2987
Sök

Vad är det som är speciellt med MIVEC?

420 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
hejhej, har försökt  ta reda på vad som är så speciellt med MIVEC motorer? Har läst på wiki fast det är förklarat på ett komplicerat sätt .. finns det någon som kan beskriva det i  enklare termer?

Tack smile

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Kokar ris
923 Inlägg
13 maj 2011
som VTEC fast på mitsubishianska.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
13 maj 2011
VTEC(honda)
VVT(toyota)
MIVEC(mitsubishi)
VANOS(bmw)

Alla gör samma sak, dem ändrar kammarna på ett eller annat vis. Så att det blir som att köra på vanliga kammar på låga varv, sen bättre kammar på höga varv, enkelt förklarat.

Det skiljer väl lite i hur det ser ut och på vilket sett dem gör det, men kort o gott så är det vad jag har hört/läst/sett.
Senast redigerat av AcesHigh666 (13 maj 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

420 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Jaha ... jag satt precis och läste denna tråden " http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 10&p=1 " .. rätt så gammal men bra förklarat där, även om det är en Vtec VS Turbo diskussion. Men en sak förstår jag inte .. folk säger att de känner när "Vtecen kickar in", om MIVEC och VTEC är samma sak, hur kommer det sig att jag inte känner det när jag kör i min lancer sportback? Min enda gissning är att bilen är jävligt tung

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
13 maj 2011
Det är väl lite hur dem är byggda, mivec och vtec kanske gör samma sak(ändrar kammen) men är designa olika.

Hondas VTEC är en gammal konstruktion som är mer av/på därför känner du när den hoppar i.

Mivecen i din bil jobbar antagligen "mjuk" och ändrar kammen sakta(antar jag).

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

420 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
får väl ta o provköra en type r för o veta vad folk verkligen snackar om tongue

Kokar ris
923 Inlägg
13 maj 2011
ja fast en type r har ju iofs I-VTEC vilket antagligen är liknande din mivec då den är mjukare i gången och inte som gammla VTEC där det är av eller på. kör en gammal crx vtec istället så förstår du. (youtube funkar också.)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Sök