2383
Sök

Antispinn och Motorvarningslampa lyser Volvo V40 T4 -00 [LÖST tills vidare]

39 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#1
Godmorgon allt kunnigt folk här, tänkte höra om ni kanske har någon aning om vad det kan vara för fel på min bil.

Det är så att Antispinn lampan och motorvarninglampan lyser till och från, ibland bara en av dom, ibland båda, ibland ingen. Dom började lysa när jag gasade på ganska friskt en gång. Har läst av felkoder, fick då att det var LMM som kunde vara trasig (vad jag läst mig till så visar den ofta detta fel?) . Fick även en annan felkod, minns dock inte vad den var. (Övertryck någonting har jag för mig, om detta kan vara till hjälp ) Har tänkt att be killen som läste av dom åt mig att läsa av dom igen. Släckte även lamporna då och raderade felkoderna. Dessa var borta i 1-2 veckor sedan återkom dom. Har Steg1 chip i bilen, dock installerat efter att felet kom första gången. Har även öppet sportluftfilter och öppen dumpventil.

Bilen har stabil tomgång, förutom när jag varvar och sedan släpper gasen, då kan den tappa till c.a 4-500 varv, (ibland) för att sedan gå upp igen. Bilen laddar c.a 0.7 bar, är detta normalt för steg1 chip? Jag tycker att bilen går bra, inge hostade osv, det borde den väl göra om LMM är trasig?


Tacksam för svar! smile
Senast redigerat av kenny89 (28 juni 2011)


3 860 Inlägg
19 juni 2011
#2
Tycker 0.7 bar låter väldigt lite, laddar dom inte mer redan org?

Vad har du för laddtrycksmätare, korrekt installerad och har du koll på vad den laddade innan chipningen?
Kolla felkoderna igen o byt det som sägs vara trasigt.
Funkar det eller inte så återkom iaf, alltid intressant o se om folk får rätt på sakerna.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

224 Inlägg
19 juni 2011
#3
orginal så ska t4 fas1 ladda 0,8-0,9 bar så om din bara laddar 0,7 så borde allt inte vara rätt


3 860 Inlägg
19 juni 2011
#4
Lite så jag funderade me, kom inte ihåg säkert en vist är det ca 0.9 på dom.. Så frågan är vad den laddade innan chip?! Laddar den 0.7 nu efteråt o hur gick den innan dess?
O som sagt, felkoder o årgärda

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

39 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#5
Hm, ja de låter lite skumt med laddet isf. Har installerat laddmätaren mellan dumpventilen och en slang som går från motorn, ungefär där bränsletrycksregulatorn sitter. ( Blev tipsad att sätta den där ) Mätaren är av lite billigare modell från kl racing, kanske inte borde spela någon roll? Mätaren jobbar på vacum på tomgång, detta stämmer eller? Innan chip laddade den 0.6 enligt denna koppling och mätare. Vad kan vara fel vid dåligt laddtryck? Kan den ladda dåligt ifall bilen går i typ "nödläge" med tanke på felkoderna?


Volvoturbo For Life
366 Inlägg
19 juni 2011
#6
kenny89 skrev:
Hm, ja de låter lite skumt med laddet isf. Har installerat laddmätaren mellan dumpventilen och en slang som går från motorn, ungefär där bränsletrycksregulatorn sitter. ( Blev tipsad att sätta den där ) Mätaren är av lite billigare modell från kl racing, kanske inte borde spela någon roll? Mätaren jobbar på vacum på tomgång, detta stämmer eller? Innan chip laddade den 0.6 enligt denna koppling och mätare. Vad kan vara fel vid dåligt laddtryck? Kan den ladda dåligt ifall bilen går i typ "nödläge" med tanke på felkoderna?

Mig veterligen så slår databoxen in å spärrar av laddet så att bilen bara kan ladda litegrann för att inte skada motorn ännu mer när man har felkoder, detta råkade jag ut för också på min, dock är det inte löst men jag ska testa å byta bränslefilter på måndag. För som du säger, raderar man ut felkoderna så går bilen som vanligt igen, och så fort du får felkod så blir den slö...Så ja, testa å läs av koderna igen och byt det som är troligast å testa...

En gång Volvo, Alltid Volvo

39 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#7
Tack för svaren! Ska försöka få felkoderna raderade och uppskrivna, så kanske kan man få lite mer tips här om vad man ska byta först! smile


Volvoturbo For Life
366 Inlägg
19 juni 2011
#8
Yes! Gör det som första steg!

En gång Volvo, Alltid Volvo

39 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#9
Har nu kollat felkoder, dessa visade på lambdasond, lmm och momentbregränsning. Tog bort dessa men lamporna började lysa direkt. Min plan är att byta ut det öppna luftfiltret mot ett vanligt i burk, misstänker att bränsle/luftblandningen blir fel! Skriver ifall detta löser problemet.


