2699
Sök

Coilovers inte godkänt för besiktning?

5 710 Inlägg
11 maj 2011
Hmm...det här är inte helt enkelt och som vanligt inte helt svart eller vitt.
I lagtexten står även under punkt 2:
2 § Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen:
4. inverkar i förekommande fall påtagligt negativt på ett standardfordons ursprungliga egenskaper.

...alltså...om man (besiktningsgubbe eller polis) nu tycker att coilovers:arna försämrar bilens egenskaper mot original är det inte godkänt = det är en tolkningsfråga.
O visst kan den det...kör en hård, låg bil på dålig väg och man kommer studsa av = den försämrar standardfordonets ursprungliga egenskaper.

Jag besiktade min 9000 med C häromdagen och dessa kommer från en banracingbil och är således jäääääkligt hårda i förhållade till original setupen.
Besiktningsmannen gnällde regält och ville fälla mig på att jag inte hade någon fjädringsrörelse.
Han körde den på lyften och tryckte på [ned] knappen flera gånger och ville att bilen skulle gunga....det gjorde den inte så han lät en kollega till honom kolla på bilen.
Surt även från honom med kommentarer som:
-Sådana här prylar hör inte hemma på en bil som skall gå på vägen.
-Det här är ju racinggrejjer....vi får se hur det går på provkörningen....

Nu fick jag ingen 2:a....men det var nog  bara tur.

MVH Jonas
..............

Bilmekaniker
805 Inlägg
11 maj 2011
dem har inte ens påpekat coilovers för min del. Tror nog det har rätt mycket att göra med vad det är för bil och om den är helbils godkänd eller inte

Avstängd
10 388 Inlägg
11 maj 2011
AnesN skrev:
dem har inte ens påpekat coilovers för min del. Tror nog det har rätt mycket att göra med vad det är för bil och om den är helbils godkänd eller inte

Nu låter det faen som jag käftar emot dig bara för att (med tanke på andra tråden) men, jag tror, utöver det, även att det handlar OTROLIGT mycket om vem man får som kollar på bilen, och vilket bemötande man har till den personen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Bilmekaniker
805 Inlägg
11 maj 2011
självklart har det mycket med vem man får. Men majoriteten men nu har vi ovanliga rövhål som kan ge dig en tvåa för allt dem hittar. Men inte stött på en sådan än och har ändå 3 bilar jag besiktigar varje år

90 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Tur du hade med saaben där, han gjorde efterkontroll på min bil för jag hade dålig bakdämpare, och då nämnde jag coilovers, han tittate inte ens vad det var för dämpare så.. Jag tror inte dom bror sig allt för mycket sålänge det inte är stumt som f*n.

Sök