3489
Sök

Konstig fel, surrande bas!

29 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Min bas ger ifrån sig ett surrande ljud så fort stereon går igång och spelar inte heller som den
gjorde innan det började surra, de hände då jag lyfte ut lådan från bilen för att isolera bort vibrationer.
Har dubbelkollat alla kablar, ordnat bättre jordpunkt ifall de kunde va kass jordpunkt men de surrade inte innan jag lyfte ut lådan på den gamla jordpunkten... har helt slut ideer på möjliga fel!
vad kan det vara? den låter ungefär som när en 3.5mm kontakt tar i huden och högtalaren börjar surra av den kontakten

dessutom så surrar basen i takt med stereons belysning, pausad stereo har ett blinkande sken me ca 1 sek mellan ljus på/av, då den lyser är ljudet starkare och då den är släckt är ljudet lägre

de är en mds frw10" med ett blackcube 2.4 steg

29 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
ja steget sitter på lådan på ett gäng trädistanser, men har testat med ett annat steg nu oxå, samma resultat och de steget funkar utan problem i polarens bil, kan de vara att jord signal plus och lågnivåkablarna går ihop ca 10 cm före lådan så de bildas nåt magnetält eller nåt? har även testat med en annan lågnivåkabel(splitt ny)

jordpunkt, bältesinfästningen bak, man har ju läst att den ska vara bra

29 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
En grej till, är de i basen eller i steget felet ligger? och är de farligt för den komponent som inte är trasig att spelas när de är såhär?

29 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
ah, hur mäter man det då? går den repa upp eller äre bara skaffa ny stereo?

29 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
ja förstår, måste stereon in på rep eller kan man göra det själv? och har du nån aning om va priset kan
bli för en reparation på verkstad?

29 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
okej, en kenwood, ca 9 månader

29 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Kenwood kdc-5047u
http://www.extremeaudio.de/media/catalog/product/cache/2/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/mig/kenwood_KDC_5047U_eigen.JPG

2 914 Inlägg
24 maj 2011
prova ta en kabel och sätt på RCA jorden (metallringen i änden på kabeln) och andra änden på kabeln mot stereons hölje. går det bort då är det bränd signaljord i stereon.

visst tog du bort RCA kabeln först när du demonterade systemet och satte dit den sist när du monterade ihop allt igen???

jordkabeln i steget är först dit sist av,

RCA är först av sist dit.

hoppas du förstod vad jag menade. smile

29 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
kommer inte ihåg hur jag kopplade lös det tongue men de var iaf signaljorden som var bränd, gjorde en egen jordning med en kabel över bägge jordhylsorna till chassiet, nu jordar de som de ska iaf, men är det en säker lösning eller?

2 914 Inlägg
24 maj 2011
det är iallafall viktigt i vilken ordning man kopplar lös / sätter dit kablarna.

29 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
got it, men funkar den hemmagjorda jordningen jag gjorde i längden?

25 Inlägg
26 maj 2011
Det kommer förmodligen att vibrera loss, men annars funkar det väl...
För att vara säker bör man (om kunskap finns)  laga kretskortsbanan med en lagom enkelledare.

Men det KAN hålla...vem vet ?

//Peder

1 813 Inlägg
28 maj 2011
har samma problem med min. något att den skickar ut plus i jordningen i stereon. satte i en annan stereo då funkade allt 100% men så fort ja kopplar in min 5047u kenwood så surrar det i högtalarna. och ja har inga högtalar kablar kopplade från stereon å bak. allt som e kopplat från stereon e plus minus.  tror dom e helt värdelösa. hade min bara 1 månad. köpte den beg å han hade haft den i 1 månad. så 2 månader höl den. dock har man ju inget kvitto efter man köpt grejer beg så var bara slänga in den i garaget i med en ny å nu har det inte krånglat sen ja bytt stereo smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Sök