2882
Sök

Tickar/Knackar

55 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Har ett sjukt konstigt problem med bilen, e en GDI motor, det är vanligt att den tickar tydligen, MEN.

Den tickar inte konstant, när jag slår på den så tickar de lite, sen försvinner det, varpå det kommer igen när jag börjar köra..

Har testat blåsa ut den, legat på 4-5000 varv i några minuter, då försvinner det en liten stund, men kommer tillbaka.

Har bytt till 15/40 olja, lät mera då, testade 5/30, lät lika då.

Någon som har erfarenhet av att rengöra motorn eller något annat geni tips?

837 Inlägg
12 juni 2011
Har du kvar problemet eller har du hittat någon lösning?

601 Inlägg
12 juni 2011
Skulle tro att det börjar ticka igen när oljan blir varm och tunnare.
Det är ju en rejäl sjuka på GDI:arna, alla tickar mer eller mindre. Dock inte direkt skadligt då i princip alla kör runt med dom tickande, och jag har aldrig hört om en motor som gått sönder pga det. Har sett några olika varianter av "mirakelkurer" som skall fungera. Men kostar multum.
kolla på mitsubishiclubsweden.. Lär finnas hur många trådar som helst om detta

837 Inlägg
12 juni 2011
Min bil har rullat 34 000 mil så det är väl ganska sannolikt att någon av tryckarna helt enkelt är igensatt. Har bytt oljan men den övergick i svart färg nästan direkt efter bytet så det blir nog till att göra ett extra byte snart. Har på andra bilar fått effekt av nybytt olja efterföljt av riktig långkörning där motorn verkligen blir genomvarm. Någon annan som känner igen detta eller har några andra ideer/erfarenheter?

Sök