4063
Sök

Orkar slutsteget driva?

40 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
tjena grabbar,
Har gjort en ny hatthylla där jag satt 2st GAS 6.5or och 2st 8"basar som hänger fritt i hatthyllan och drivs av ett Sonda slutsteg. http://www.mds.se/sv/product/5467/Sonda-GX-654
Bilen är en VW bora-99

En kompis hade en 12" bas i sluten låda så jag kopplade ur 6.5orna och 8orna.
Kopplade sedan in 12an på en av de 4 kanalerna men fick inget tryck i den alls.
Tog sedan dubbla kablar och kopplade in på en kanal men ingen skillnad. Pillrade lite med inställningarn både på steget och i stereon men inget gav resultat.
tycker det är konstigt att den orkar driva 8orna hur bra som helst men inte en enkel 12a.

Vad kan problemet vara och vad är lösningen?

21 761 Inlägg
16 maj 2011
En av orsakerna är nog att baslådan blir "instängd" i bagaget, däremot med 8" högtalarna så spelar de ut i kupen. En annan orsak är att om basen har 4 Ohms impedans så kan steget bara ge ut 60 W när du kopplar den på en kanal, vilket inte är mycket att hurra för. Att endast använda en kanal är inte en bra inkoppling.

Om basen har 4 Ohms impedans så får du istället prova att bryggkoppla basen på två av stegets kanaler, då kan steget ge ut 160 W. smile

40 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Jo 8" blir nog väldigt lättdrivna när de hänger fritt i bagaget.
Blir det en jäkla skillnad om jag bryggar? Visst är det +på ena kanelen och - på den andra?
Om jag bryggar till basen, kan jag ändå koppla dit 6.5orna utan att basen minskas?

3 187 Inlägg
17 maj 2011
NumB skrev:
Jo 8" blir nog väldigt lättdrivna när de hänger fritt i bagaget.
Blir det en jäkla skillnad om jag bryggar? Visst är det +på ena kanelen och - på den andra?
Om jag bryggar till basen, kan jag ändå koppla dit 6.5orna utan att basen minskas?

varför skulle 8" högtalarna bli mer lättdrivna om dom hänger fritt i bagaget?

driv basen på kanal 1 och 2 sen 6,5orna på kanal 3 och 4, så ska du nog se att de blir bättre fart på 12:an smile

jobbar påre
751 Inlägg
17 maj 2011
MEN KOM ihåg att inte koppla 6.5orna så att de blir 2ohm då.. då kommer dom spela ännu högre.. dvs. inte paralellkoppla dem.utan koppla höger på 4 och vänster på 3a ex.  sen sätter du plus från basen på 1(+) och minus på 2(-) så är den bryggad... sen äre bara poppa och ställa in.. kom ihåg när du nu justerar volymen..lyssna så inte basen slår över eller dyligt,, lätt när man har den i skuffen att man spöar den onödigt mkt för att få in ljudet i bilen..

40 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Började med att brygga basen utan 6.5orna, men den fräste lite bara.
Blev ingen skillnad om jag bryggade eller inte.
Basen måste vara trasig isf?

Är det inte att rekomendera att parallellkoppla 6.5orna?

jobbar påre
751 Inlägg
19 maj 2011
spolen kan vara sprucken jaa. rör försiktigt på konan så den åker in å ut. hörs det ett skrapljud så äre bara skrot...

njaa varför du inte ska pralellkoppla dom är för att du kommer få för lite motstånd.. dvs. 2ohm jämtemot andra högtalare som kanske ligger på 4ohm.. och 4ohm är mer tungspelat än 2ohm. vilket gör att dem kommer spela lägre än 2ohmarna (i största allmänhet)..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2011
Kör en 6,5a per kanal, du kan med största sannolikhet inte parallellkoppla dom och sen brygga på steget så då får du ingen vinst av det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök