2974
Sök

srs lampan i 9000 lyser konstant !!!! varför

preem pump
836 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
helt utan anledning så har srs varningslampan i instrument panel på min saab 9000 börjat lysa
det betyder väl antagligen att airbagen inte fungerar, men varför????
någon som kan tänkas ha varit med om samma sak
tacksam för svar

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

3 295 Inlägg
13 januari 2007
lossa på plus polen i ca 30 sec och kolla sen om lampan slocknar..
var med om samma sak.. dock så hade jag bytt ratt så det var ju inte så underligt!

MVH Johan

preem pump
836 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
har provat utan resultat

dock så var det minus polen men det ska ju inte spela någon roll!!!!!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
13 januari 2007
Har inga ideer om varför, men vår 9000 var också sådan redan när vi köpte den. Hade den i fyra år och glömde helt bort det, var aldrig något på besiktingen heller så jag vet inte?
// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
13 januari 2007
glapp någon stans som är ett helsike att lokalisera, eller så har airbagen gått sönder.

för att hitta felet måste man veta varför lampan lyser, oftast mäter den motståndet och när det blir för högt (t.ex. brott i kabel) tänds lampan. ta en ohmmeter och mät på olika ställen på kabeln, förhoppninsvis är det den. annars är det en ny kudde som gäller.

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

3 295 Inlägg
13 januari 2007
eller så kontaktar du en saab verkstad och får den släckt..

Mvh Johan

24 Inlägg
13 januari 2007
slave_joe även om han släcker den på saab så kommer den tändas igen för de är ett permanent fel, åk in och ta felkoderna på en verkstad så får du reda på felet. sen är det bara att byta den trasiga delen!

3 295 Inlägg
13 januari 2007
aNatoMiC skrev:
slave_joe även om han släcker den på saab så kommer den tändas igen för de är ett permanent fel, åk in och ta felkoderna på en verkstad så får du reda på felet. sen är det bara att byta den trasiga delen!

det var det jag menade med att släcka lampan, för då får han reda på vad det är för fel.. troligtvis är det väl ett aktivt fel och då går det inte att ta bort felkoden förens han har åtgärdat felet..

MVH Johan

preem pump
836 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
grejjen är den att jag pillade i en ny stereo häromdan, efter detta så slutade instrumenpanelsbelysningen att fungera. innan jag förknippade detta med stereon så kolla jag ALLA säkringar. när jag upptäckt att alla säkringar var hela, så tog jag ut stereon och satte på tändningen för att kolla om det lös (måste ju testa hoppet är ju det sista som lämnar en) och till min stora förvåning så lös det.
men istället så lyser srs lampan konstant.

Medlem 34530
908 Inlägg
13 januari 2007
På min 900 blev det samma fel, när generatorn slutade fungera och batteriet laddades ur. Då blev det tydligen någon felkod som gjorde att SRS lampan började lysa (Blinkar i början innan den lyser konstant). Släckte lampan på verkstad och har inte börjat lysa igen.

Men som det sagts tidigare, åk in på närmaste verkstad så hjälper de dig.

Mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

preem pump
836 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
får göra så

202 Inlägg
13 januari 2007
Jag drog ut fel säkring en gång så instrumentbelysningen försvann i min 9000.
Jag vred på tändningen och kunde då lätt konstatera att det var fel.. för jag skulle nämligen dra ut säkringen till APC. Jag satte tillbaka säkringen och vred på tändingen och så lös också min SRS lampa konstant.
Det blir alltså felkod när den säkringen inte fungerar och då lyser SRS lampan hela tiden.

Vad göra?

Åk in till SAAB och få den släckt. Tar 5min och kostar i värsta fall 200kr.

Sök