3612
Sök

Projekt nyskick! (Saab 9-5)

6 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Jaha, är ny här och tänkte börja med en projekttråd. Det är kanske inget projekt egentligen men det är så att jag köpt en Saab 9-5 1998 år modell som är i rätt taskigt skick exteriört och jag har bestämt mig för att laga och rekonda den till så nära nyskick jag kan.

Skapar tråden mest som ett kul sätt att hålla mig motiverad, för att ha lite före / efter-bilder och för att förhoppningsvis kunna få lite hjälp med frågor som kan dyka upp.

Det som är planerat i dagsläget är då:

Utsidan

[ ] Fixa all rost och rostbubblor vid dörr, skärmkanter samt baklucka.
[ ] Om möjligt fixa nyansskillnader efter vad jag antar är tidigare rostlagning.
[ ] Maskinpolera hela bilen.
[ ] Fixa stenskott på motorhuven.
[ ] Spackla och lacka fronten, finns en rätt stor spricka i plasten.
[ ] Fixa dimmljus eller plastnät då det är tomma hål där just nu.
[ ] Göra något åt vindrutan (Polera?) då den är rätt repig.

Insidan
[ ] Rengöra hela bilen noggrant.
[ ] Fixa AC-panelen som har pixelfel.
[ ] Fixa fläktgallret till kupéfläkten för baksätet som är trasigt.

Har inte så mycket bilder idag eftersom att det är för mörkt att ta dem nu, ska fixa fler imorgon.
Väljer ändå att starta tråden redan nu eftersom att jag redan har ett par frågor smile.

http://img820.imageshack.us/img820/9118/92348583.jpg

Inte så snyggt....

http://img827.imageshack.us/img827/3307/15622858.jpg

Det var denna jag funderade lite över.

Den där nyansskillnaden alltså...det kan väl inte vara "originallack" han använt där för skillnaden är ju rätt stor, syns inte så bra på bilden tyvärr men i verkligheten syns det mycket väl.

Någon som vet hur Saab's sprayfärg är förresten, hyffsad eller blir det sådär med den. Jag hade tänkt använda deras kit med färg och klarlack men ett annat alternativ är ju att köpa riktigt 2k-lack på sprayburk. Har hittat en sida online som säljer det (får man länka till butiker här?).

That's it för idag!

6 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
En snabbis till bara...vart köper man glasfiberspackel? Bensinmack, färghandlare? Bor i en håla så det är de ända ställena jag har att tillgå om det inte får bli en resa in till stan igen.
Senast redigerat av roadss (27 oktober 2010)

6 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
http://img836.imageshack.us/img836/8650/img0597gt.jpg

Köpte lite sandpapper, rostskyddsfärg och spackel och började jobba.

http://img831.imageshack.us/img831/2156/img0594v.jpg

Bestämde mig för att börja på ett rätt litet ställe först. Tar detta och ser hur det blir innan jag ger mig på något mer..det kan ju säkert bli värre än det var med mig i farten..

Det vissade sig vara lättare sagt än gjort att få bort "plasttröskeln". Och där innanför var det rejält skitigt, inte konstigt att det rostar.

http://img841.imageshack.us/img841/8874/img0595ir.jpg

I och med att jag slipade och inte blästrade tyckte jag att det var bäst att använda rostskyddsfärg. Det får torka tills i morgon innan jag slipar och spacklar. Stod 3-4 timmar på burken men bilen står i ett icke uppvärmt garage för tillfället så det tar säkert längre tid än så.

Känner mig rätt omotiverad efter idag...fan jag tvivilar på att jag kommer få det så fint som jag vill ha det och dessutom ser man ju mer och mer hela tiden. Fan!

Blir inte detta bra så byter vi kanske namn till Projekt fusklaga och sälj igen snabbt! Nej då...så illa ska det nog inte bli.

Jag beställde färg och klarlack idag. Tog Saab's originalfärg istället för riktig lack från lackfirma mest för att klarlacken man beställer från dem måste användas inom ett par dagar och jag ville inte slipa iordning allt innan jag beställde burken så jag ser hur pass bra det blir på ett ställe först. Det är möjligt att om det blir hyffsat så slipar och fixar jag iorning allt och beställer sedan den riktiga lacken också då den helt säkert är bättre.

51 Inlägg
28 oktober 2010
Tar du det bara lugnt och inte stressar så blir det bra. wink
Har gjort något liknande på min förardörr än så länge och det ser rätt bra ut i mitt tycke. Visst, det går absolut inte att jämföra med en riktig lackerare, men det är helt klart bättre än dom där rostbubblorna.

Försök att tänka på att lägga tunna lager, gjorde misstaget först att lägga alldeles för tjocka lager så jag fick göra om allt.

23 Inlägg
28 oktober 2010
Lite helhets bilder skulle inte skada! Lycka till
Senast redigerat av Trotting (28 oktober 2010)

VD Hammar
613 Inlägg
28 oktober 2010
Trotting skrev:
Lite helhets bilder skulle inte skada! Lycka till

ja det har du rätt i

MVH Johan

5 111 Inlägg
28 oktober 2010
Du borde valt en ljusare grund...det kan vara svårt få det att täcka med vitt över en rödbrun primer...

6 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Du borde valt en ljusare grund...det kan vara svårt få det att täcka med vitt över en rödbrun primer...

Det har du nog rätt i, fast jag måste ändå spackla över det där med vitt spackel så det går nog bra hoppas jag. Jag spacklade igår och började slipa men hann inte färdigt, var tvungen att använda bilen.

http://img838.imageshack.us/img838/8755/img0596f.jpg

Jag funderade lite på det här, är det så kallad flygrost? Den tar man isåfall bort med lera va? Borde kanske inte bry mig om det innan rosten är fixad men jag är ändå nyfiken smile

Ska försöka ta lite helhetsbilder imorgon, det vart lite fest igår så jag vill inte köra med bilen och den står illa till för bra bilder just nu.

4 663 Inlägg
30 oktober 2010
fan rost e de värsta ja vet. hoppas du får bukt på det.

6 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Saab_Robin skrev:

Det är nog det värsta jag vet också. Är det förresten vanligt med rost på saab eller är det bara om de är dåligt sköta?

Gillar bilen som fan i övrigt men den ser så förbannad tråkig ut nu så jag funderar på att sälja den vidare när detta är klart och skaffa en nyare maskin av samma modell men ska den också rosta och ha sig såsmåningom så känns det som att det kvittar..

362 Inlägg
10 juli 2011
roadss skrev:
Saab_Robin skrev:

Det är nog det värsta jag vet också. Är det förresten vanligt med rost på saab eller är det bara om de är dåligt sköta?

Gillar bilen som fan i övrigt men den ser så förbannad tråkig ut nu så jag funderar på att sälja den vidare när detta är klart och skaffa en nyare maskin av samma modell men ska den också rosta och ha sig såsmåningom så känns det som att det kvittar..

Känns som att det är ganska vanligt med rost på Saab ja. Har 1 st 900 -97 samt 1 st 9-5 -00 och det är rost här och var på båda. 9-5an är ändå 1 ägare som tog hand om den som sitt barn.. Går inte att jämföra med min tidigare v70 -98 som gått 50 000 mil, inte ens en liten ytrostfläck på den..

Sök