3499
Sök

Fläkt problem 940-98

48 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej!

har ett simpelt fel på min volvo 940-98 classic

så att fläkten i motorutrymmet inte vill starta trots att bilen går upp i alledes för hög temp , nästintill att koka

provat att skicka ström på fläkten och då funkar den..

även provat jorda reläet då starta även fläkten

så frågan är om det sitter nått reläe?

och vart de sitter?

kan ac:n ha nått med det hela att göra??

nån som är smartare än mig och lista ut vad det kan vara.

mvh

1 008 Inlägg
21 maj 2011
#2
Har du tillräckligt med kylarvatten i den?

Fläkten styrs av bränslestyrdonet (LH2.4)  men AC:n kan också styra fläkten vid behov.
Den har två hastigheter och matas med ett dubbelrelä.
Eftersom du har provat att jorda relät på dess två styringångar så bör den delen vara OK.
Om tempgivaren vore defekt till LH2.4 så bör du ha andra driftstörningar och motorlampa/lamdalampan bör ha tänds, så den bör också vara hel.
Fläkten går på halvfart om kylvätskans temp överstiger 102 grader.
Fläkten går på helfart om kylvätskans temp överstiger 115 grader.


48 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#3
240bns skrev:
Har du tillräckligt med kylarvatten i den?

Fläkten styrs av bränslestyrdonet (LH2.4)  men AC:n kan också styra fläkten vid behov.
Den har två hastigheter och matas med ett dubbelrelä.
Eftersom du har provat att jorda relät på dess två styringångar så bör den delen vara OK.
Om tempgivaren vore defekt till LH2.4 så bör du ha andra driftstörningar och motorlampa/lamdalampan bör ha tänds, så den bör också vara hel.
Fläkten går på halvfart om kylvätskans temp överstiger 102 grader.
Fläkten går på helfart om kylvätskans temp överstiger 115 grader.

Tack för svar!

jo kylarvatten är enligt nivån 

inge lamba lampa som lyser eller liknande

men vart sitter givarna om man ska kolla dom då?

kan tilllägga att tempen är som den ska men när ja körde lite hårdare såg ja tempen stiga och slog av bilen


mvh

1 008 Inlägg
22 maj 2011
#4
Det säger ju sig själv att det blir varmare om man plågar lite eller kör sakta, tomgångskörning etc, när mätaren står i mitten så har du ca 90-92 grader  och fläkten dar igång vid 102, så mätaren bör hamna nånstanns mellan rött och mitten när fläkten startar halvfart vid 102 grader.
Går mätaren upp och nosar på rödstrecket utan att fläkten startar så skulle jag kolla hur kylaren och vattenpumpen mår.

Tempgivaren för motorstyrnigen sitter vrångt till under insuget i höjd med 3:ans cylinder och förser både tändbox och bränsleboxen med tempinfo.
Men som sagt, har du inga driftproblem i övrigt eller felkoder så kan du nog skippa givaren.
När givaren är trasig brukar oftast inte bilen starta och sura ned sig.


48 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#5
240bns skrev:
Det säger ju sig själv att det blir varmare om man plågar lite eller kör sakta, tomgångskörning etc, när mätaren står i mitten så har du ca 90-92 grader  och fläkten dar igång vid 102, så mätaren bör hamna nånstanns mellan rött och mitten när fläkten startar halvfart vid 102 grader.
Går mätaren upp och nosar på rödstrecket utan att fläkten startar så skulle jag kolla hur kylaren och vattenpumpen mår.

Tempgivaren för motorstyrnigen sitter vrångt till under insuget i höjd med 3:ans cylinder och förser både tändbox och bränsleboxen med tempinfo.
Men som sagt, har du inga driftproblem i övrigt eller felkoder så kan du nog skippa givaren.
När givaren är trasig brukar oftast inte bilen starta och sura ned sig.

hehe jo det är klart,



okej okej (: jo men tempen steg och det började koka över i exp kärlet och hörde då ingen fläkt men kanske va för låg temp då?
men konstigt att de ska rinna över i behållaren då


mvh

1 008 Inlägg
23 maj 2011
#6
Skruvade du av locket eller tryckte den ur sig vatten ut ur lockets ventil när locket är på plats?
Det är helt normalt att vattnet bubblar upp och rinner/sprutar ur expansionskärlet om man öppnar locket eftersom det är ett slutet och trycksatt system med rätt varmt vatten och turbon hjälper gärna till med lite temperatur.
Såg att jag missade att nämna termostaten, om den kärvar så kan du oxå få problem med få för hög/låg arbetstemperatur.


48 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#7
240bns skrev:
Skruvade du av locket eller tryckte den ur sig vatten ut ur lockets ventil när locket är på plats?
Det är helt normalt att vattnet bubblar upp och rinner/sprutar ur expansionskärlet om man öppnar locket eftersom det är ett slutet och trycksatt system med rätt varmt vatten och turbon hjälper gärna till med lite temperatur.
Såg att jag missade att nämna termostaten, om den kärvar så kan du oxå få problem med få för hög/låg arbetstemperatur.

det tryckte ur sig trots att locket satt på plats. jaha okej kanske ska in handla en ny termostat då smile

ja bilen är ju inte orginal heller så lite mer värme kanske de blir med större snurra (;


Sök