4139
Sök

Vad är växellådor,vevaxlar & svänghjul för material?

Gammal bild
111 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#1
Hej! Undrar om nån vet vad växellådor,vevaxlar,framvagnsbalk & svänghjul är för material ?

Alltså tomma växellådor & motorblock

Vet att ett tomt motorblock är gjutjärn

Tackar för svar smile

3 354 Inlägg
12 april 2011
#2
Det beror helt på vilket fordon det är.

Blocket kan vara i alu, magnesium, gjutjärn etc
samma med vxllåda. vissa har alu hölje andra har gjutjärn eller annat.
Samma med framvagnsbalk och svänghjulet

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Gammal bild
111 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#3
Seth skrev:
Det beror helt på vilket fordon det är.

Blocket kan vara i alu, magnesium, gjutjärn etc
samma med vxllåda. vissa har alu hölje andra har gjutjärn eller annat.
Samma med framvagnsbalk och svänghjulet

Okej, det var nå nytt.

Det är från mercedes w115 220 Diesel motorblock, svänghjul,vevaxlar

Volvo b20 svänghjul,m40växellåda,
volvo svänghjul,vevaxlar från 140/240/740

1 758 Inlägg
12 april 2011
#4
Motorblock i moderna bilar är så gott som uteslutande av aluminium. I äldre bilar är gjutjärnsblock det vanligaste.
Samma sak gäller växellådshus.
Vevaxlar, svänghjul och framvagnsbalkar är i regel i någon typ av stål.

Gammal bild
111 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#5
schnauz skrev:
Motorblock i moderna bilar är så gott som uteslutande av aluminium. I äldre bilar är gjutjärnsblock det vanligaste.
Samma sak gäller växellådshus.
Vevaxlar, svänghjul och framvagnsbalkar är i regel i någon typ av stål.

Okej, vad bra då vet jag hur jag ska sortera ut sakerna
Du har ingen aning  om hur mycket ett motorblock väger tomt?
Senast redigerat av Mogge_Lindstrom (13 april 2011)

1 062 Inlägg
13 april 2011
#6
schnauz skrev:
Motorblock i moderna bilar är så gott som uteslutande av aluminium. I äldre bilar är gjutjärnsblock det vanligaste.
Samma sak gäller växellådshus.
Vevaxlar, svänghjul och framvagnsbalkar är i regel i någon typ av stål.

Väldigt många nyare motorer har fortfarande motorblock av gjutet gråjärn.
Speciellt Dieslar.
Slitstyrkan och trycktåligheten är vad man är ute efter.
Nya WV 2,0TFSI har tex motorblock i gråjärn vad jag vet. (iaf nån Järnlegering)

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (12 juni 2011)


RMR-Crew
478 Inlägg
13 april 2011
#7
Mogge_Lindstrom skrev:
schnauz skrev:
Motorblock i moderna bilar är så gott som uteslutande av aluminium. I äldre bilar är gjutjärnsblock det vanligaste.
Samma sak gäller växellådshus.
Vevaxlar, svänghjul och framvagnsbalkar är i regel i någon typ av stål.

Okej, vad bra då vet jag hur jag ska sortera ut sakerna
Du har ingen aning  om hur mycket ett motorblock väger tomt?

Du måste väl ändå kunna skilja på järn och alu?

Gammal bild
111 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#8
kawiZz skrev:
Mogge_Lindstrom skrev:
schnauz skrev:
Motorblock i moderna bilar är så gott som uteslutande av aluminium. I äldre bilar är gjutjärnsblock det vanligaste.
Samma sak gäller växellådshus.
Vevaxlar, svänghjul och framvagnsbalkar är i regel i någon typ av stål.

Okej, vad bra då vet jag hur jag ska sortera ut sakerna
Du har ingen aning  om hur mycket ett motorblock väger tomt?

Du måste väl ändå kunna skilja på järn och alu?

Jo det är inte så svårt precis, men tillhör t.e.x ett svänghjul samma material som motorblocket ?

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 april 2011
#9
Fråga om en specifik motor så kanske du får svar. Det är som sagt olika material i olika motorer. Svänghjul kan också vara i aluminium, men det är väl endast (?) eftermarknadsgrejer...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Gammal bild
111 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#10
caromania skrev:
Fråga om en specifik motor så kanske du får svar. Det är som sagt olika material i olika motorer. Svänghjul kan också vara i aluminium, men det är väl endast (?) eftermarknadsgrejer...

Volvo motorer B21,B23
Mercedes: W115: 220 Diesel
Audi 80: 1.8 liter bensinare
Saab 9000 2.0: Bensin motor

Har cirka 16 st och alla är snart tomma skulle vara kul att veta ungefär smile

1 213 Inlägg
12 juni 2011
#11
Har du ingen våg så du kan väga dom då?

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Gammal bild
111 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#12
Lina- skrev:
Har du ingen våg så du kan väga dom då?

Nja, har en glas våg men vill inte prova med den ;P

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 juni 2011
#13
Mogge_Lindstrom skrev:
Lina- skrev:
Har du ingen våg så du kan väga dom då?

Nja, har en glas våg men vill inte prova med den ;P

Väg dig själv med och utan prylar. Busenkelt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Gammal bild
111 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#14
caromania skrev:
Mogge_Lindstrom skrev:
Lina- skrev:
Har du ingen våg så du kan väga dom då?

Nja, har en glas våg men vill inte prova med den ;P

Väg dig själv med och utan prylar. Busenkelt.

Jo, det blir ganska enkelt men har ca 16 st block och dom väger nog vill inte slita sönder ryggen i onödan.. Ska snart in med alla så då ska jag se vad de väger men ska även ta med svänghjul,vevstakar och se vad det blir för material


Sök