2648
Sök

"Köpråd" Vilken Volvo V40?

24 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#1
Tjena!

Nu är det dags att skaffa en bränslesnål kombibil.
Har kikat runt lite på olika v40:s. Vilken V40 ska man ha?
1.6l
1.8i
1.8l
2.0
2.0t
t4

Vilken av dom drar minst liter milen?
Blandadkörning, stads och landsväg.

Tack i förhand för hjälpen! smile

Mvh Jimpa89

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 juni 2011
#2
Bränslesnål så är det väl igentligen 1.8i men det är ingen bra maskin (Mitsubishi)

Efter det så är det 2.0T som gäller.

Autotech

388 Inlägg
21 juni 2011
#3
Först och främst stryk 1.8i från listan GDI motorn ger dig förr eller senare problem.
T4 skall dra 0.95 blandad körning
1.8 skall dra 0.88 blandad körning
2.0 skall dra 0.94 blandad körning
1.6 vet ej.
Hade själv en V40 2.0T och jag körde den på 0.85-0.9 blandad körning utan problem (manuell) landsväg runt 0.7-0.75.
Satsa på en Fas 2 om du har ekonomin 2001 och framåt,då gjordes en hel del uppdateringar och rostskyddet blev bättre.
På fas 1 96-00 satt det en renault växellåda i alla modeller utan 2.0T och T4 som hade en volvo låda den först nämda kan trilskas en del ,senare (vet inte exakt) fick alla motoralternativ volvo växellåda.
Kolla även på www.x40nordic.com där finns mycket kunskap om S/V40.


Forummoderator
18 024 Inlägg
21 juni 2011
#4
Bilen är en trilskande sak. Mycket fel. Var beredd på detta. Som Yoppe säger: 1.8I går bort. 2.0T drar nog minst om man kör som folk. Haft 2 nya sådana.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
21 juni 2011
#5
Jag har en S40 2.0T också, jag tycker att den går hyffsat billigt men den är ändå pigg. Dock så är det en Fas 1. Som nån sa, satsa på  en Fas 2. Å aldrig GDI:n.
Jag hade lätt tagit 2.0T eller T4. 1.8 känns lite väl slött.....

En gång Volvo, Alltid Volvo

Muttley
21 juni 2011
#6
Vilken som bara de är turbo.
Även halvskinn minst för tygsätena är otroligt tråkiga. Gärna elhissar och lite sånt för vevar passar inte bilen smile
Ha så kul med framvagn och hjullager om du väljer första.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
21 juni 2011
#7
tkd_rille skrev:
Vilken som bara de är turbo.
Även halvskinn minst för tygsätena är otroligt tråkiga. Gärna elhissar och lite sånt för vevar passar inte bilen smile
Ha så kul med framvagn och hjullager om du väljer första.

WORD!

En gång Volvo, Alltid Volvo

1 893 Inlägg
21 juni 2011
#8
Finns ju en 1,9d också. Den lär ju vara snålast.
Annars blev bensin versionerna snålare 2001 (Fas-2) då de fick variabel insugs kam.
Ytterligare minskad förbrukning fick de till 03 då det gjordes en del förbättringar, 04 var sagan slut...


24 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#9
Tack för snabba svar! Det uppskattas! smile

Det ser ut som att det blir en 2.0t Fas 2.

Nu måste man bara hitta en!

Tack igen för snabba svar! smile

Forummoderator
18 024 Inlägg
22 juni 2011
#10
Kristian_V skrev:
Finns ju en 1,9d också. Den lär ju vara snålast.
Annars blev bensin versionerna snålare 2001 (Fas-2) då de fick variabel insugs kam.
Ytterligare minskad förbrukning fick de till 03 då det gjordes en del förbättringar, 04 var sagan slut...

Hade en 2.0T -04 just 04... Den gick riktigt billigt vill jag minnas. Tyvärr gick inte barnvagnen in så den blev en V70 istället året efter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 893 Inlägg
24 juni 2011
#11
Dieselsmurfen skrev:
Kristian_V skrev:
Finns ju en 1,9d också. Den lär ju vara snålast.
Annars blev bensin versionerna snålare 2001 (Fas-2) då de fick variabel insugs kam.
Ytterligare minskad förbrukning fick de till 03 då det gjordes en del förbättringar, 04 var sagan slut...

Hade en 2.0T -04 just 04... Den gick riktigt billigt vill jag minnas. Tyvärr gick inte barnvagnen in så den blev en V70 istället året efter.

Jo, 03-04 går billigast.
Innan Autotech programmerade om min, körde jag Gbg->Västerås->Gbg, en tur på 80 mil. Fick i 47,2 (0,59L/mil.) liter efter den turen. Dessutom går både T4an och 2.0T lite bättre än 01-02orna. Kan tänka mig att 2.0T går ändå snålare, då den har klenare lågfriktions kolvar. Inte riktigt moderna diesel siffror, men nära! tongue

Jag har bara lyckats få förbrukningen över litern EN GÅNG under de tre åren jag haft bilen. En vinternatt i snöstorm, var jag ute och busade upp en hel tank, större delen gick mera på bredden än rakt fram. Då hade jag en förbrukning på 1,01 liter/mil.
Normal stadskörning till och från jobbet i rusnings tid ligger min på ungefär 0,8L/mil. Då kör jag igenom stan i värsta trafiken, bor på ena sidan, jobbar på andra. hmm


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2011
#12
2.0t fas2 går att köra under 0.6/mil på landsvägen. Snitt utan att direkt tänka sig för 0.93/mil.

GDI (mitsubishi carisma) går att köra under 0,5/mil men hoppar upp mot 0.75 även den under normal körning.

Diesel är helt klart bäst om man vill tanka sällan. Där 2.0t drar 0.6 drar min V70 på 225hk 0.44/mil och då är det en betydligt större bil :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

90 Inlägg
24 juni 2011
#13
min t4 går att köra 0.86 blandad


Sök