3678
Sök

Märkes däck vs lågpris däck

saabtok
1 306 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Goodride SV308 vs falken Falken FK-452  ?  får ju två däck för priset av ett däck  beställde precis ett Falken FK-452 nu på lokala  däckfirman  eftersom mitt är  paj och lära ha ett snabbt  de kostade  2600 kr   däcket är ett 225/30 20"   ......Fråga är vågar man testa  billigare  däck ifrån däckonline? eller är de bara skit ?  hade  tänkt  byta upp mig till bredare däck när de som sitter på är slut ....finns  Achilles ATR Sport 235/30/20"med  för en 840 kr däcket  och Goodride SV308 245/30/20" kostar ju bara  693 kr med  nå sommar rabbat de har ...

Så va tror ni folk  någon som har någon erfarenhet av dessa däck ?

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

236 Inlägg
27 juni 2011
jag vet inget om just dom däck du nämnt... men har kört på kvalitetsdäck förr och kör nu på 185/45/15 på golfen ( Nankang nsII  502kr/st  Dackonline.se) och tycker dom har funkat jättebra.. nått man bör tänka på är väll att " billiga" däck har ofta lite sämre ( eller mycket sämre) våtgrepp... rätta mig om jag har fel, men det är min uppfattning om dom jag provat

// jonas

Man måste ha humor

404 Inlägg
27 juni 2011
Jag har kört på nankang (vet inte modellen) samt Falken FK452 och det jag upplever som största fördelarna med falkendäcken mot billigare varianter är spårkänslighet samt komfort och ljudnivå. FK452 som jag har på supran nu är otroligt trevliga däck, tysta, stabila och bekväma medans nankangdäcken kändes stenhårda, väldigt spårkänsliga och bullriga.

Tror du kommer bli besviken när du byter från ett så bra däck till ett avsevärt sämre. Men priset är förstås ett helt annat!
Senast redigerat av Attenator (27 juni 2011)

2 982 Inlägg
27 juni 2011
Greatsnyggo skrev:
Goodride SV308 vs falken Falken FK-452  ?  får ju två däck för priset av ett däck  beställde precis ett Falken FK-452 nu på lokala  däckfirman  eftersom mitt är  paj och lära ha ett snabbt  de kostade  2600 kr   däcket är ett 225/30 20"   ......Fråga är vågar man testa  billigare  däck ifrån däckonline? eller är de bara skit ?  hade  tänkt  byta upp mig till bredare däck när de som sitter på är slut ....finns  Achilles ATR Sport 235/30/20"med  för en 840 kr däcket  och Goodride SV308 245/30/20" kostar ju bara  693 kr med  nå sommar rabbat de har ...

achillens, duro och hercules släpper på vått väglag.. tyvärr.
pirelli P-zero alt. michelin ps2 eller dunlop sportmaxx är grymma däck både vått o torrt.
bättre att betala lite mer o veta att d u sitter bra o säkert
Senast redigerat av Rock-Star (27 juni 2011)

12 086 Inlägg
27 juni 2011
Falken är ju inte ett märkesdäck direkt.

Jag rekommenderar ju som vanligt Hankook S1 evo, enastående däck som är bra på det mesta.

Smålänning
7 883 Inlägg
27 juni 2011
Du märker stor skillnad. JAg har aldrig mer lågprisdäck på min bil, så parr rädd är jag om dne att det inte ska vara däcken som kvaddar den om det skulle vara så...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Japan Quality
670 Inlägg
27 juni 2011
JapMax skrev:
Falken är ju inte ett märkesdäck direkt.

Jag rekommenderar ju som vanligt Hankook S1 evo, enastående däck som är bra på det mesta.

Hur menar du då? Falken är mkt välkänt märkesdäck....

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

1 758 Inlägg
27 juni 2011
Däck är i regel alltid ett fall av "man får vad man betalar för".
Lågbudgetdäck brukar alltid vara sämre än ett dyrare märkesdäck.

Däck är dessutom en sådan sak som man aldrig bör slarva med. Det är inte särskilt många kvadratcentimeter som är i kontakt med underlaget, så då gäller det att den lilla gummiytan gör ett bra jobb. Spelar ingen roll hur "bra" bilen är om man ändå har skitdäck på den.

Sen beror det ju förstås väldigt mycket på hur man använder bilen. Är det en motorsvag småbil som man bara använder fram och tillbaks till affären kanske det är onödigt att köpa det dyraste Michelin har ett erbjuda.
Är det istället en bil som trimmats, fått uppgraderad väghållning och som körs hårt och mycket får man mer tillbaks av ett bättre däck. Man ser ju ibland folk som vill spara några få tusenlappar genom att köpa de billigaste däcken de kan hitta, men under vintern har de lagt flera månadslöner på motor, stötdämpare etc.

