2677
Sök

33mm2 kabel till slutsteg?? Volvo 850

6 851 Inlägg
24 juli 2011
#21
emil_932 skrev:
tror nog vi hamnade lite off topic nu...
så om nån har ett SERIÖST tips på hur man ska dra denna kabel, som ska driva ett steg på 2400w och 100A så skriv, annars ber jag er inte svara i denna tråden....

Du fick svar längre upp vart du kan dra kabeln.


73 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#22
Softis skrev:
Nej jag skojade faktiskt inte. Har en bit 21mm2 som ligger. Antingen det eller 1,5mm2 och det känns inte bra.

Får jag fråga vad det är för steg?

Om du kan så dra 50mm2 så en gång för då kan du ha vilket steg som helst sen i princip.
Tråkigt att behöva byta kabel bara för att du vill ha ett värre steg för det är ju lite pyssel om det ska vara snyggt.

Men visst, du klarar dig med 33mm2 sålänge

kommer tyvärr inte ihåg vad steget hette....  men det ligger somsagt på 2400W och 100A    ett monoblock tror jag det är...

trimma 850 GLT?
köp T5!

3 466 Inlägg
25 juli 2011
#23
emil_932 skrev:
Softis skrev:
Nej jag skojade faktiskt inte. Har en bit 21mm2 som ligger. Antingen det eller 1,5mm2 och det känns inte bra.

Får jag fråga vad det är för steg?

Om du kan så dra 50mm2 så en gång för då kan du ha vilket steg som helst sen i princip.
Tråkigt att behöva byta kabel bara för att du vill ha ett värre steg för det är ju lite pyssel om det ska vara snyggt.

Men visst, du klarar dig med 33mm2 sålänge

kommer tyvärr inte ihåg vad steget hette....  men det ligger somsagt på 2400W och 100A    ett monoblock tror jag det är...

Det är en fysisk omöjlighet att steget är på 2400W och 100A..

Om vi kollar effektlagen så säger den P=U*I
Där P är effekt(Watt), U är spänningen(Volt) och I är strömmen(Ampere)

Tar vi då spänningen i din bil, runt 12-14V och stoppar in det med strömmen, 100A så får vi runt 1200-1400W och sedan räknar vi av den effekt som går i förlust i första hand till värme så är där uppskattningsvis runt 900wrms kvar förutsatt att det är ett digitalt steg. Skulle det vara ett analogt steg så får du räkna av ca 2-300w till.

Många billigare steg är däremot märkta med ganska extrema wattantal för att locka köpare..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

73 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#24
M_icke_ skrev:
emil_932 skrev:
Softis skrev:
Nej jag skojade faktiskt inte. Har en bit 21mm2 som ligger. Antingen det eller 1,5mm2 och det känns inte bra.

Får jag fråga vad det är för steg?

Om du kan så dra 50mm2 så en gång för då kan du ha vilket steg som helst sen i princip.
Tråkigt att behöva byta kabel bara för att du vill ha ett värre steg för det är ju lite pyssel om det ska vara snyggt.

Men visst, du klarar dig med 33mm2 sålänge

kommer tyvärr inte ihåg vad steget hette....  men det ligger somsagt på 2400W och 100A    ett monoblock tror jag det är...

Det är en fysisk omöjlighet att steget är på 2400W och 100A..

Om vi kollar effektlagen så säger den P=U*I
Där P är effekt(Watt), U är spänningen(Volt) och I är strömmen(Ampere)

Tar vi då spänningen i din bil, runt 12-14V och stoppar in det med strömmen, 100A så får vi runt 1200-1400W och sedan räknar vi av den effekt som går i förlust i första hand till värme så är där uppskattningsvis runt 900wrms kvar förutsatt att det är ett digitalt steg. Skulle det vara ett analogt steg så får du räkna av ca 2-300w till.

Många billigare steg är däremot märkta med ganska extrema wattantal för att locka köpare..

ska jag säga tack nu ?
DET ÄR INTE HELLER ETT SVAR PÅ MIN FRÅGA!? yikes

trimma 850 GLT?
köp T5!

1 324 Inlägg
25 juli 2011
#25
emil_932 skrev:
M_icke_ skrev:
emil_932 skrev:

kommer tyvärr inte ihåg vad steget hette....  men det ligger somsagt på 2400W och 100A    ett monoblock tror jag det är...

Det är en fysisk omöjlighet att steget är på 2400W och 100A..

Om vi kollar effektlagen så säger den P=U*I
Där P är effekt(Watt), U är spänningen(Volt) och I är strömmen(Ampere)

Tar vi då spänningen i din bil, runt 12-14V och stoppar in det med strömmen, 100A så får vi runt 1200-1400W och sedan räknar vi av den effekt som går i förlust i första hand till värme så är där uppskattningsvis runt 900wrms kvar förutsatt att det är ett digitalt steg. Skulle det vara ett analogt steg så får du räkna av ca 2-300w till.

Många billigare steg är däremot märkta med ganska extrema wattantal för att locka köpare..

ska jag säga tack nu ?
DET ÄR INTE HELLER ETT SVAR PÅ MIN FRÅGA!? yikes

Du har ju redan fått svar...!


3 466 Inlägg
25 juli 2011
#26
emil_932 skrev:
M_icke_ skrev:
emil_932 skrev:

kommer tyvärr inte ihåg vad steget hette....  men det ligger somsagt på 2400W och 100A    ett monoblock tror jag det är...

Det är en fysisk omöjlighet att steget är på 2400W och 100A..

