gamlingen skrev:
Som vanligt så är alla världsmästare på denna sida. Tror inte riktigt att alla som kan nåt är självlärda . Ni har säkert själva varit med å tittat på.
Garage mentalitet,, har man inte råd så ska man inte.. kan man inte så ska ingen lära ut. En stolt yrkesman lär gärna ut det han kan,,annars
kan det va så, att vill han inte lära ut så är det inget värt att kunna.
Till saken kan man tillägga att vi som började på 90-talet fick göra som de som började på 80-talet.....
Vi åkte till fysiska butiker, handlade, pratade, bad om tips och råd mellan fyra ögon.
Sedan hem och försöka komma ihåg vad de sade.......koppla fel........åka tillbaka och be om mer hjälp då man dabbade sig.....osv osv osv. Ngn som känner igen sig?
Och nej det finns inga direkta utbildningar för att lära sig att bygga bilstereo utan man är......självlärd.
Dock finns det en hel del teori att läsa både kurser och online i allmänhet. (Pratar om elektronik, el-lära osv)
Det gäller att SÖKA sig till faktan och inte försöka åka snålskuts.....
För det har investerats både mkt tid och pengar att nå de byggkunskaper folk besitter.
Om man sedan o andra sidan tex. inte har ngt. intresse alls i själva byggnationen, eller bara är rent lat ja då får man acceptera de priser som finns. Nu pratar jag rent generellt och pekar INTE ut ngn specifik.
Om du vill ha en liten siffra på vad det kan ha kostat under åren så kan jag säga att när jag räknade igenom mina kvitton sedan 1995 då jag började med billjud så slutade jag räkna ihop då jag kom till hälften av mina kvitton.......då låg jag redan på 200K. Visst jag har kanske fått tillbaka runt 30% genom att sälja av det jag bytte ut men kontentan är att om jag hade sparat mer pengar och köpt bättre grejer från början och sett till att det var BRA installerat från början så hade jag kunnat spara MÅÅÅÅÅÅÅNGA sköna tusingar bara genom det.
Det lönar sig INTE att vara dumsnål