrev:
Lonefox skrev:

Lite såna tendenser märker jag av ja, men det är enda vettiga sättet att få till portat i min bil så jag får väl stå och med det och jobba lite med EQn. Trycket på rätt bra iaf och det är ju en sub så det är inget som direkt stör. smile

Mja grejer är att porten SKALL jobba i 180 graders fas mot basen eftersom det är baksidan av basen som genererar trycket och basen ur porten.
Flyttar man då porten ändrar man fasen ngt för denna av ngn skum anledning jag aldrig begripigt mig på.
Orkar för övrigt inte bry mig om basreflex eller bandpass längre då dessa inte har det transientsvar jag vill ha ur en låda utan en efla massa arbete vilket gör att jag väljer element som passar i slutna lådor.
Just pga alla problem portade lådor genererar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

91 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Vad tror ni om att vrida basen så att den pumpar ut mot regskylten istället för att ha den riktad mot sätet? Någon som har erfarenhet av hur detta kommer låta? ska man ha basen riktad åt det hållet med då eller bör jag ha den in mot skidluckan eller hatthyllan? smile
tack på förhand

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2011
Om du bara vill ha tryck och inte bryr dig om hur det låter, då vänder du lådan med allt bakåt mot bakluckan. Om du däremot vill att det ska låta bra också så spelar du allt in i kupén direkt utan att det ska gå nån omväg i skuffen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

91 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du bara vill ha tryck och inte bryr dig om hur det låter, då vänder du lådan med allt bakåt mot bakluckan. Om du däremot vill att det ska låta bra också så spelar du allt in i kupén direkt utan att det ska gå nån omväg i skuffen.

okej tongue tar väll o kör på alternativ 1, eller kanske 2 tongue funkar 110mm avloppsrör bra som port? har rätt många meter sådana liggandes big_smile men då blir ju kanten på porten vass och inte rundad som på dom man köper, stor skillnad?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2011
Köp lösa portar och smacka dit så blir det kanon! smile Eller så kör du med såpass många rör så att lufthastigheten inte blir stor nog för att skapa flåsljud.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

91 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Köp lösa portar och smacka dit så blir det kanon! smile Eller så kör du med såpass många rör så att lufthastigheten inte blir stor nog för att skapa flåsljud.

okej smile vettu någon bra sida eller affär som säljer portar? tack så mycke big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2011
Det ska finnas i alla välsorterade bilstereobutiker, om inte så bör dom kunna ta hem. smile alla nätshoppar som jag känner till säljer iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

91 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
aufan då måste jag ju ha missat de helt tongue

Sök