2745
Sök

Får man ha last på sin lastbil under besiktningen??

475 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
hamnade i en diskus med min bror om denna fråga roll
om man har flak eller skåp.. får man vara full lastad och åka till besiktningen
eller måste det vara tomt
kollade på bilprovningen hemsida och där står det varken ena eller andra

/PS  samma fråga om släp oxå..

//PS kanske inte en g-org fråga.. men årkar inte skapa ett konto på en annan sida:P

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

8 883 Inlägg
6 juni 2011
Jag har inte haft några problem med att besiktiga lastbilar med last, både skåp och växelflak.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Chaufför
418 Inlägg
6 juni 2011
Tror ej det ska vara ngt problem o besikta med last på. Tror inte att fullt lass upskattas.. Jag har besiktat med några ton på bil ock några ton på släpet. Ingen har sagt något då iaf. Men De har ju några slags plattor på golvet som man kör upp på som rör sej så man ska upptäcka glapp osv. Vet inte om de pallar fullt tryck...

Kör Scania!!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 juni 2011
Det är väl lite som att ha semesterpackningen i bilen - de uppskattar det inte men det är inte olagligt så de måste släppa igenom dig. wink

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
7 juni 2011
Var med å besiktade en timmerbil för ett par år sedan, å då blev de lite prat om å komma in lastad... Vill minnas att dom sa att de var ok, så länge vi inte hade mer än ca 1/3-1/2 lass, annars vart de för tungt...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

434 Inlägg
7 juni 2011
farsan skulle besikta släpvagnen, ett ombyggt husvagns chassi, men bara för att komma igenom så fyllde han en tunna med en kubik vatten, bara för att dom skulle se att fjädringen funka. inga problem alls

Kanske inte var bil släp du mena, men kanske samma princip?

Samt e texten kanske lite luddig att läsa, skyller det på lite sömn smile
Senast redigerat av Wick_e (7 juni 2011)

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

323 Inlägg
7 juni 2011
dom brukar uppskatta lite last för då slipper dom oftast spänna bakaxel när dom provar bromsar. om lastbilen är lätt över drivhjulen.

498 Inlägg
7 juni 2011
Kan vara problem också om inte domkraften klarar lyfta upp bilen/släpet när dom skall spinna hjulen.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Sök