När det gäller BMW så är den "stora" servicen inte särskilt mycket att bry sig om, alla modeller har kamkedja och är löjligt lätta att komma åt på så prisskillnaden mellan en stor service och ett vanligt oljebyte är inte så stor. Som ett exempel kostade en Inspektion II, alltså stora servicen, till min röda bil 4000:- hos auktoriserad BMW verkstad.
En BMW avgör också själv när den vill ha service baserat på hur snabbt den förbränner en viss mängd bränsle, hårdare körning och/eller kortare körsträckor innebär alltså högre förbrukning och då också kortare serviceintervall. Deras modeller är dessutom väldigt lätta att serva, kolla själv under huven!
-Kupefiltret sitter under en lucka fäst med tre fästen man lossar genom att vrida.
-Motorkåpan sitter med snäppfästen, bara att dra loss.
-Tändspolarna sitter med en typ av handtag, så att man med en handrörelse lossar spolen, lossar kontakten och drar ut den.
-BMW kör med raka, längsmonterade motorer vilket ger gott om plats i motorutrymmet. En typiskt designdrag på många av deras modeller är dessutom en lång motorhuv, 1-serie är ett bra exempel, vilket ger ännu mer plats.
Audi har jag inte lika mycket koll på, men jag vet att de i många fall fortfarande använder sig av kamrem. Deras modeller är också lite lätt ökända för att vara dyra att underhålla, framför allt i vissa fall. Så här är det en väldigt bra idé att kolla upp vilken service som kommer framöver!
Audi hade även en dum idé i att de införde longlife-intervaller på 3000mil, det finns ingen bil som mår bra av att rulla med samma olja så länge om du inte har en väldigt speciell körstil-då är det bara onyttigt. Detta har orsakat problem med VAG´s motorer, ett exempel är att i de fall de har kamkedja så kan denna hoppa en kugge eftersom kedjan slaknar och sträckaren inte hänger med, ett annat är oilsludge. 2.0 TFSI är ett exempel på en motor som inte riktigt gillar dessa långa intervaller!
Tänker dock direkt att när det gäller 3-serie E46, A3 och A4 så är dessa en äldre generation BMW/Audi och de känns inte som en modern bil riktigt trots att det är väldigt fina bilar. Jag tror således att en 1-serie eller 3-serie E90 skulle kännas mycket fräschare? Det vore i mina ögon ett stort plus åtminstone!
När det gäller miltalet så spelar det ingen större roll, 12.000mil på en Audi eller BMW är inte mycket utan helt normalt och är den bara välskött borde du kunna köra ett par tusen mil ytterligare innan vissa slitdelar troligen bör bytas.
Småfel och några direkta lagningar är svårt att säga något om, moderna bilar är såpass avancerade att småfel kan inträffa på helt nya exemplar, men det bör inte hända något sådant än på några år om du köper en 6år gammal BMW eller Audi: Men framför allt elen kan spöka, det är priset för all teknik i dagens bilar oavsett märke!
Lexus IS är annars ett tredje alternativ som borde vara något pålitligare men som också ligger lite efter Audi och BMW i övrigt. Helt klart värd en titt dock!
Senast redigerat av Rquired (21 juli 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.