Om vi kollar effektlagen så säger den P=U*I
Där P är effekt(Watt), U är spänningen(Volt) och I är strömmen(Ampere)

Tar vi då spänningen i din bil, runt 12-14V och stoppar in det med strömmen, 100A så får vi runt 1200-1400W och sedan räknar vi av den effekt som går i förlust i första hand till värme så är där uppskattningsvis runt 900wrms kvar förutsatt att det är ett digitalt steg. Skulle det vara ett analogt steg så får du räkna av ca 2-300w till.

Många billigare steg är däremot märkta med ganska extrema wattantal för att locka köpare..

ska jag säga tack nu ?
DET ÄR INTE HELLER ETT SVAR PÅ MIN FRÅGA!? yikes

Eftersom du redan fått svar på var kablen kunde dras så tänkte jag lägga in lite ren fakta men jag antar att jag får be så hemskt mycket om ursäkt då.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 324 Inlägg
25 juli 2011
#27
M_icke_ skrev:
emil_932 skrev:
M_icke_ skrev:

Det är en fysisk omöjlighet att steget är på 2400W och 100A..

Om vi kollar effektlagen så säger den P=U*I
Där P är effekt(Watt), U är spänningen(Volt) och I är strömmen(Ampere)

Tar vi då spänningen i din bil, runt 12-14V och stoppar in det med strömmen, 100A så får vi runt 1200-1400W och sedan räknar vi av den effekt som går i förlust i första hand till värme så är där uppskattningsvis runt 900wrms kvar förutsatt att det är ett digitalt steg. Skulle det vara ett analogt steg så får du räkna av ca 2-300w till.

Många billigare steg är däremot märkta med ganska extrema wattantal för att locka köpare..

ska jag säga tack nu ?
DET ÄR INTE HELLER ETT SVAR PÅ MIN FRÅGA!? yikes

Eftersom du redan fått svar på var kablen kunde dras så tänkte jag lägga in lite ren fakta men jag antar att jag får be så hemskt mycket om ursäkt då.

Jag passar på att tacka för den intressanta fakta! mycket lärorikt..


3 466 Inlägg
25 juli 2011
#28
DiZturbed skrev:
M_icke_ skrev:
emil_932 skrev:

ska jag säga tack nu ?
DET ÄR INTE HELLER ETT SVAR PÅ MIN FRÅGA!? yikes

Eftersom du redan fått svar på var kablen kunde dras så tänkte jag lägga in lite ren fakta men jag antar att jag får be så hemskt mycket om ursäkt då.

Jag passar på att tacka för den intressanta fakta! mycket lärorikt..

Skönt att någon tog till sig de jag skrev iaf wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

730 Inlägg
25 juli 2011
#29
Nu var det iofs på en v70 av den första modellen jag drog på. Men jag gjorde ett nytt hål i torpedväggen ganska precis vid gaspedalen. Drog sedan kablen på något bra sätt och in under mattan och sen vidare ut i vänster innertröskel, givetvis plockar du bort trösklen. Detta gjorde jag dock med en 50 mm2 kabel. Sen drog jag lågnivån likadant i den andra trösklen.

3 187 Inlägg
25 juli 2011
#30
emil_932 skrev:
M_icke_ skrev:
emil_932 skrev:

kommer tyvärr inte ihåg vad steget hette....  men det ligger somsagt på 2400W och 100A    ett monoblock tror jag det är...

Det är en fysisk omöjlighet att steget är på 2400W och 100A..

Om vi kollar effektlagen så säger den P=U*I
Där P är effekt(Watt), U är spänningen(Volt) och I är strömmen(Ampere)

Tar vi då spänningen i din bil, runt 12-14V och stoppar in det med strömmen, 100A så får vi runt 1200-1400W och sedan räknar vi av den effekt som går i förlust i första hand till värme så är där uppskattningsvis runt 900wrms kvar förutsatt att det är ett digitalt steg. Skulle det vara ett analogt steg så får du räkna av ca 2-300w till.

Många billigare steg är däremot märkta med ganska extrema wattantal för att locka köpare..

ska jag säga tack nu ?
DET ÄR INTE HELLER ETT SVAR PÅ MIN FRÅGA!? yikes

varför så jävla bitter?
du har ju fått svar på frågan och om det nu inte passar så kör ner huvudet i motor rummet och leta var du kan dra kabeln, var lite tacksam för att folk här hjälper dig..


1 468 Inlägg
25 juli 2011
#31
Vi alla här på gorg vill ju inte vara elaka mot dig genom att svara på dina frågor o de dig lite extra nödvändig info om saker och ting.

Dom flesta dom skriver här vet på ett ungefär och eller helt och hållet hur saker fungerar i praktiken.

Sen om du som kanske inte är van på samma sätt kopplar so du tror det ska va så kanske en kortis finns närmare än du tror.

Lägg ner din bitterhet o visa lite jävla tacksamhet för att folk försöker hjäpa dig lite från att ha sönder dina prylar^^

Du avgör ju såklart. men kvarstår bitterheten har du hamnat helt fel.
Ring billebro isf^^


73 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#32
jag är tacksam för de svar som är relaterade till ämnet ifråga som jag letade efter...
ber om ursäkt om nån misstolkade det hela där.. ?

trimma 850 GLT?
köp T5!

ljudfantast
1 372 Inlägg
25 juli 2011
#33
vad har du för tomtar på loftet egentligen ? neutral

73 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#34
jadu... inte en T5a iaf som det borde....

trimma 850 GLT?
köp T5!


Sök