Jaha, är ny här och tänkte börja med en projekttråd. Det är kanske inget projekt egentligen men det är så att jag köpt en Saab 9-5 1998 år modell som är i rätt taskigt skick exteriört och jag har bestämt mig för att laga och rekonda den till så nära nyskick jag kan.
Skapar tråden mest som ett kul sätt att hålla mig motiverad, för att ha lite före / efter-bilder och för att förhoppningsvis kunna få lite hjälp med frågor som kan dyka upp.
Det som är planerat i dagsläget är då:
Utsidan[ ] Fixa all rost och rostbubblor vid dörr, skärmkanter samt baklucka.
[ ] Om möjligt fixa nyansskillnader efter vad jag antar är tidigare rostlagning.
[ ] Maskinpolera hela bilen.
[ ] Fixa stenskott på motorhuven.
[ ] Spackla och lacka fronten, finns en rätt stor spricka i plasten.
[ ] Fixa dimmljus eller plastnät då det är tomma hål där just nu.
[ ] Göra något åt vindrutan (Polera?) då den är rätt repig.
Insidan[ ] Rengöra hela bilen noggrant.
[ ] Fixa AC-panelen som har pixelfel.
[ ] Fixa fläktgallret till kupéfläkten för baksätet som är trasigt.
Har inte så mycket bilder idag eftersom att det är för mörkt att ta dem nu, ska fixa fler imorgon.
Väljer ändå att starta tråden redan nu eftersom att jag redan har ett par frågor
.
Inte så snyggt....
Det var denna jag funderade lite över.
Den där nyansskillnaden alltså...det kan väl inte vara "originallack" han använt där för skillnaden är ju rätt stor, syns inte så bra på bilden tyvärr men i verkligheten syns det mycket väl.
Någon som vet hur Saab's sprayfärg är förresten, hyffsad eller blir det sådär med den. Jag hade tänkt använda deras kit med färg och klarlack men ett annat alternativ är ju att köpa riktigt 2k-lack på sprayburk. Har hittat en sida online som säljer det (får man länka till butiker här?).
That's it för idag!