På centrum navet. centreringsringarna som satt på funkade det inte med då var de för litet.Han hade haft dom på en audi.Mercedes w203 har jag och utan centreringsringarna var fälgen för stor för navet då. Hur viktigt är de med centreringsringar? Jag sket i att stoppa på fälgarna och väntar tills jag köpt centreringsringarna men efter ha läst lite på internet så är ringarnas enda funktion att styra in hjulet rakt, Å inte bära upp någon tyngd.
Så vad säger ni? Ska man skita i dom eller ska man med säkerhet köpa centreringsringar för att dom då håller upp tyngden.
Hjälp en orakad småbarns far som vill ha största möjliga säkerhet
skit i ringarna, det enda dom gör är som du säger centrera fälgen mot navet, dra åt två muttrar eller bultar för hand först innan du spänner helt så centreras fälgen av bultarna/muttrarna, så har jag alltid gjort i alla fall
Nä fan har inte bråttom kan ju vänta tills imorgon iaf 2 svar direkt och båda säger olika men är det så att navet bär upp tyngt? Bor i norrbotten kör jäkligt mycke efter dåliga vägar och 95 gånger av 100 så åker sonen med. Är det säkrare med ringar så kör jag då på det. Men om dom bara är där för att centrera fälgen vid montering så skiter jag i det å köper grabben en leksak ist
Du kröker bultarna om du inte har nåt som styr på centrumet, det finns ju en del gropar i våra vägar som du kanske märkt. Jag vet, jag har provat.
då får du gärna förklara för mig hur du lyckats för jag har inte lyckast med det på varken mina bilar eller mina föräldrars bilar,
Har ingen obalans i bilen heller, ligger i allt ifån 90 till 160 dagligen och det har inte hänt ett skit, bilen vibrerar inte och bultarna är fortfarande helt raka,
då får du gärna förklara för mig hur du lyckats för jag har inte lyckast med det på varken mina bilar eller mina föräldrars bilar,
Har ingen obalans i bilen heller, ligger i allt ifån 90 till 160 dagligen och det har inte hänt ett skit, bilen vibrerar inte och bultarna är fortfarande helt raka,
MVH VAnd3rsson
Gjorde inget speciellt, men bultarna var krokiga när jag skulle ta av hjulen iaf. Det var på en E30 så den var ju 4-bult om det kan göra nån skillnad. Centrumhålet var rätt mycket för stort också...
"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Ajja jag väntar väl tills imorgon och köper centreringsringar då tackar för svar. Hoppas bara 235 går på som jag då både fått höra här på forumet och 18" 235 borde ju passa om 19" 235 går på så tackar för svar
Ajja jag väntar väl tills imorgon och köper centreringsringar då tackar för svar. Hoppas bara 235 går på som jag då både fått höra här på forumet och 18" 235 borde ju passa om 19" 235 går på så tackar för svar
hur breda är fälgarna och vad för bil och vad har du för et på ny fälgarna? är bilen sänkt?
köpte en uppsättning 20" till min s80 för ett par veckor sedan.navet lite för stort 2mm..sket i ringarna o drog åt först 2 o sedan resten..tyckte det satt bra...liiite obalans hade jag..drog iväg till elmia fram o tillbakak o det skakade mer när jag kom hem..läste lite om ringarna och till min fasa när jag tog loss däcken tackade jag övre makter..
3 bultar är skadade och lite böjda...läste då att om fälgen inte ligger an mot centrum 100% rör sig fälgen och flyttar på så sätt vikten till bultarna..alltså centrum på fälgen bär upp en viss vikt och skall vara tight för att inte vibrationer skall uppstå när fälgen rör sig....trodde inte riktigt heller på detta tills jag monterade av och såg det själv... centrum ringar är till 100% viktiga annars hade det väl inte funnits speciella hjulnavshål alls?? eller om nu inte centrum är viktigt varför passar då tex originalhjul precis kloss an mot navet?
då får du gärna förklara för mig hur du lyckats för jag har inte lyckast med det på varken mina bilar eller mina föräldrars bilar,
Har ingen obalans i bilen heller, ligger i allt ifån 90 till 160 dagligen och det har inte hänt ett skit, bilen vibrerar inte och bultarna är fortfarande helt raka,
MVH VAnd3rsson
Gjorde inget speciellt, men bultarna var krokiga när jag skulle ta av hjulen iaf. Det var på en E30 så den var ju 4-bult om det kan göra nån skillnad. Centrumhålet var rätt mycket för stort också...
okej då kan jag förstå att det hände om nu centrumhålet var så stort, nu när man har läst svaren i tråden så har ni har övertygat mig oxå så jag ska nog skaffa såna, och om du (TS) ska ha sonen med i bilen så hade jag nog köpt såna bara för säkerhets skull,
Jadå dom sitter på men dom ligger så jävla nära dämparn fram. Funkar biltemas 3mm plattor att bredda med? Så dom kommer lite längre från dämparn alltså. De var en liten skada på en fälg så den tog i lite gran men bara så de som putsade bort färgen inte allvarligt mycket. Men slipade ner skadan på fälgen lite så slutade det men de ligger ju fortfarande så nära:P
Så tänkte köpa spacers hade velat ha 1 2 mm kanske men hittar bara 3mm. Undrar därför om biltemas funkar ? Billiga var dom iaf;)
lätt att det blir obalans med biltemas spacers, men 3mm kanske du inte märker nån obalans med
Varför skulle det bli det?
Svårt o få dom jämnt placerade så dom sticker ut lika mycket på runt hela fälgen, minsta lilla gör ju att det blir obalans men går ju att rätta till allt efterhand man märker de:P
Svårt o få dom jämnt placerade så dom sticker ut lika mycket på runt hela fälgen, minsta lilla gör ju att det blir obalans men går ju att rätta till allt efterhand man märker de:P
Det var nog bland det dummaste jag hört.
"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Funkade bra med biltemas spacers såg doc att jag tappat alla balans vikter på höger fram fälg så de viberar lite men inte så galet farligt ändå. Blir bra nu med balansering till veckan !