Volvoturbo For Life
366 Inlägg
20 juni 2011
#10
kenny89 skrev:
Har nu kollat felkoder, dessa visade på lambdasond, lmm och momentbregränsning. Tog bort dessa men lamporna började lysa direkt. Min plan är att byta ut det öppna luftfiltret mot ett vanligt i burk, misstänker att bränsle/luftblandningen blir fel! Skriver ifall detta löser problemet.

Ja, det är ju ganska vanligt att folk som har öppet filter, modell man oljar in oljar in filtret för mycket så lmm blir saggig å som resultat så får den frispel. Jag bytte bränslefilter på min idag, men min segar lite fortfarande....Ska nog byta min Lmm som nästa steg också om den segar än.....Men hör av dej om det löser sig! Alldeles för många trådar som bara dör, utan att man får svar....

En gång Volvo, Alltid Volvo

39 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#11
Woogensea skrev:
kenny89 skrev:
Har nu kollat felkoder, dessa visade på lambdasond, lmm och momentbregränsning. Tog bort dessa men lamporna började lysa direkt. Min plan är att byta ut det öppna luftfiltret mot ett vanligt i burk, misstänker att bränsle/luftblandningen blir fel! Skriver ifall detta löser problemet.

Ja, det är ju ganska vanligt att folk som har öppet filter, modell man oljar in oljar in filtret för mycket så lmm blir saggig å som resultat så får den frispel. Jag bytte bränslefilter på min idag, men min segar lite fortfarande....Ska nog byta min Lmm som nästa steg också om den segar än.....Men hör av dej om det löser sig! Alldeles för många trådar som bara dör, utan att man får svar....

Jotack, det har jag märkt! Har läst mig till att det inte är bra att ha öppet filter på just x40 bilarna. Hoppas verkligen att detta funkar, mitt nästa steg blir nog lambda sonden, då motorn går fint på tomgång, detta borde väl betyda att LMM är okej?


Volvoturbo For Life
366 Inlägg
20 juni 2011
#12
Njaa...Alltså, man kan då fan aldrig va säker, jag trodde ju också att min lambda spökade, bytte den...ingen skillnad....nu testade jag soppafiltret...så man ska aldrig säga aldrig, men börja med lambdan så får du ju se. Det dryga är ju att man måste ju byta saker för att kunna uteslutna dem...tyvärr!

En gång Volvo, Alltid Volvo

39 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#13
Jo precis ... vad har du för sympton på din bil då?


Volvoturbo For Life
366 Inlägg
20 juni 2011
#14
Den tvekar när man trycker fullt, kommer inte direkt...Och min motorlampa tändes också, därmed så fick jag knappt nåt ladd alls, kollade felkoder, fick att det va klent bränsle/syre. Både jag å min volvomek gissade på lambdan, han bytte å släckte koderna. Bilen gick piggt i 3 dagar, lampjäveln började lysa igen när jag körde lite hårdare med den... Samma felkod. Bytte soppafilter idag...Har dock inte hunnit piska bilen så hårt ännu men jag ska nog byta Lmm som nästa steg...Men det kan ju vara annat med...Magnetventil,tändspolar,vacumslangar å skit står det ju mycket om i liknande trådar...

En gång Volvo, Alltid Volvo

39 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#15
OKej, jo de kan ju vara väldigt mycket som är fel. Man får hoppas att man har tur och träffar rätt efter ganska kort tid ! smile Lycka till med din


Volvoturbo For Life
366 Inlägg
20 juni 2011
#16
Ja tack! Ska uppdatera dej om jag kommer på nåt...Så får vi hoppas det löser sig för dej också.

En gång Volvo, Alltid Volvo

39 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#17
Problemet löst ! Gjorde så att jag köpte ny LMM, hjälpte icke ... Jag och kompisen stod och kollade och märkte då att originaldumpen satt kvar på turbon. Fick tipset att köpa en täckplatta... Tänkte då att man kanske skulle testa att koppla in originaldumpen istället. Gjorde detta, och vips så laddade bilen 1.2-1.3 och gick som ett SKOTT! big_smile Synd bara på att man nu har betalat c.a 4000 kr något som inte var trasigt, så nu har jag en LMM liggades till en V40 T4 om någon är intresserad! Dock luktade det bränt från bilen nu, körde rätt hårt kan jag erkänna wink . Så nu blir nästa steg att antingen komma på varför jag får så dåligt ladd pga öppen dumpventil, eller att bara köra med originaldumpen.


Volvoturbo For Life
366 Inlägg
29 juni 2011
#18
Gött att det löste sig!! Jag har fixat min bil med, i mitt fall så va det Lmm....Så nu går min också som den ska. Gött!!!

En gång Volvo, Alltid Volvo


Sök