3493
Sök

Frågetecken kring att blanda E85 med 95/98 oktan i en o-konverterad motor som är i orginal utförande

strävar efter det omöjliga
70 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Etanol eller "E85" som beteckningen är cirkulerar ganska mycket i mina bil kretsar just nu.
E85 ligger ett par kronor eller två under det 95-oktaniga bensin alternativet. Och nu är frågan om det lönar sig, ger det någon prestanda ökning eller om det rent av är möjligt att blanda en viss procent med bensinen.

Saab en motor som är anpassad för ren E85 förbränning, den  kännetecknas med texten "Bio Power" på ventilkåpan. Jag själv kör en Saab 9-5 Aero -03, med en "Eco Power" motor. Eco står för lite utsläpp, låg förbrukning, helt enkelt Eco. Men denna motor drivs optimalt på 98-oktanig blyfri bensin, och inga E85 alternativ nämns i handboken.

Mina fråga till er är :
Går det att blanda E85 och 95/98 bensin ?
Om det går, hur många delar eller procent ?
Om någon har testat, eller hört om det, resultat m.m ?
Är det skadligt för motor, bränslesystem m.m ?

Mvh Niklas

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 maj 2011
Det är inte bara 2, utan ca5,5:- billigare gämfört med 95 (iaf hos mej)
Jag har räknat noga på det, och trots att man räknar med en ökad förbrukning på ca 30% när man kör sin bensinare på etanol så sparar man minst 2,5:-/Litern! Så värt det är det.

Det går att blanda E85 med bensin, det görs ofta när man har dåliga avgasvärden och vill fuska sej igenom besiktningen.

Att blanda är mkt olika ifrån bil till bil och beroende på insprutningssystem

Jag kör just nu 100% E85 i min bensinmotor efter lite mekande, Har kört så ett tag nu och märker inga problem.

Skadligt för motorn diskuteras hejvilt, och är ingen mening att fråga här då du kommer få 800 olika smart-pellar som tror dom är experter. I min åsikt; NEJ, om man vet vad man ska passa sej för (för det kommer ett par lätt undvikliga problem då man kör sin bensinare på iaf ren etanol.)

Tror dock det finns E85-chipp till din bil, dvs programvara som ställer om bilens dator. bör kosta kring 5k kanske?
Senast redigerat av LeafBox (11 maj 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök