3456
Sök

Kan man köra 6x9 i en isobarisk låda ?

17 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
Jag har två 6x9 som jag har monterade i hatthyllan. Jag ska snart köpa ett slutsteg till dem och framsystemet och för att få mer bas har jag några funderingar på montering.

* Göra en hatthylla i MDF med lådor för 6x9:orna.
* Köpa färdiga lådor till 6x9:orna och lägga på hatthyllan.
* Bygga en eller två lådor till bagaget och sätta 6x9:orna där som basar med lågpassfilter eller ta bort disk./mellan-bryggan helt.

Jag har läst lite om isobariska lådor och det verkar som man kan få mycket bas med mindre element i en sån låda ! Vad är era tankar och låter det helt galet att använda 6x9:or som bara basar ? Jag är ingen "basen i botten kille" utan lyssnar på mycket blandat och vill ha mer hi-fi än DUNKA-DUNK ;-)

Mvh // Anders

286 Inlägg
11 januari 2007
Har du plats för att bygga en låda under hatthyllan som är anpassad för elementen så skulle jag satsat på det.
Att köpa färdiga lådor tycker inte jag är så estetiskt tilltalande, två stora klumpar som bäde är fula och skymmer sikten.

Om du nu inte hade tänkt att ha någon baslåda samt  är ute efter hifi stuket så satsa på lite dyrare 6x9or.

17 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
Ok, tack för svaret !

Jag har en Ford sierra combi-coupé och hatthyllan är gjord i nåt fibermaterial. Det lutar åt att jag får bygga en helt ny hatthylla i MDF då med anpassade lådor men det är ju bara kul att pyssla lite.

Jag har redan 6x9:or (de blå MDS fanatic) och det är därför jag gärna vill använda dom. Jag har ett bra framsystem så det kan så småningom bli aktuellt att bygga en låda med en 8" eller 10" men först tänkte jag se hur mycket bas mina 6x9:or kan ge.

Mvh // Anders

Sök