2491
Sök

Audi 100 TQ -88 Startar inte efter *Kärringstopp*

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 mars 2010
Golfnik skrev:
te_wik skrev:
215 är reläet till bränslepumpen ja.

Den där bygeln såg verkligen inte standard ut wink Där ska sitta ett relä till larm, så antagligen har den ett fabriksmonterat larm med startspärr som någon inte tyckt om och helt enkelt koppla förbi relät.

Tror dock inte att det är felet på din bil för ifall startspärren gått i så ger den ingen ström till startmotorn, vilket din gör? Bygeln ska iaf gå från nr 36 till 38 för att gå förbi startspärren.

Vill du testa med ett relä ska du hitta ett med VAG nr 141 951 253B eller 8D0 951 253A.

Kablarna du håller i skulle jag gissa är dragna för att underlätta att ta fram blinkkoderna för att avläsa fel i systemet.

Mvh Tommy

Okey, aa startmotorn går runt, o bygeln går från 36 till 38 smile
Då blir det att prova byta bränslepumpsrelä då smile
En fråga till, varför finns det plats för en säkring på relät?? roll

MVH/Robin

Börja med att kolla säkring nr 13, är den hel kan du ta fram multimetern och mäta.

Mät mellan nr 46 och nr50 samt mellan nr 48 och nr 50 med tändningen på. Spänningen ska ligga kring 12V.
Mät sen mellan nr 46 och nr 47 medans du vrider på starten, då ska du få fram ett värde på minst 9.5V.

Är allt det som det ska och du fortfarande inte får fram någon bensin så är det mest troligt reläet.
(om inte själva pumpen) 

Säkringsplatsen på reläet finns där för att på något sätt hoppa förbi alla hjälpmedel för tomgång osv när man trycker dit säkringen, inte helt säker på hur det där fungerar men du ska iaf ha en säkring där när du läser av blinkkoderna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 Inlägg
31 maj 2011
hejsan...
jag är lite nyfiken hur det gått för dig med din bil.. exakt samma problem med min min audi... bytt relät idag men den krånglar fortfarande med tomgången o blir sur när den dör...
skulle va tacksam för lite mer tips om inte annat tack på förhand smile

Sök