Honda Civic Type R, ryckig och ojämn gång

barchetta_98
3 juli 2011 · 17 Inlägg

Var ute och rastade Hondan (Civic Type R 2007) i kväll. Efter ca: 2 km ganska hård körning med varv upp till 8000 på en kurvig väg, lugnade jag ner mig och låg på ca: 4000 v/min. Helt plötsligt fick motorn spatt och började hacka och gå konstigt. Jag stannade till en stund och lät den gå på tomgång. Men den var väldigt orolig och vandrade mellan 800-1500 varv/min. Jag gasade till några gånger upp till 5000 varv och helt plötsligt gick den riktigt igen. Den är utrustad med ett Injen CAI utan någon mappning. Den har alltid varit orolig på låga varv innan motorm blir varm. Jag har aldrig haft originalfiltret monterat. Men det lutar åt att jag nu ska prova detta. Är det någon som har haft ett liknande problem och kanske tom vet vad det beror på. Tacksam för alla svar!


Mikael.S
Superhyndan

DanneGTV6
3 juli 2011 · 270 Inlägg

Ja du kan ju börja med att sätta tillbaka originalfiltret. Men om du vill byta ut nån del helt i onödan så kan du ju montera en rosa bränsletank eller nåt tongue

Peter_5565
3 juli 2011 · 326 Inlägg

Felkoder kan ge många ledtrådar i såna där lägen. Provat att plocka ut såna?

barchetta_98
3 juli 2011 · 17 Inlägg

Hej!
Hittade ett papper från förra ägaren där det finns en felkod som talar om att motorn går för fett.
Nu håller jag på att leta efter en manual så att jag kan sätta tillbaka originalfiltret med givare
och diverse slangar på rätt ställe.

/Mikael.S

barchetta_98
3 juli 2011 · 17 Inlägg

Så där ja, originalfiltret på plats. Nu går CTR:n som den ska igen. Sportfilter är nog något man måste vara seriös med för att det ska fungera riktigt. Nu drar motorn fint på alla varv utan att tveka eller hacka. Kommer säkert påverka soppaförbrukningen oxå. Nu ska jag sälja sportfiltret till den som vill lägga pengar på en mappning oxå.

Injen Cold Air Intake System heter det visst.
Vad kan man begära.....?

/Mikael.S

DanneGTV6
4 juli 2011 · 270 Inlägg

Vad var det jag sa big_smile Kul att det ordnade sig!
ps: hur gick det med den rosa bränsletanken??

barchetta_98
4 juli 2011 · 17 Inlägg

Njae, det får räcka med en Pudel och rosa handväska. Men jag kan inte förstå alla som sätter på ett sportfilter och tror att bilen kommer att gå bättre. Det låter ju bara mer och oftast går bilen sämre av det.
Nu känns det som det är 201 hk i motorn igen.


/Mikael.S

ajonasson
4 juli 2011 · 583 Inlägg

DanneGTV6 skrev:
Ja du kan ju börja med att sätta tillbaka originalfiltret. Men om du vill byta ut nån del helt i onödan så kan du ju montera en rosa bränsletank eller nåt tongue

Helt klart en förnuftig grabb!

Even with cruise control.. you still have to steer.
ajonasson
4 juli 2011 · 583 Inlägg

Bullet--- skrev:

barchetta_98 skrev:
Njae, det får räcka med en Pudel och rosa handväska. Men jag kan inte förstå alla som sätter på ett sportfilter och tror att bilen kommer att gå bättre. Det låter ju bara mer och oftast går bilen sämre av det.
Nu känns det som det är 201 hk i motorn igen.


/Mikael.S

hade det varit en EP3 skulle det varit värt det big_smile
Men du hade i alla fall ett CAI, man ser många med Ep3 och FN2:or som bara slänger på sportfilter på originalplatsen utan att skärma av det. Go värmestrålning från grenröret roll......men det låter "gött" i alla fall tänker dem tongue

Det finns två kategorier utav bilintresse.
1. Den bilintresserade vill lära sig / förstår vad de gör och varför samt att mekar allt/mestadels själv.
(Dessa kan skymtas i garage där de brukar hålla till under huven eller bilen. De är allmänt oljiga på både händer och arbetskläder.)

2. Den som vill synas i "häftiga bilar".
(Dessa kan väldigt lätt skådas med deras överdrivna plastkjolpaket & neonljus. Men även höras på håll med hjälp av deras risburkar till ljuddämpare då de pressar sina "vilda" orginal motorer till max).

big_smile

Even with cruise control.. you still have to steer.
DanneGTV6
4 juli 2011 · 270 Inlägg

Sen finns det många som tror att dom är riktiga bilmekaniker, dom känner man lätt igen genom att dom är oljiga precis överallt smile

caromania Forummoderator
4 juli 2011 · 9 297 Inlägg

DanneGTV6 skrev:
Sen finns det många som tror att dom är riktiga bilmekaniker, dom känner man lätt igen genom att dom är oljiga precis överallt smile

Sedan finns det många, alldeles för många, som är bilmekaniker till yrket men inte skulle ha tillstånd att leka med ens LEGO-bilar utan övervakning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DanneGTV6
4 juli 2011 · 270 Inlägg

Sen finns det dom som börjar felsöka ett fel genom att byta dom dyraste delarna först smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang