2512
Sök

Motorbyte Volvo V70N D5 2004 till V70 T5 motor och låda

1 938 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
Hej!
Tänkte byta motor och låda i min V70 D5 2004, det jag undrar är om 2004 års modells T5 med tillhörande växellåda passar fysiskt.
Kan man använda T5-motor med D5-fästen eller använder man T5-motor med T5-fästen i bilens fästningsnoardningar?
Ursäktar om frågeställningen blir lite dålig, vet inte riktigt hur man skall uttrycka det.
Gamla motorn och lådan är redan urplockad och allt finns komplett, håller på att ragga tag i en krockad V70 att plocka delar från.
Det bör väl inte bli några problem med reg.besiktning så länge T5-motorn är original?
Modellen i sig fanns ju med T5-motor, och motorn kommer komma från samma årsmodell.

Mvh Lennart

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juni 2011
Det är ju ett ganska rejält byte vi snackar här, allt ifrån bränsle och tank till el till motor och fästen och så vidare.

Har du kollat så att du kan göra det lagligt, eller det är inte ens tanken?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 938 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
TurbOla skrev:
Det är ju ett ganska rejält byte vi snackar här, allt ifrån bränsle och tank till el till motor och fästen och så vidare.

Har du kollat så att du kan göra det lagligt, eller det är inte ens tanken?

Har inte kollat upp så det går, men det känns som det borde funka med en reg.besiktning så karossen finns med denna motorn och alla papper går att ordna eftersom allt är original, rätta mig gärna någon för jag har som sagt inte kollat upp något.
Tanken är att den skall användas dagligen, en helt vanlig bil, dock t5 istället för d5.
Det fysiska bytet har jag inga problem med, det är bara vilka motorfästen/bussningar/framvagnsbalk/drivaxlar osv som man skall använda sig utav som jag undrar.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juni 2011
Innan du börjar, kolla med SBP och SFRO så att du har grönt ljus.

Annars gör du mycket jobb i onödan, tyvärr.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
12 juni 2011
Om du tar hela subframen där alla fästen sitter ska det nog gå bra.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

711 Inlägg
12 juni 2011
Nej, det är jätteenkelt. Du lägger ut din D5:a på blocket, säljer den. Sen går du in på blocket och hittar en T5:a och köper den smile

1 319 Inlägg
12 juni 2011
Du kan däremot inte regga med det, nej. Är bilen inregistrerad efter 93 så kan du inte göra motorbyte. Det är isådanafall ombyggt fordon som gäller men då måste du byta ut massvis med andra saker.

_----------'

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 juni 2011
thelaughingmadman skrev:
Nej, det är jätteenkelt. Du lägger ut din D5:a på blocket, säljer den. Sen går du in på blocket och hittar en T5:a och köper den smile

Precis min tanke. Varför detta jobb? Har du för mycket fritid? smile

En gång Volvo, Alltid Volvo

1 938 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
Woogensea skrev:
thelaughingmadman skrev:

Har en tom V70 2004 D5 kaross som bara står, tänkte att en T5 hade varit roligare. smile

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 juni 2011
Glesmark skrev:
Woogensea skrev:
thelaughingmadman skrev:

Har en tom V70 2004 D5 kaross som bara står, tänkte att en T5 hade varit roligare. smile

Jaha...På det viset. Ja, varför inte...Men så länge du har tid å kunskap så tycker jag du gör helrätt, bara som nån annan sa, kolla vad som gäller så att du inte fixar å donar i onödan...Lycka till!!

En gång Volvo, Alltid Volvo

1 319 Inlägg
12 juni 2011
Nog för att man inte ska uppmana till brott, men obesiktat är ju en annan ide..

_----------'

711 Inlägg
12 juni 2011
Glesmark skrev:
Woogensea skrev:
thelaughingmadman skrev:

Aha, då var det ju andra bullar smile
Varför inte slå på stort och lyfta i en V8:a eller något? Finns ju några som drog i en V8:a i en V70 och konverterade till bakhjulsdrift?

Lär ju bli svårt att besikta, men då kanske vi talar om banbil/utställningsbil eller liknande smile

1 938 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
thelaughingmadman skrev:
Glesmark skrev:
Woogensea skrev:

Aha, då var det ju andra bullar smile
Varför inte slå på stort och lyfta i en V8:a eller något? Finns ju några som drog i en V8:a i en V70 och konverterade till bakhjulsdrift?

Lär ju bli svårt att besikta, men då kanske vi talar om banbil/utställningsbil eller liknande smile

Hehe ja t.ex plocka hem krockad m5 e39 från tyskland och använda som donatorbil, men det skulle väl aldrig gå genom besiktningen hur man än gör antar jag, lite väl mycket ös. big_smile
Tänkte lite realistiskt att man kunde ta en T5 och bygga i, v8 lät dock fräckt om än bara fantasitankar än så länge. Är mer inne på T5-iden. smile

3 354 Inlägg
12 juni 2011
Kör ombyggt/amatörbyggt fordon o tryck i m5 spis o lina eller gå ner till 540 motor o lina.
T5 kräver också sin del för att kunna registreras med då det inte kan registreringsbesiktiga utan måste besiktas som ombyggt fordon

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 938 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
Seth skrev:
Kör ombyggt/amatörbyggt fordon o tryck i m5 spis o lina eller gå ner till 540 motor o lina.
T5 kräver också sin del för att kunna registreras med då det inte kan registreringsbesiktiga utan måste besiktas som ombyggt fordon

540 kan man ju köpa en billig e34, renovera motorn och hysta i. Tråkigt är att många utav dom är automat, svårt att hitta manuella, m5 motorn har redan gött me klös original.
Men som sagt, tiden får utvisa vad som sker, har fullt i garaget med andra projekt. tongue

711 Inlägg
12 juni 2011
Glesmark skrev:
Seth skrev:

540 kan man ju köpa en billig e34, renovera motorn och hysta i. Tråkigt är att många utav dom är automat, svårt att hitta manuella, m5 motorn har redan gött me klös original.
Men som sagt, tiden får utvisa vad som sker, har fullt i garaget med andra projekt. tongue

Samma låda i M5 som i 540/6*, så det borde ju gå att hitta en krockad M5a med hel växellåda smile

*Är jag ganska säker på ska jag tillägga.
Senast redigerat av thelaughingmadman (12 juni 2011)

Sök