3992
Sök

Köpråd: Saab 900 2.0T

25 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
#1
som sagt funderar på att köpa en saab900T 2.0 96a, det som drar mig emot är att bilen gått ca 27000mil och inte bytt kamkedja(nått man behöver oroa sig för?) och att turbo kanske har gjort sitt? eftersom ja inte vet speciellt mycket vänder ja mig till er om tips och råd. Nått annat man bör akta sig för med denna bilen?

Om man då vänder sig helt och hållet och bestämmer sig för en bil med mindre krut i, opel vectra 1.8 96a, är det en rolig bil trots att effekten på den inte är som hos saaben?

Andra tips om hyffsat fina bilar som inte är alldeles för dyra men också roliga, uppskattas. Vill absolut inte ha en golf.

Tack på förhand gubbar.

348 Inlägg
11 januari 2007
#2
grip skrev:
som sagt funderar på att köpa en saab900T 2.0 96a, det som drar mig emot är att bilen gått ca 27000mil och inte bytt kamkedja(nått man behöver oroa sig för?) och att turbo kanske har gjort sitt? eftersom ja inte vet speciellt mycket vänder ja mig till er om tips och råd. Nått annat man bör akta sig för med denna bilen?

Om man då vänder sig helt och hållet och bestämmer sig för en bil med mindre krut i, opel vectra 1.8 96a, är det en rolig bil trots att effekten på den inte är som hos saaben?

Andra tips om hyffsat fina bilar som inte är alldeles för dyra men också roliga, uppskattas. Vill absolut inte ha en golf.

Tack på förhand gubbar.

Du bör inte oroa dig för varken turbo eller kamkedja. Och OM nu något av dessa skulle börja krågla märker man detta direkt, det bruakr dock inte vara något saab problem.

Det man bör kolla är på en ng900 är rost, det är tyvärr relativt vanligt att bakluckans innerkant är rostig samt bakdörrarns nederkant. Missköta exemplar brukar ha sämre lack.
Kolla om pixelfel i färddator displayen. Se till att du kan få i alla växlar utan problem, allt går bra, det vanliga dvs.

Annars en trevlig bil, och garantera att köra turbo bil blir roligare än vectran smile


25 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
#3
Jaså har dock hört att man skall akta sig för turbon, speciellt om det är en saab900 2.0t 94a vilket detta va inte 96a som ja skrev tidigare. Men de stämmer inte eller? Andra dyra saker man bör akta sig för om denna saab? har nämnligen begränsad budget och ingen större lust att lägga sista slantarna på reprationer, som ni kanske förstår smile så är tacksam för alla tips och råd man kan få. Han har bytt kopplingen på den, så det behöver man väl inte oroa sig för.

348 Inlägg
11 januari 2007
#4
grip skrev:
Jaså har dock hört att man skall akta sig för turbon, speciellt om det är en saab900 2.0t 94a vilket detta va inte 96a som ja skrev tidigare. Men de stämmer inte eller? Andra dyra saker man bör akta sig för om denna saab? har nämnligen begränsad budget och ingen större lust att lägga sista slantarna på reprationer, som ni kanske förstår smile så är tacksam för alla tips och råd man kan få. Han har bytt kopplingen på den, så det behöver man väl inte oroa sig för.

Som sagt, se till att karossen är i bra skick, 2.0T (T5) motorern är väldigt kända för att vara slitstarka.



Sök