3412
Sök

6x9" eller 6,5" , koax- eller kitsystem....

-sommar ska de va....
4 529 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Har inskaffat en Saab 9000 som har kvar nästan hela sin nybilskänsla men det inkluderar en Clarion kassettspelare och enbart två stycken 4" i instrumentbrädan.
Bilen är för fin för att börja såga i panel och dörrar och vad jag nu undrar är om bra 4" koaxialhögtalare typ Kicker 11KS40 är bra eller sämre än ett 4" kitsystem med filter.  ( det finns plats för en liten diskant intill 4" )

Huvudenhet blir nåt  typ Pioneer eller Alpine . Bak funderar jag på Kicker 6x9"  då jag redan har fördraget dit. Kicker 11KS69 har jag tittat på hit.

Sen är frågan om det är värt att skaffa en baslåda aktiv eller passiv , lär ju ha bra ljud bak med dessa 6x9" som klarar 31hz-21khz eller om jag ska trixa en bas fram nånstans istället.

Tacksam för åsikter från er som kan detta bättre.  //mvh

Länk till bilen ;  http://www.garaget.org/?car=253797
Länk till min projektråd ; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=219100
Senast redigerat av eastmotorsport (5 juli 2011)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

187 Inlägg
3 juli 2011
Inte för att jag kan mer än dig men ger dig i alla fall min åsikt. Generellt kan man nog säga att kitsystem låter bättre. Vore jag dig skulle jag försöka få tag på ett 4" kitsystem o montera ner där. Du hade ju redan fina hål smile Sen blir det bättre om högtalarna drivs av en extern förstärkare (då den inbyggda effekten o huvudenheten inte är så mycket att skryta med).
Men ett tips är att köpa ett 4 kanalssteg, koppla framsystemet på 2 kanaler och sen brygga dom andra 2 till en baslåda.

Nya planer..

16 197 Inlägg
3 juli 2011
ja säger bara DLS 424.. en riktigt bra koaxial men seröst filter..  å dom spelar mycke bas för att vara en 4"

http://dbakuten.se/detail-item_id-318798

låter enligt mig bra mycke bättre än kicker KS 4"..

eller detta kit :  http://dbakuten.se/detail-item_id-318775
Senast redigerat av evilaudio (3 juli 2011)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 035 Inlägg
3 juli 2011
Mät monteringsdjupet innan!
DLS magneten var stor. smile

Iallfall är det trångt med 4" på 9-5 an.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
3 juli 2011
bosabengt skrev:

9-5 har ju 3,5" fram så de e väl inte så konstigt att de blir trångt me en 4"..

gamla 9000 hade hyffsat me plats i brädan.

2 035 Inlägg
3 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Jag tryckte ner 4" i min. Och det blev bra. Nu har jag ju dem 4"arna i astolpen istället. =OP

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
3 juli 2011
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Jag tryckte ner 4" i min. Och det blev bra. Nu har jag ju dem 4"arna i astolpen istället. =OP

mycke möjligt att de går å få ner 4" men de måste va helt tätt mellan högtalaren å baffeln.

-sommar ska de va....
4 529 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
Tack , fasen vad bra att få lite tips , Kicker eller DLS av bättre sort är nog bra. Vad tror ni om setupen bak då , räcker det med riktiga 6x9" som kan lev. bra bas eller ska man dit med nån baslåda bak eller fram?  Det ska ju inte vara nån värsting utan bra ljud att njuta med helt enkelt.

2 035 Inlägg
3 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

mycke möjligt att de går å få ner 4" men de måste va helt tätt mellan högtalaren å baffeln.

Ska org galler på så blir det ju hål tyvärr. plus att det är stora "hål" vid sidan av. så tyvärr blev det inte tätt.
Men dem spelar ju från 120 hz så..  nu sitter dem i a stolpen inplastade =O)

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
3 juli 2011
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Ska org galler på så blir det ju hål tyvärr. plus att det är stora "hål" vid sidan av. så tyvärr blev det inte tätt.

sitter de inte tätt så tappar man både bas sam massor med verkningsgrad,

-sommar ska de va....
4 529 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

sitter de inte tätt så tappar man både bas sam massor med verkningsgrad,

Nu ändå inget bekymmer , jag har ju en 9000 och där verkar det finnas bra med plats , bara lite svårare om man vill klämma dit dämpmatta. . Ska jag ha Kickers KS693 och diva dom med steg i hatthyllans sidor lär jag styva upp hela hatthyllan , men å andra sidan slipper jag nån baslåda på golvet.

-sommar ska de va....
4 529 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Nya tankar , jag kom över hållarna för bakhögtalarna på en bilskrot igår och den är riktigt bra. Där finns plats för en 6," samt en diskant.  Så nu grubblar jag över om en riktigt bra 6,5 spelar lika bra som en riktigt bra 6x9" , låt oss säga Kicker Dls eller liknande. Men jag gissar att jag ändå ska driva mitt system med ett slutsteg för att få rätta ljudet.

Så här ser panelerna ut som jag kom över.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-6230970726c52b835c89a788de0f3d4c.jpg

2 035 Inlägg
5 juli 2011
Självklart kan en 6.5" bas spela bättre än en 6x9. Men tror du får mer bas i en 6x9 a.  Dem är väl anpassade efter att spela OA

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
6 juli 2011
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Dom hålen tejpade jag på min 9000 smile
Vart rätt stor skillnad faktiskt

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58027/982164_ugikkl.jpg

Booyakasha!

-sommar ska de va....
4 529 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Det lutar åt en bra 6,5 i bak men man vet aldrig . Det där med att täcka runt framhögtalaren var inte så dumt , det ska jag ta till mig och göra också. Tack för tipset :-)

4 693 Inlägg
6 juli 2011
Ett annat tips är att lägga mer pengar på framhögtalarna än på bakhögtalarna.

Själv så gillar jag mina JBL GTO 427 då dom spelar extremt högt för att vara drivna av HU.
Dom ligger på 2 ohm, tror det är därför.
Hela JBLs GTO serie ligger på 2 ohm så man får ut lite mer kräm smile

Booyakasha!

Sök