4304
Sök

Vändkanter eller ej?

3 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#1
hej ja undra om det ska va en liten vändkant orginal på ett 960 block?

8 250 Inlägg
14 juli 2011
#2
Nej, ingen motor har vändkanter original. Dem uppkommer varteftersom cylinderloppen slits.


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 juli 2011
#3
vändkant är ofta minsta problemet, cylindern blir oval, det är värre.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 938 Inlägg
14 juli 2011
#4
Har funderat på det här med vändkanter, om dom är så pass att dom är både synliga och går att känna borde väl kolvspelet vara för stort?
Som exempel så skall kolvspelet på min bil vara 0.03 mm, och om en vändkant är synlig och kännbar bör den vara en bra bit över 0.03 mm gissar jag på. För spelet på varje sida kolven skall vara 0.015 mm om man fördelar det jämnt.
Det kan väl inte vara positivt för motorn i alla fall.

8 250 Inlägg
14 juli 2011
#5
Förutom kolvspel så har man ju en slitgräns, tror det är 0,1mm sexorna också. Är cylindrarna större än så är det dags att borra omman vill ha en frisk motor.


1 938 Inlägg
14 juli 2011
#6
Marlboroman skrev:
Förutom kolvspel så har man ju en slitgräns, tror det är 0,1mm sexorna också. Är cylindrarna större än så är det dags att borra omman vill ha en frisk motor.

Puh, 0.1 mm är riktigt mycket!?

Smålänning
7 883 Inlägg
14 juli 2011
#7
Glesmark skrev:
Marlboroman skrev:
Förutom kolvspel så har man ju en slitgräns, tror det är 0,1mm sexorna också. Är cylindrarna större än så är det dags att borra omman vill ha en frisk motor.

Puh, 0.1 mm är riktigt mycket!?

Me Volvo tar till med toleranserna!

Får kolven plats i hålet - Japp
Går veven snurra någolunda lätt i blocket - Japp
Är tändstifen någolunda likadana - Japp

Starta och kör som satan big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#8
om vänd kanterna känns o syns är det bara o slipa ner dom då?? eller byta block?

1 938 Inlägg
14 juli 2011
#9
fordcrazy skrev:
om vänd kanterna känns o syns är det bara o slipa ner dom då?? eller byta block?

Vändkanterna blir eftersom att kolven går upp och ner i loppet och sliter ner så det framträder en kant i ovankant, dvs en liten del av det ursprungliga loppets diameter.
Skall du inte bygga nån racermaskin så smäck ihop motorn och kör vidare bara.
Vill du så kan borra och köpa nya kolvar, mycket jobb och mycket pengar för egentligen ingenting, eller ett fabriksnytt block/alterantivt ett som gått väldigt lite.
Tror många åker runt med groteska vändkanter utan större problem, typ gamla motorer som rullat 40k mil lär ha duktiga vändkanter, och dom funkar ju även om något slöa, så kör du vidare.

8 250 Inlägg
14 juli 2011
#10
fordcrazy skrev:
om vänd kanterna känns o syns är det bara o slipa ner dom då?? eller byta block?

Man har väl egentligen 3 alternativ beroende på hur seriös man är och vilken budget man har:
1: Ignorera kanterna
2: Hona för att bli av med kanterna
3: Borra och skaffa öd-kolvar



Sök