3336
Sök

Saab 9-3 00' Håll i avgasrör under förarsätet

109 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Igår när jag var ute och "lekte" lite med handbromsen på grusväg märkte jag att bilen mullrade lite mer än vanligt när jag stod still. Gasar man på lite låter det precis som att det gått hål nånstans i avgasröret, klagar inte på ljudet men vad jag undrar är om det är farligt eller inte. Tror hålet är i en av de "nät"sakerna, ingen aning om vad de heter men sån som katalysatorn och ljuddämparen har tror jag. Något att fixa så snabbt som möjligt eller det är lugnt. Och kan det ha något att göra med när man höll på att sladda med handbromsen på grus. Har för mig att den växelvis börjat mullra mer på tomgång innan detta men det eskalera rätt hårt igår. Gasa inte på över 4000 varv heller.

killercow
15 maj 2011
Sitter de så pass långt fram så går avgaserna in i kupén vilket är skadligt för hälsan. man blir även dåsig av avgaserna vilket inte ses som så bra kanske.

Sen har du ju bilprovningen dom brukar ju inte direkt vara glada i läcker.

Man brukar väl säga att om hålet siter bakom bakaxeln så är det skit samma för då får man inte in de i kupén

689 Inlägg
15 maj 2011
Vanligt fel på dessa är att flexröret går sönder (går att byta bara den biten) men oftast är resten av avgassystemet också ruttet..

Mr. AUDI !
642 Inlägg
15 maj 2011
Bagarn skrev:
Vanligt fel på dessa är att flexröret går sönder (går att byta bara den biten) men oftast är resten av avgassystemet också ruttet..

Som BAGARN säger, flexröret säger ofta upp sig på SAAB, har bytt säkert 20st på saabar.. garanterar att det e flexröret lr att klämman emellan sagt upp sig! wink

Four Rings To Rule Them All!

109 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
SibbSon skrev:
Bagarn skrev:

Som BAGARN säger, flexröret säger ofta upp sig på SAAB, har bytt säkert 20st på saabar.. garanterar att det e flexröret lr att klämman emellan sagt upp sig! wink

Tror faktiskt det är där ni säger, låter som att det kommer därifrån, men hur farligt är det?

EDIT: Tror hålet är under till så avgaserna skickas rakt mot marken. Inte säker dock.
Senast redigerat av TaXUS (15 maj 2011)

680 Inlägg
15 maj 2011
vf inte bara byta ?? eller är de ljudet du vill åt?? byt till 3 tums då..låter bara billigt med hål.....

109 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
demk skrev:
vf inte bara byta ?? eller är de ljudet du vill åt?? byt till 3 tums då..låter bara billigt med hål.....

Tänkte bara om man fick/kan köra med det sålänge. 3" fixar jag nästa år.smile

680 Inlägg
15 maj 2011
TaXUS skrev:
demk skrev:

kan kan du väl,,men lär ju inte gå igenom besiktningen,plus låter de för mycket så stoppar nog snuten dig

Mr. AUDI !
642 Inlägg
15 maj 2011
Det kommer att söka sig inåt kupén vart de än sitter, typ vid varje rödljus stiger värmen från avgaserna rakt in i kupé.. bara byta flex lr så byter du till helt nytt Sportavgas! cool

Four Rings To Rule Them All!

109 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
demk skrev:
TaXUS skrev:
demk skrev:

kan kan du väl,,men lär ju inte gå igenom besiktningen,plus låter de för mycket så stoppar nog snuten dig

Bytar ju klart innan besiktningen och blir ljudet för jävligt som bytar jag också:P

109 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
SibbSon skrev:
Det kommer att söka sig inåt kupén vart de än sitter, typ vid varje rödljus stiger värmen från avgaserna rakt in i kupé.. bara byta flex lr så byter du till helt nytt Sportavgas! cool

Får väl köra med öppna rutor så länge då =P Tänkte dra på maptun steg 3 nästa år, så man får rör med då big_smile

680 Inlägg
15 maj 2011
eller så köper du min som allt är klart på=)

Evildan
15 maj 2011
TaXUS skrev:
SibbSon skrev:

Får väl köra med öppna rutor så länge då =P Tänkte dra på maptun steg 3 nästa år, så man får rör med då big_smile

det tråkiga är att du kommer inte märka av att du blir koloxidförgiftad utan bara bli trött för att sedan somna in och lämna våran vackra värld.
Jag skulle råda dig att byta ut den trasiga delen.

killercow
15 maj 2011
vid landsvägs körning kommer de mesta blåsa bort under bilen. i stadstrafik kommer de mesta in i kupen. de kommer inte hjälpa att du kör med rutorna öppna för du kommer ändå andas in de. å om du nu ska köra ett helt år med de så kommer du inte må bra sen

109 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
demk skrev:

Har lite lågt med pengar, därför jag ska vänta tills nästa år:|

109 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
killercow skrev:
vid landsvägs körning kommer de mesta blåsa bort under bilen. i stadstrafik kommer de mesta in i kupen. de kommer inte hjälpa att du kör med rutorna öppna för du kommer ändå andas in de. å om du nu ska köra ett helt år med de så kommer du inte må bra sen

Jag kommer byta den snarast, kör dock inte mycket stad alls.

926 Inlägg
15 maj 2011
Det är bättre att ha stängde rutor och sätta på fläkten ordentligt, så det blir övertryck i kupén.

I bilkö får man i sig motsvarande mängd avgaser från andra bilar också. MEN det är inte hälsosamt för den delen.

Mats

865 Inlägg
15 maj 2011
TaXUS skrev:
demk skrev:

då e det nog en bra ide att sälja bilen och skaffa en billigare så du har råd att repa om den går sönder

109 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
no_fake skrev:
TaXUS skrev:
demk skrev:

då e det nog en bra ide att sälja bilen och skaffa en billigare så du har råd att repa om den går sönder

Om jag inte har fel för mig är det lite dyrare att köpa ett helt avgassystem än bara delen som fattas? Kanske är jag ute och cyklar, jag vet inte.

Sök