1 020 Inlägg
27 juni 2011
kör på Achilles ATR Sport 225-45-17 o kan säga att jag är mer än väl nöjd, har inte haft några problem vid regn eller dyligt 2a säsongen med dom däcken nu

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

1 948 Inlägg
28 juni 2011
Räknar även jag falken som ett lågpris däck... samma som nankang i mina ögon, dessa 2 är dom "bra" lågprisdäcken. Beror helt på vad du använder bilen till... personligen så kör jag faktiskt med just nankang nsII bak på min m3a (hade dom liggandes så fick bli dom) och är faktiskt positivt överraskad... så länge det är torrt ute... när det e blött e dom kalas hala...

Men man får som sagt va vad man betalar för, så beror på vad du använder bilen till... men dom absoult billigaste däcken (typ linglong osv) dom är inte ens värda frakt kostnaden (vilket jag har för mig e 0kr från däckonline) smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 juni 2011
Frakten är inbakat i priset hos däckonline...Iaf, Falken är ett "mellanklass" däck, precis som Hankook, Toyo, Fulda mfl. Minns jag inte helt fel så tillverkas Dunlop av samma koncern som Falken... Nog om det. Jag har tidigare kört på Goodride (185/65/15), ett bra däck i den dimensionen. Inga alarmerande dåliga egenskaper alls, höll länge gjorde det oxå. Sen hur Goodride är i "sportbils" dimensioner vet jag inte, men till enklare bruksbilar funkar de helt klart.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

saabtok
1 306 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
ja  däcket ska ju vara i 20 tum och 30 profil så  då gäller de väl att de är rätt ok däck ....Men falken är ju inte ett billigt däck  precis ...

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
28 juni 2011
hade goodride på min golf 205/40-17 fungerade lika bra som alla andra däck inget jag märkte av som skulle vara negativt visst inget super grepp när det är blött men det fungerade

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
7 juli 2011
Hittade en sida som berättar lite om dolda avgifter när man ska köpa nya däck, tänkte att det alltid kan hjälpa någon?  smile  http://billigadäck.net/

29 Inlägg
8 juli 2011
Som många andra skriver så är det ju mest i vått väglag man märker skillnaden.
Oftast slits billiga däck bra mycket snabbare också än riktiga märkesdäck.
Körde själv med billiga kina däck på min BMW förut och det släppte otroligt lätt i dom flesta rondeller så fort det var vått ute.
Visst var det kul när man ville sladda och visa vilken häftig bil man hade, men när man inte är beredd på det och det släpper så är det inte lika roligt längre. Dessutom tog dom slut på en säsong (6 månader) Kör bara sommartid med bilen.
Iår kör ja på Goodyear Eagle F1 runt om och även om det inte är dom dyraste som går att köpa så är de sjuk skillnad.
Nu får ja dumpa kopplingen på vått underlag för att få ur röven på bilen för det mesta, så skillnad är det defenitivt.
Har plågat däcken rätt bra med lite "Se på mig va häftig jag är" riviga starter också och det har inte slitit värst mycket på däcken hittills.
Så även om märkesdäck är dyrare så tjänar du nästan in det då du slipper köpa nya däck varje år istället.

"Gottfrid" Volvo 240 GLT -89 (Långtidsprojekt som äntligen kommit halvvägs)
"Stortysken" BMW 540iM/6 nr 484/797
"Lilltysken" VW 1300 -68
"Bruno" Volvo 66 Kombi (Remjohan) -77

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
8 juli 2011
Greatsnyggo skrev:

Kostade ett däck 2600 kronor??????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

376 Inlägg
8 juli 2011
Goodride har jag köpt en gång och aldrig mer. Maken på spårkänsligare däck har jag aldrig upplevt. Att köra i vattenpölar var ju rent livsfarligt.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
8 juli 2011
Jag har förr kört på lågpris alternativ, då jag aldrig kunde tro att det skulle va så stor skillnad.
Idag kör jag på Michelin Pilot Sport och jävlar vad det skiljer på däck och däck. Jag kommer aldrig att köpa ett lågprisdäck igen!
Allt är verkligen mycket bättre, ljudnivå, spårkänslighet, våtgrepp.. Listan kan göras lång!

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Of World
3 369 Inlägg
8 juli 2011
Toyo 205-55 är något att rekommendera , höghastighets ska de vara ochså, var till Frankrike,lyon med dessa helt nyköpta gick hur bra som helst vått som torrt ! inte fan har dessa slitits något heller! ca 3600kr för alla 4 från dackonline

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Sök