3647
Sök

Volvo v70 t5 -98 problem, IGEN

10 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Ja min v70 har börjat bete sig konstigt och ja behöver hjälp.. Det började här om dagen när jag var ute och körde och helt plötsligt la motorn av, vred på tändningen och den startade men gick upp och ner på tomgången en vända sen lade den av igen.

Bilen gjorde på det viset några gånger sen startade den så ja körde hem den. Märkte att i samma vända som detta hände började lambda lampan lysa och jag tycker inte att den laddar som den brukar när man drar på.

Har inte kopplat bilen till dator än men ska väll göra det, men är det någon som har någon aning om vad det kan vara?smile

Har även märkt att abs lampan lyser ibland, sen slocknar den och har sig.. Kan det vara någon glapp kontakt?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av aexo (23 juni 2011)

385 Inlägg
11 juni 2011
Läs ut felkoder. Det med ABSen kan vara fuktsamling i nån av givarna ute i spindlarna. Men läs ut felkoder kostar inte mycket och du får ett exakt svar och slipper felsöka onödiga saker.

MVH

10 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
okej, ska kolla felkoder på måndag..

10 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
behöver mer hjälp med bilen som inte vill skärpa sig! var och läste ut felkoderna förra veckan och fick upp följande:

414: -laddtrycksreglering

231: -adaptiv lambdareglering dellast

121: -luftmassemätare
        -sensor

efter att felkoderna kollades rengjorde vi luftmassemätaren lite fort, sen for jag hem med bilen som har gått rätt bra sen dess, men igår så började den jävlas igen..mad

När jag vred på tändningen så hackade den på startmotorn, bara knäpper till i startmotorn om man säger så.. Det var samma symtom med startkablar och stereon, lampor och sånt funkar i tändningsläge. Bilen startade på rullstart och gick men när den stängdes av så gick de att starta den ett par gånger  sen vare samma sak igen.

Har satt batteriet på laddning men hade det varit dålig kräm i det så skulle den väll startat på kablarna, eller? hmm

10 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
Det är en -98... jasså kan du utveckla lite?

124 Inlägg
23 juni 2011
Drog tillbaka mitt uttalande för jag såg att du skrivit det i rubriken. På de första elektroniska gasspjällen från typ 99-00 och framåt va det problem (kolla bara killarna inne på forumgas.se). Men du har ju ett helt analogt gasspjäll så det torde inte vara det problemet.

385 Inlägg
23 juni 2011
Startmotorn som har gett upp tyvärr, kan även vara att startsignalkabeln inte får kontakt är endast en tunn kabel med plast kabelsko.

Laddtrycksreglering: antingen läckage i nån av alla vaccumslangar eller tryckreglerventilen som är kass.

Lambda och lmm hör ihop så börja med att byta antingen lmm eller lmbdasond. Du kan även ohma lmbdasonden och ringa in felet.

Mvh

BE*CE
419 Inlägg
23 juni 2011
tror de kan vara lmm min betädde sig lika när den va trasig på min

det ang abs lampan så lyser den om bilen känner att ngt med motorstyrningen e trasig/dålig

laddar den som den ska/går den som den ska när abs lampan och lamda lampan lyser

sen kom jag på att lamda lampan e samma som motorstörningslampan

MVH Tysken

Volvo R racing

2 Inlägg
23 juni 2011
Hade samma problem själv i vintras, då var det LMM som var trasig.

10 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
volvo 142-73: startmotorn funkar ju ibland som den ska, ska kolla upp lite mer på den.. sen äre ju bara felkoder, dem måste ju inte va trasiga bara för att man får en felkod, dem indikerar ju bara på var felet kan vara? 

tysken: har hört mycket om att lmm:en kan krångla, men den blev inte bättre när jag drog ur kontakten så tror inte att det är den. abs:en fick jag en felkod på höger fram eller var det var så ska kolla upp om den är fuktig/glapp.

lambda lampan lyser inge mer sen vi nollställde bilen och den går inte sämre när abs lampan lyser till ibland, den lyser alltså inte konstant.

edit: när lambda lampan lyste gick bilen kasst, fast de problemet har jag inte, än iaf
Senast redigerat av aexo (23 juni 2011)

385 Inlägg
23 juni 2011
Felkoder sätts då förprogramerat värde på de olika komponenterna överstiger eller understiger det förprogramerade värdet. Nej det betyder inte att det är trasigt, finns permantenta och intermetenta fel vilket du inte skrivit ut vilka som var detta. Men prova du att byta lmm och gör rent spjällhuset.

MVH

10 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
efter lite fix så går bilen igen och inga lampor lyser, ska köra ett tag å kolla om det är kvar några felkoder, förhoppningsvis är inte alla kvar

Sök