3460
Sök

Turbokonvertera en standard B230F

17 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#1
hejsan!
jag har aldeles för mycket fritid å hade tänkt starta ett litet projekt som man kan tillfredställa sig me när man har tråkigt!

Jag hade tänkt ta en helt vanlig B230F å riva den å trimma upp!

Jag skulle gärna vilja ha en massa tips på hur man ska gå tillväga!

Måste man byta kabelhärva eller är de bara att byta styrbox?

är de bäst å köpa ett tråg med retur på eller kan man göra de själv?

tänkte att ja börjar med dom frågorna

Tackar oerhört mycket för all hjälp ja kan få!!

(jag vet de är lättare att köpa en FT motor å trimma!! men ja vill göra något aldeles eget för de finns inget mer tillfredställande att göra något från grunden å sen se de ta form å funka)

3 292 Inlägg
15 juni 2011
#2
Finns massa massa och åter massa om detta här på garaget om man söker runt lite.. har själv varit mycket aktiv i många andra trådar som rör just den här typen av ämne.. big_smile

Men som sagt.. Ang turbo och sånt så beror det ju på om du har tänkt att kunna regga den åxå med turbo eller inte...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 342 Inlägg
15 juni 2011
#3
..jag fattar inte. Ska du göra ett projekt av det hela, så hade du ju kunnat gjort denna tråd till en projekttråd? Och söker du frågor om ämnet så finns det ju massor om du söker..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

17 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#4
Danne_1977 skrev:
Finns massa massa och åter massa om detta här på garaget om man söker runt lite.. har själv varit mycket aktiv i många andra trådar som rör just den här typen av ämne.. big_smile

Men som sagt.. Ang turbo och sånt så beror det ju på om du har tänkt att kunna regga den åxå med turbo eller inte...

okayokay ska leta lite å kika runt!

Den ska sitta i bilen så småning om så regga med turbo:P

17 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#5
AirOne skrev:
..jag fattar inte. Ska du göra ett projekt av det hela, så hade du ju kunnat gjort denna tråd till en projekttråd? Och söker du frågor om ämnet så finns det ju massor om du söker..?

Nä de är mer som ett eget projekt...
starta tråden så man kan få lite hjälp när man kört fast!

men ska kika runt å leta lite också..

de kan ju hända att svaren som ja letar inte finns å då är de ju bra å ha denna tråd
de var mest så ja tänkte!

Forummoderator
26 342 Inlägg
15 juni 2011
#6
TeamNorberg88 skrev:
AirOne skrev:
..jag fattar inte. Ska du göra ett projekt av det hela, så hade du ju kunnat gjort denna tråd till en projekttråd? Och söker du frågor om ämnet så finns det ju massor om du söker..?

Nä de är mer som ett eget projekt...
starta tråden så man kan få lite hjälp när man kört fast!

men ska kika runt å leta lite också..

de kan ju hända att svaren som ja letar inte finns å då är de ju bra å ha denna tråd
de var mest så ja tänkte!

Ah, då förstår jag.
Men då kan du ju ändra om tråden så det blir projekt i stället..eller väntar tills en moderator gör det, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

347 Inlägg
15 juni 2011
#7
Då jag turbo konverterade en b230f så borrade jag där oljereturen sitter standard på turbon, syns på blocket vart den sitter. Till oljetrycket så gjorde jag ett t-kors där oljetrycksgivaren sitter, men allra bäst blir det om du tar oljerören från en turbo och borrar och gängar på samma ställe. Ska du köra med turbons spridare så måste du koppla in spridarmotstånd eftersom dom spridarna är låg ohmiga.
Vill mena att det ska finnas någon bild på hur jag gjort med olja till turbon i mitt fotoalbum under isbilsprojektet.
Men ska du regga om bilen med turbo så hade jag alla gånger satt i en turbo motor direkt.
Senast redigerat av Enchzzz (15 juni 2011)


17 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#8
Enchzzz skrev:
Då jag turbo konverterade en b230f så borrade jag där oljereturen sitter standard på turbon, syns på blocket vart den sitter. Till oljetrycket så gjorde jag ett t-kors där oljetrycksgivaren sitter, men allra bäst blir det om du tar oljerören från en turbo och borrar och gängar på samma ställe. Ska du köra med turbons spridare så måste du koppla in spridarmotstånd eftersom dom spridarna är låg ohmiga.
Vill mena att det ska finnas någon bild på hur jag gjort med olja till turbon i mitt fotoalbum under isbilsprojektet.
Men ska du regga om bilen med turbo så hade jag alla gånger satt i en turbo motor direkt.

okay då förstår jag tackar så mycket:)

jo de är ju mycket enklare men saken är den att ja funderade på å köpa en turbo motor å trimma upp den...

men tänkte bara ha något att göra på  kvällarna:P

Trött
267 Inlägg
15 juni 2011
#9
TeamNorberg88 skrev:
hehe okay:P vad heter hemsidan där alla regler för sånt finns?
dom som har hand om ombyggnationer och motorbyggen?

http://www.sfro.com/

1 758 Inlägg
16 juni 2011
#10
Tänk bara på att en turbokonverterad motor endast kan reggas i en personbil av årsmodell 1975 eller tidigare! Eller amatörbyggt fordon!

23 Inlägg
16 juni 2011
#11
Turbokonventerade min b230f, Elsystem behöver du inte byta. körde med orginalboxar ( inga turboboxar ) jag borrade hål i blocket och tog olja därifrån. om du är intresserad så har ja kort på allt. hör av dig isåfall.


714 Inlägg
17 juni 2011
#12
AirOne skrev:
..jag fattar inte. Ska du göra ett projekt av det hela, så hade du ju kunnat gjort denna tråd till en projekttråd? Och söker du frågor om ämnet så finns det ju massor om du söker..?

sök sök sök bla bla bla ska man söka som en jävla galning inan man gör en tråd så kommer det fan ALDRIG att skapas några nya trådar, jag gör trådar för att ja oftast inte orkar att söka och vill ha färska svar
Ett exempel jag SÖKTE förut och kom fram till att jag kunde ha saabs V6 växellåda på min calibra V6 vad bra tänkte jag..köpte den å skruva på den (tog många timmar) för att 100 mil senare braka ihop..gorde då en ny tråd och frågade varför..då kom det fram att saabs låda inte håller på calibra V6 anan utväxling å skit..hade jag gort en tråd så hade det kanske kommit fram....


17 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#13
Nurminen_ skrev:
AirOne skrev:
..jag fattar inte. Ska du göra ett projekt av det hela, så hade du ju kunnat gjort denna tråd till en projekttråd? Och söker du frågor om ämnet så finns det ju massor om du söker..?

sök sök sök bla bla bla ska man söka som en jävla galning inan man gör en tråd så kommer det fan ALDRIG att skapas några nya trådar, jag gör trådar för att ja oftast inte orkar att söka och vill ha färska svar
Ett exempel jag SÖKTE förut och kom fram till att jag kunde ha saabs V6 växellåda på min calibra V6 vad bra tänkte jag..köpte den å skruva på den (tog många timmar) för att 100 mil senare braka ihop..gorde då en ny tråd och frågade varför..då kom det fram att saabs låda inte håller på calibra V6 anan utväxling å skit..hade jag gort en tråd så hade det kanske kommit fram....

Ja exakt för de är ju inte säkert att dom frågor man har ställts av någon annan å då är de ju lite svårt!


Sök