2366
Sök

Val: Volvo 142 eller Volvo 855 t5

309 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#1
Tjena, är så att jag har svårt att bestämma mig, är lite osäker hur jag ska göra i ett val jag har fått.

Är så att jag har en Volvo 855a med t5a, Inporterad till Sverige runt 2001. Köpte den billigt av en kompis. Den har vart avställd ett par år och det är lite jobb på den. Jag har fixat allt maskinellt, samt fixat lysen osv. Det som är kvar att göra är sätta i lite inrednings samt att den har blivit rullad/krockad, så det är en del bucklor på taket, samt på ena sidan.

Har nu fått erbjudandet att bjuda mot denna: http://www.blocket.se/orebro/Volvo_142_ … =8&w=1

En nyrenoverad 142a. Var och kollade på den idag, väldigt fin lack men med dock lite små skador här och var. Men inte mycket alls, sitter mest orginaldelar på den. Den är underredsbehandad osv under men Allt är inte 100%.

Min fråga till er blir då helt enkelt vad ni tror om bytet? Är det värt rent pengamässigt? Är väldigt sugen på en 142 till sommaren. Men samtidigt är 855an en väldigt bra bil med t5a, ac, cervo, elhissar och ja hela den biten.

Hoppas på bra tips och råd big_smile


Forummoderator
18 024 Inlägg
2 juni 2011
#2
Nej- Lägg krutet på 855:an.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Likbärgare
375 Inlägg
2 juni 2011
#3
Du får många kompisar med en gammal Volvo, Många som gärna stannar dig och pratar, Det är en charmig bil med en själ, Vilket din 850 saknar, Och 850 är en dussinbil, Jag röstar för 140.

Nu är jag partisk åsså, Jag hatar 850 och älskar 140 serien, Men somsagt 140 är en charmig bil men saknar allt det där bekväma du har i 850, Alltså du vill inte köra 140 till jobb varje dag(även om jag gör det).

140 är dyr att trimma om du nu vill göra det, Dvs om du köper allt nytt, Plåtdelar börjar bli svårt och dyrt att få tag på men alla motordelar finns nytt på mekonomen.

Vill du skryta åk 144, Vill du vara Svensson, Behåll 850...

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

5 111 Inlägg
2 juni 2011
#4
Får intrycket att 142an är ungdomsskruvad och det är avtändande för mig på en gång (kan ha fel dock).
Och som du säger, "samtidigt är 855an en väldigt bra bil med t5a, ac, cervo, elhissar och ja hela den biten."

140-serien är knappast Volvos roligaste modell heller, träig och trist, skramlig och plastig, om man ska vara helt ärlig utan att se världen med rosaskimrande glasögon - och det ska man väl?


309 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#5
Jag håller med er alla faktist.

Som sagt, 140 tycker jag är en väldigt fin bil! Jag älskar verkligen utseendet på den. Och till sommaren kan jag nog tänka mig att inte ha de "extra" funktionerna som 855an erbjuder. För 142an skulle mest då användas till att åka runt och glida med under sommaren.

Så det är mest om jag kan få så mkt mer pengar för 855an, visst den har t5 osv.. Men om man kollar på blocket så finns det miljontals likadana. Jag har då ingen lust att lägga ut några större pengar på den som man aldrig skulle få tillbaka. Utan det skulle bli att köpa färg i samma kulör som finns tidigare på bilen och endast "bättringsmåla" de delar som behövs.


Volvoturbo For Life
366 Inlägg
3 juni 2011
#6
Jag hade fixat 850:in. Bra mycket roligare bil, säkrare, mer komfort. Å andra sidan så är 142 mer kult, och den såg riktigt fräsch ut också, som nån sa, en bil med en själ! Men jag hade ändå satsat på 850:in.

En gång Volvo, Alltid Volvo

Gréve
497 Inlägg
3 juni 2011
#7
skulle lätt ha tagit 140 för den är ju roligare och ser bättre ut!  kanske inte så snabb men va fan man kan ju ändå inte sladda med framhjulsdrift i vinter wink


Trött
267 Inlägg
3 juni 2011
#8
Njae, alltså... Jag älskar 140 och hatar 850, men... Ställ i ordning 850:n och sälj den, sen kan du köpa några 142:or för dom pengarna...


Sök