2876
Sök

Kamrem problem, Mazda 323f 1,8 DOCH

23 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#1
hej!
bytte precis toppackningen på min mazda 323f, vilket innebar att jag var tvungen att jag var tvungen att ta av kamremmen jag markerade både på remmen och på kugghjulen var de hade suttit.
nu när jag var klar med bytet av toppackningen så satt jag på kamremmen så som den skulle sitta men bilen ville ändå inte starta helt och hållet utan fick en liten tändning bara men inget annat. hur kan jag lösa detta problemet? (jag har inte tillgång att komma till vid vevaxeln utan endast vid de översta två axlarna.

Mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 maj 2011
#2
Markerade du inget på baksidan av dreven, typ på bakre plåten? Bara på remmen (??) och dreven?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

23 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#3
markerade endast på dreven och remmen, men minns på ett ungefär var dom satt, fast även om jag testar det läget så fungerar det inte..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 maj 2011
#4
Det räcker inte med ett ungefär. Det är bara att leta upp information om hur du nollar motorn och sedan montera remmen därefter. Håll tummarna att du inte skadat ventilerna, risken är stor.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

23 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#5
nej då det är lugnt den motorn är ju "ras säker" går inte att ta sönder ventilerna genom det.. för isåfall så skulle jag nog hört alla sorts skrammel som jag har försökt nu i över 2 timmar haha wink

7 274 Inlägg
24 maj 2011
#6
När du håller på och grejar med remmen så är risken stor att den hoppar några kugg på veven och då stämmer inte dina markeringar längre.
Man måste alltid följa dom fasta markeringarna som finns.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 maj 2011
#7
Brains skrev:
När du håller på och grejar med remmen så är risken stor att den hoppar några kugg på veven och då stämmer inte dina markeringar längre.
Man måste alltid följa dom fasta markeringarna som finns.

Måste och måste, gör man egna markeringar på dreven och en fast punkt så fungerar det lika bra, men att markera remmen hjälper sällan.

Jo, lätt att det rör sig när man håller på bökar. Ett tips till alla är ju att alltid ha i friläge när man donar med kamremmen, då rör sig inte veven om du lutar mot bilen på ett sätt så den rör sig fram och tillbaka. Har sett många som har i en växel och bilen rör sig lite då och då, sen litar dom på att veven inte rört sig något.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

23 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#8
det enda störiga här är att den förra ägaren eller de som satt på kamremmen från början har gjort sina egna små markeringar och det är liksom över 5st markeringar.. jag skulle förstått hur det skulle legat till om det skulle varit 3 markeringar men 5 är 2 för många haha tongue

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 maj 2011
#9
Nå, hur som helst så får du nolla motorn och följa original markeringarna.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

23 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#10
hur nollställer jag?
och det finns inga original markeringar.. om det skulle funnits så skulle jag såklart använt mig av dom redan smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 maj 2011
#11
Någon typ av originalmarkeringar måste väl finnas? Du skriver inte vad du har för årsmodell så jag plockar bara någon 1.8 16V från mecas sida. Kolla där med ditt regnr.

http://catalog.meca.se/Upload/images_web/Gates4/5273XS.jpg



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök