Jag jag ju inte kört på trafikskola i varken Kisa eller Linköping.
Men jag har farföräldrar och kusiner i båda städerna och har kört/övningskört
där väldigt mycket. Rent allmänt så är det ju inga svåra städer att köra i rent allmänt.
Övningskör man på trafikskolorna i trakterna så får man ju stadsköra i Linköping eller
Norrköping ändå. Det är ju bara att försöka att hålla koll på alla skyltar, ta det lugnt,
titta ordentligt i alla speglar och (något som jag NÄSTAN missade på.. men jag kom
på det i sista sekunder) att tänka på att man inte får göra en vänstersväng på stora vägen
med bilar bakom sig. Sånt där som man inte bryr sig om när man är ute och kör i vanliga fall!
Och sedan ska du försöka att vara noga med placeringen i rondeller och sådär. Det är viktigt.
Rent allmänt bör det inte vara något svårare. Jag körde upp i Vimmerby för några år sedan.
Jag fick köra några varv i stan. Han kollade på min placering i korsningar och rondeller. Sedan
fick jag parkera vart jag ville, backa eller vanligt - det var mitt val. Sedan körde vi ut på stora
vägen, där jag fick göra en vänstersväng. Sedan fick jag köra på en lite mindre landsväg. Och
till sist fick jag backa runt ett hörn. Inga problem alls... typ.
Men som sagt. Var noga med speglar och sådär. Visa gärna lite "överdrivet" att du verkligen
tittar i speglarna/i döda vinkeln också, så att du inte bara tittar till, utan att snubben från VV
ser det. Och just det!... Sen ska dom ju tydligen vara väldigt petiga om du.. t.ex ska göra en
högersväng inne i stan, och det går en cykelbana jäms med vägen.. Då vill dom att man helst
ska titta till höger, bakåt (höger döda vinkel och sådär) ordentligt, innan man svänger. Dom
var väldigt petiga på det i Vimmerby i alla fall. Och det är ju samma (Thomas Monells Trafikskola)
i både Kisa och Linköping, samt Vimmerby och Västervik.