Hej. Jag har bara erfarenhet av Sharan diesel från 1998 och från 2002. -98:an var en manuell. Den drog exakt 0.7 liter milen i taxitrafik i Visbys gränder. 110 hk motorn. Uppmätt med trippmätare vid tankning hundra gånger. Imponerande. Det var aldrig några fel på den. 02:an var med tiptronic automat. Den drog 0,85. Men jag minns inte vad det var för dieselmotor. Men diesel var det. Däremot vet jag att vi satte i automatlåda nummer 4 vid 17500 mil(!). Så stryk automatlåda från tänket. Flera kollegor med andra VW-diesel (Passat) fick också byta tiptronicen med jämna mellanrum. För vridstarka motorer för lådan? Ingen aning. Men ingen med diesel och tiptronic gick fri. Det var aldrig fråga en fråga ifall OM tiptronicen skulle rasa. Frågan var NÄR. På 02-an var det ett helsike att byta lyset fram. Och den tuggade rejält med framlysen. Som jag minns cirka varannan månad. Fast så gick ju bilen jämt. Men ändå. Duger icke. Har för mig att kamremsintervallet, byte av kamrem alltså, var ganska tätt på 02:an också. Mycket tätare än på 98:an. Jag vet att du var intresserad av senare modeller, men det här kanske ger någon hjälp ändå. Eller för andra som vill köpa en Sharan diesel.
Senast redigerat av rgt (30 juni 2011)