3128
Sök

Köpråd: Volvo 940 Turbo

Power by S13
271 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
#1
hejsan!

Funderar på att köpa en Volvo 940 Turbo!

Men jag vet inte så mycket om dessa bilar! Så jag tänkte att ni kunnde hjälpa mig lite!! Vill veta allt möjligt om bilen!

* Vad är det för motor? finns det olika?
* Vad är effekten/vridet, kostar det mycket att öka upp denna siffra?
* Fördelar och nackdelar!
* Har hört att det finns någon typ av diff orginal, är det sant??

Så mycket som bara möjligt!

/Marcus

1 798 Inlägg
9 december 2006
#2
Motorn heter väl b230 ft om ja inte minns fel
finns dock i olika verioner turbo+ ltt fulltryck turbo


ltt har väl 135 hk
fulltryckaren 165
turbo+ 190

lättaste o trimma är väl i börja me öppet filter avgas o chipp. Sen kan man ju byta turbo spridare mm

fördelar finns mycke delar.inte så farligt dyra. Kan bli rätt snygga o gå bra för inte så mycke pengar

nackdelar: Finns hur många som helst ingen ovanlig bil. Lite stor o klumpig är väl lite törstig men de är väl alla bilar om man ska leka så.

Ja de finns orginal tror den var orginal på 91-92 sen var den tillval

Jaja hoppas de hjälpte dig lite är ingen volvo nörd så de här är bara va ja kan finns säkert de som vet mycke mer

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

526 Inlägg
9 december 2006
#3
Hej..

Om du är ute efter en 940 turbo så kah du lika gärna köpa en Lätt trycks turbo (LTT)
Billigare i försäkring och i inköp..Har själv en sådan..

Skillnaden mellan dom 2 bilarn är tryckklockan. Den har jag bytt till en justerbar från BSR, kostar 1300kr..
Motorn på 940 turbon heter B230FT och på LTT heter den B230FK..

LTT har 135hk och Turbon har 165hk orginal..

Nej det är inte så dyrt eller svårt att få lite mer pulver i dom..

Fördelerna är ju att dom är lättskruvade och billiga att köpa delar till..

Om du ska köpa en LTT så är det årsmodeller efter 1995 du ska leta efter..


32 Inlägg
9 december 2006
#4
tycker du e på rätt väg, e en b230ft i dom... lättskruvade o fina att styla, kolla in min o köp en;P

Det är inte farten som dödar, det är det tvära stoppet.

Power by S13
271 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
#5
mm får tacka för informationen, ser mycket bra ut.

Men vad är TURBO+???? Det låter jätteintressant!!!

vad behöver jag göra för att få upp motorn på en 300HK?? vad skulle det kosta??

/Marcus

526 Inlägg
9 december 2006
#6
Turbo + är ett kit från som satt på vissa Turbo..

Men det är bätter att chippa..

Gå in på http://www.740klubben.se/
Där står det mycket om just 940.


-utan 940
1 728 Inlägg
9 december 2006
#7
bark_turbo skrev:
Men vad är TURBO+???? Det låter jätteintressant!!!

Turbo+ är skit, det är bara ett elektroniskt styrt pystrim som aktiveras vid 4000rpm om man håller gasen i botten. Köp en LTT som Erik skrev, det är samma motor och turbo men den har en tryckklocka som begränsar laddet till 0,3bar istället för 0,5. Då får du samtidigt M90-lådan om du köper en manuell (äldre fulltryckare har m46).
Senast redigerat av Andreas 940 (9 december 2006)

Power by S13
271 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
#8
ok, det var kanske inte direkt vad jag förväntade mig, men men!!!

Jag vet inte rikigt om jag har förståt detta, enda skilnaden på en LTT och en fulltryck är allstå tryckklåckan?? Så jag tjänar pengar på att köpa en LTT??

/marcus

526 Inlägg
9 december 2006
#9
Exakt.. Och som Andreas skriver så får du ju en m90 växellåda om du köper en ltt..
Dom kom 1995, samtidigt som ltt..
ftt efter 1995 har givetvis också m90 låda..

Alla 940 från 1995 är turbo,, Ftt eller ltt, finns vissa 95:or med sugmotorer...

På bakluckan på en ltt så står det se 2,3 eller s 2,3. Det är utrustningsnivån..
Sjaälv har jag en se 2,3, och jag har 4x elhissar, elstyrda backspeglar, yttertempmätare, halvskinn., men ej någon ac


-utan 940
1 728 Inlägg
10 december 2006
#10
Jag kan tillägga att i -96 och nyare har m90-lådan förstärkta synkringar men det betyder inte att de äldre är dåliga, de håller om man kör som folk (har själv en sån).

Power by S13
271 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
#11
ok, ser bra. jag har nog beslutat att jag ska köpa en -96 LTT iallafall!!

Men nu då till den intresanta frågan! vad finns det för trimmsteg??

* Rätta mig om jag har fel, men om jag köper en ltt på 135HK och sedan byter tryckklockan så har jag 165HK??
Om jag sedan sätter på öppet luftfilter, 3" avgas, chip och höjer laddet lite så hamnar jag runt en 200HK elle???? kanske behöver göra något mera??

* Vad behöver jag byta för att få upp bilen på en 300HK???

Bilen ska användas rejält wink

/Marcus

-utan 940
1 728 Inlägg
10 december 2006
#12
bark_turbo skrev:
ok, ser bra. jag har nog beslutat att jag ska köpa en -96 LTT iallafall!!

Men nu då till den intresanta frågan! vad finns det för trimmsteg??

* Rätta mig om jag har fel, men om jag köper en ltt på 135HK och sedan byter tryckklockan så har jag 165HK??
Om jag sedan sätter på öppet luftfilter, 3" avgas, chip och höjer laddet lite så hamnar jag runt en 200HK elle???? kanske behöver göra något mera??

* Vad behöver jag byta för att få upp bilen på en 300HK???

Bilen ska användas rejält wink

/Marcus

Du måste chippa (ett Vikingchip kostar 1000-1500kr) den om du ska ha mer än 165hk, en tryckklocka är att föredra men det går även att pystrimma gratis (pystrim är bra att experimentera med för att se tex hur mycket man kan ladda innan kopplingen slirar). Originalturbon är löjligt liten så man bör inte ladda mer än 0,9bar, då får du ut 190hk.
Laddar du 1bar får du 200hk men det är på smärtgränsen för vad turbon klarar, den blir väldigt varm. Vänta med att köpa nytt avgassystem tills du har köpt en större turbo för det passar inte på de större turboaggen om du köper ett till originalturbon.

För att komma upp i 300hk räcker det inte med att plocka bort fabriksstrypningarna, då är det annat topplock som gäller samt större turbo, spridare, bränsletryck/bättre bränslepump mm. Kolla annars i TPC:s säljesforum för bilar, det finns en del färdigtrimmade att köpa.

166 Inlägg
15 januari 2007
#13
www.Itsfun.nu säger att man får ut 215hk när man chipat en ltt, tror ni att det stämmer eller?

Funderar själv på en 940 ltt.

10 287 Inlägg
15 januari 2007
#14
Beror lite på. Vissa 940 brukar spika tidigare än andra. Ingen aning om varför. Men 200+ får man ut.
Dock bör man byta kam för orginal T-kam är död över 4500rpm. Med en A eller VX3 kam så får man en helt annan bil.

Tyvärr så brukar 200+ innebära att man måste uppgradera kopplingen.

/Göran

Robb skrev:
www.Itsfun.nu säger att man får ut 215hk när man chipat en ltt, tror ni att det stämmer eller?

Funderar själv på en 940 ltt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök