3496
Sök

Vilka delningsfilter är bäst?

187 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Hej.. Har fick en liten fundering o undrar vilka filter som är "bäst".. Dom som sitter i passiva filtren (som följer med högtalarkit) vs dom i slutstegen vs dom i bilstereon?? Förstår att i dom finare produkterna så blir det ju finare komponenter men om man kan generalisera dom olika filtren o säga vad som ger bäst delning och ljud?

Nya planer..

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 juni 2011
Bästa ljudet får du givetvis om varje högtalare spelar det register som de är avsedda för att spela. Personligen skulle jag säga att ett passivt filter är bättre än de som sitter i stegen. Det är inget jag har belägg för. Men det känns som ett filter som inte kan justeras på en skruv har mindre tolerans för felsignal.

Om jag hade tillräckligt stort intresse och tid så skulle jag försöka dela upp ljudet på fler storlekar av högtalare, sedan ta spolar och kondensatorer av bra kvalitet som ger rätt delning för varje högtalare.

187 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Jo jag kan nog hålla med dig om din tankegång.. Men i SQ sammanhang så delas ju allt aktivt i huvudenheten? Har hört att de passiva filtren skall ta en del effekt o sen har jag fått för mig att dom bör bli känsligare för störningar som finns i en bil??

Nya planer..

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 juni 2011
snirrealm skrev:
Jo jag kan nog hålla med dig om din tankegång.. Men i SQ sammanhang så delas ju allt aktivt i huvudenheten? Har hört att de passiva filtren skall ta en del effekt o sen har jag fått för mig att dom bör bli känsligare för störningar som finns i en bil??

Okej, aldrig varit insatt i vad de gör i SQ förutom att det ska låta så bra som möjligt. Att det stjäl lite effekt borde inte göra så mkt då man inte ska spela så högt som möjligt.. Det bästa vore iaf att ljudet delas så få gånger som möjligt.. kanske rentav ha filter direkt efter huvudenheten och delade signaler till vardera slutsteg.. Då slipper ju stegen pumpa ut kräm på frekvenser som ändå delas bort..

huvudenhet --> orörd signal ---> delningsfilter ---> slutsteg ---> högtalare

6 851 Inlägg
7 juni 2011
Som allt annat handlar detta om VAD för filter det är och hur kvalitén är i just dem. Finns bra passiva filter som är långt bättre en aktiva och tvärt om. Svårt att svara på generellt anser jag.

187 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Det känns som att i bilstereo sammanhang så används de aktiva filtren flitigare än om man kollar på hem HiFi så används ju passiva oftare!?! Är det så att i bilstereo så ändrar man elementen oftare så det är smidigare med en aktiv filter? I hemma miljö så är det ju oftast en hel högtalare med med olika element i så då finns det ju ett passivt filter som är konfigurerat till dessa element.

Nya planer..

6 851 Inlägg
7 juni 2011
Att bygga bra passiva filter är svårare och tar längre tid en att justera ett aktivt system. Kan vara därför som man ofta använder mer aktiva system i bilar. Man kan ju även lättare testa sig fram med altivt en passivt. Men enligt mej så är det väl utprovade passiva filter bättre en många aktiva.

Sök