Det absolut viktigaste är att KORTSLUTNINGSSÄKRA kablar så att ev. kabelbrand ej uppstår vid ev. kollision. Är det fel utfört så får man inte ut ngt på försäkringen om det vill sig illa.
Just det, om du sitter fast i en kolliderad bil som börjat brinna är det riktigt illa om du inte får "ut ngt på försäkringen"
Det absolut viktigaste är att KORTSLUTNINGSSÄKRA kablar så att ev. kabelbrand ej uppstår vid ev. kollision. Är det fel utfört så får man inte ut ngt på försäkringen om det vill sig illa.
Just det, om du sitter fast i en kolliderad bil som börjat brinna är det riktigt illa om du inte får "ut ngt på försäkringen"
japp, lagen verkar vara lite luddig om var det ska säkras men jag kan ju ha fel
Detta med hur lång kabeln får vara innan det ska sitta säkring kan man ju egentligen se ur flera olika synvinklar, exempelvis:
# Ur allmän säkerhetssynpunkt ska kabeln ha en säkring oavsett hur kort den än är (dock blir det i vissa fall väldigt opraktiskt), det finns alltid en viss risk för kortslutning.
# Ur tävlingssynpunkt får man poängavdrag och "skäll" från domarna ifall man tex inte avsäkrar kablar som är längre än 40 cm eller när man förgrenar ut till en tunnare kabel.
# Ur försäkringssynpunkt ska man ha en säkring inom ett visst avstånd från batteriet (oftast 30 cm vad jag vet, kan möjligen variera mellan olika försäkringsbolag), annars får man inte ut på försäkringen om kabelbrand uppstår i bilen.
I slutändan är det upp till ägaren av bilen att avgöra vilket som bör prioriteras mest.
Det absolut viktigaste är att KORTSLUTNINGSSÄKRA kablar så att ev. kabelbrand ej uppstår vid ev. kollision. Är det fel utfört så får man inte ut ngt på försäkringen om det vill sig illa.
Just det, om du sitter fast i en kolliderad bil som börjat brinna är det riktigt illa om du inte får "ut ngt på försäkringen"
Jojo.....men det där är extremfall du nämner... Du skall veta hur många bilar som har fått elbrand EFTER en tid som bilen stått och folk kommit utoch polis och räddningstjänst är på plats...... :S