3719
Sök

Hel renovering av e30, Blästring och lack av underreds detaljer

36 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#1
tjaao
Tänkte att jag ska i princip helrenovera min e30 325ix, och jag har lite frågor och funderingar jag tänkte man kunde få hjälp med.
Jag tänkte att jag börjar under bilden, alla delar skall ses över, fixas till eller bytas ut. ( kommer senare en projekt tråd) Jag är väldigt noga med resultatet. (Det skall va så rent när det är färdigt, att man kan slicka på de olika komponeterna och kaross delarna lol )

Här kommer frågorna iallafall

Vilket blästermdel är att föredra om jag skall blästra bakvagnsbrygga, fjäderben , diff  och andra underreds detaljer ?
Sand,aluminium, glas ?

Ok kan man överhuvud taget blästra en diff ? jag vill ju inte få blästermedel i diffen tongue

Sen vill jag ju ha en bra grund som både är beständig mot stenskott och rost.
Är det då en epoxi primer jag skall satsa på ?
och efter det ska jag gå på med något mer eller bara vanlig lack plus klarlack efter ?

Vad för lack är bra till själva underredet ?, för vill helst slippa någon klibbig äcklig underreds massa
Är det någon typ tunn body lack man kan dra på med färgsprutan eller vad föredrar ni ?

Vilken lack är bra till broms ok som blir varma osv ?

tackar i förväg för hjälpen smile

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
22 maj 2011
#2
ejjeblackedition skrev:
tjaao
Tänkte att jag ska i princip helrenovera min e30 325ix, och jag har lite frågor och funderingar jag tänkte man kunde få hjälp med.
Jag tänkte att jag börjar under bilden, alla delar skall ses över, fixas till eller bytas ut. ( kommer senare en projekt tråd) Jag är väldigt noga med resultatet. (Det skall va så rent när det är färdigt, att man kan slicka på de olika komponeterna och kaross delarna lol )

Här kommer frågorna iallafall

Vilket blästermdel är att föredra om jag skall blästra bakvagnsbrygga, fjäderben , diff  och andra underreds detaljer ?
Sand,aluminium, glas ?

Ok kan man överhuvud taget blästra en diff ? jag vill ju inte få blästermedel i diffen tongue

Sen vill jag ju ha en bra grund som både är beständig mot stenskott och rost.
Är det då en epoxi primer jag skall satsa på ?
och efter det ska jag gå på med något mer eller bara vanlig lack plus klarlack efter ?

Vad för lack är bra till själva underredet ?, för vill helst slippa någon klibbig äcklig underreds massa
Är det någon typ tunn body lack man kan dra på med färgsprutan eller vad föredrar ni ?

Vilken lack är bra till broms ok som blir varma osv ?

tackar i förväg för hjälpen smile

Jag tycker du skall använda aluminiumsilikat eller fajalit som blästermedel. Diffen....är den av aluminium så ska du satsa på en betande grundfärg i 2-komponentsutförande. Därefter epoxifärg (2-komp.). Under kan du nog först lacka med 2-komp.grund därefter så kan du lägga på 2-komp.lack eller (Body) som man brukar spruta på tröskellådor, kallas även stenskottsmassa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

36 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#3
Okay vad är fördelarna med  Aluminisumsilkat,fajalit jämfört med ex sand ?
(Bara för att de kan va bra å veta)

Hmm borde finnas någon på garaget som vet vilket material en bmw e30 diff är gjord i , skulle tippa i gjut järn men vet ej.

Så på karossdelarna under kan jag bara blästra å dra på epoxiprimer å sen vanlig lack om man säger så ?

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
22 maj 2011
#4
ejjeblackedition skrev:
Okay vad är fördelarna med  Aluminisumsilkat,fajalit jämfört med ex sand ?
(Bara för att de kan va bra å veta)

Hmm borde finnas någon på garaget som vet vilket material en bmw e30 diff är gjord i , skulle tippa i gjut järn men vet ej.

Så på karossdelarna under kan jag bara blästra å dra på epoxiprimer å sen vanlig lack om man säger så ?

Dels dammar sand väldigt mycket och sedan så är det förbjudet att blästra med sand, det förbudet kom om jag minns rätt i mitten av 70-talet. Jag tror att det förbudet endast gäller firmor men är inte säker. Jag höll på med blästring under hela 80-talet. Det där med karossdelarna kan du göra på detta viset.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

36 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#5
Okay, Tack så mycket för hjälpen smile
Riktigt bra å känna till detta.
Förästen du vet inte vart man kan få tag i en vatten uppsamlare till lack spruta/ kompressor , har hört det ska vara bra för att ej få fukt från kompressorn i lacken.
Är rätt ny inom ämnet så är bra att få lite hjälp smile

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
23 maj 2011
#6
ejjeblackedition skrev:
Okay, Tack så mycket för hjälpen smile
Riktigt bra å känna till detta.
Förästen du vet inte vart man kan få tag i en vatten uppsamlare till lack spruta/ kompressor , har hört det ska vara bra för att ej få fukt från kompressorn i lacken.
Är rätt ny inom ämnet så är bra att få lite hjälp smile

Det är en fuktavskiljare du menar...näe vet inte var dom finns men Googla på det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

36 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#7
japp fuktavskiljare heter det smile
tänkte att det är nog bra att ha så man inte får fukt i lacken smile

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees

36 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#8
Är lite sugen på att prova motivlakering med airbrusch, vilka märken är bra på sprutor, färger och lite nybörjartips smile

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees


Sök