4513
Sök

Inkoppling av bilstereo Audi A4 -02

6 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Hej, jag är nybörjare på bilstereofronten och har stött på patrull vid inkopplingen av min nya bilstereo (Pioneer 6300BT)

Det jag har problem med är följande.
Ur bilens strömkontakt så finns det 4st kablar. Röd/Blå, Brun, Svart samt Blå/Vit.

Jag antar att Röd/Blå är konstant 12V samt att Brun är Jord.

Men sedan har jag lite svårare att få ihop det. Den svarta kabeln från bilens kontakt går vidare till en dosa på antennkabeln, och jag antar att det är en antennförstärkare. Är det då rätt att koppla ihop den med den blå kabeln från stereon som det står "System Remote" på?

Och den blå/vita kabeln ifrån bilen har jag efter lite googlande uppfattat som att den är någon form av volymstyrning beroende på hastigheten? Kan det stämma och vad ska jag koppla ihop den med isåfall? Mute?

Orange kabel från stereon står det att den ska till "Lighting Switch Terminal" är det för att fronten skall lysa? och kan jag koppla in även den mot "System Remote"?

Och vilken Kabel ska jag koppla in på Stereons röda kabel som ska ha ström när tändningen är igång?

147 Inlägg
7 juli 2011
mät på iso kontakten så ser vilken som är jord o ström annars dra nya kablar obs det finns ingen  tändningskabel på audin som man kan koppla in i så den kabeln kan man koppla in i cigg uttaget för det kommer ström dit när man vrider om nyckeln  så jag förmodar att du har röd=cigg gul=12v(batt) svart=jord blå/vit =remote till slutsteg antenn ska det vara en antennförstärkare jag tror man får köpa till en de andra kablarna behöver du inte bryr dig om så vidare du inte skall koppla in handsfree

93 Inlägg
7 juli 2011
tycker du ska kika på nåt sånt här ist.. så slipper du klippa å skarva bak i härvan..
bara å klicka i när du fått hem rätt kablage.. smile

http://www.bilstereoshopen.se/bilstereo … &aItem[sSortOrderName]=CostExclVatNr

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

6 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Ok, originalkontakten från bilen sitter kvar så jag har inte skarvat eller klippt bort något. Men Det är bara 4st kablar som är framdragna till kontaktstiften, och efter lite googlande så har jag fått lite mer klara besked.

Det är altså Konstant ström, Jord, kabel till antennförstärkare samt en kabel för att justera volymen efter hastigheten.

Jag provade också att rota fram cigg-kabeln som sitter vid handbromsen och den ger konstantström den med så det hjälpte mig inte så mycket.

Någon som vet hur jag ska få fram Tändningsström på lättaste sätt? Kan man skarva från ena strålkastaren eller något liknande?

147 Inlägg
7 juli 2011
konstant ström ska det inte vara du hade väl inte nyckel i när du mätte trycker du in cigg knappen blir den varm då när bilen är avstängd

6 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
fcm skrev:
konstant ström ska det inte vara du hade väl inte nyckel i när du mätte trycker du in cigg knappen blir den varm då när bilen är avstängd

Jag hade ingen nyckel i bilen när jag provade att stoppa i en usb-laddare i cigguttaget, och laddaren började lysa.

147 Inlägg
7 juli 2011
hmm det var som f i min gamla a6 så tog jag en kabel från instrument belysningen och skarvade men då får man inte dimmra den  och det är ingen för del i min nya a4 så hittade jag en kontakt till airbag lampan som sitter i panelen och där ger det ström när man starta bilen varför jag inte drog den till ciggen var där för att det var krångligt att komma åt

147 Inlägg
8 juli 2011
se där ja på audi säger att det inte finns en sån kabel men det är kanske okunskap

147 Inlägg
8 juli 2011
möjligt

Sök